Dost záleží na škole a na učiteli, ale děti (teď mluvím hlavně o prvním stupni ZŠ) nemusí vůbec většinu času ve škole trávit v lavicích. Ráda bych upozornila na to, že dnes je již celkem běžnou praxí, že ve školní třídě je kromě klasických lavic, jejichž uspořádání je jen a jen na učiteli, i koberec jak pro samotnou výuku tak pro relaxaci. Není výjimkou, že na některé méně organizačně náročné hodiny se chodí do okolí školy (v případě možnosti vhodného umístění školy). Šikana, agrese apod. jsou bohužel součástí tohoto systému vzdělávání, ale pedagogové se snaží tato rizika minimalizovat a hlavně řešit (což se za mého dětství před cca 15-20 lety moc neřešilo). Sama jsem učitelkou, myslím, že docela nadšenou a ještě celkem plnou ideálů, o domácím vzdělávání jsem uvažovala až do doby, než jsem si uvědomila, že bych se na každou hodinu vzdělávání svého dítěte vlastně musela připravovat podobně jako se připravuji na každou hodinu výuky ve škole. S tím rozdílem, že doma nemám kolegy, u kterých bych mohla hledat pomoc, inspiraci, pomůcky, modely... Nemluvě o tom, že bych musela být všestrannou bytostí, zvládající bravurně úskalí mateřského jazyka, cizího jazyka (tedy dnes asi angličtiny), hudební, tělesné i výtvarné výchovy... Všechno jsem sice studovala na vysoké škole, ale i přes to jsou obory, ve kterých se cítím jistá a obory, které raději přenechám svým kolegům (pokud je to možné). Nemluvě o tom, že ke spoustě nápadů vás přivedou děti samy. Vlastně by to byla práce na plný úvazek, ale při tom bych musela být doma na mateřské s jiným dítětem, nezaměstnaná popř. jinak alespoň částečně finančně zajištěná. Myslím, že vzdělávání doma i ve škole má své klady i zápory, ale chtěla jsem jen naznačit, že je dost důležité si vše řádně promyslet a zhodnotit, jestli na to doma máme podmínky a prostředky. Tak jako tento systém není vhodný pro každé dítě, tak není vhodný pro každé rodiče a pro každou situaci (např. rodinnou).
Mimochodem četla jsem (bohužel už nevím kde přesně) zhodnocení těch pěti let, kdy domácí vzdělávání u nás byl pouze pokusný projekt. Výslekem ve většině případů bylo dobře připravené dítě na další vzdělávání, bez jakýchkoliv problémů začlenit se do kolektivu, často tyto děti pokračovaly na víceletém gymnáziu či jinak specializované škole.
Předchozí