Každému doporučuji k přečtení knihu "Jak reklama působí na spotřebitele", autora si nepamatuji. Jde o profesionální publikaci, která začíná kapitolami o působení smyslových vzruchů na neurony a pokračje dál a dál, a celé je to o tom, že reklama zcela jistě funguje (což má být dobrá zpráva pro obchodníky a investory do reklamy). Zkráceně řečeno, reklama funguje podvědomě, spíš na základě emocí, a má moc přimět zákazníka který neví zcela jistě, kterou značku si koupit, aby si koupil právě tu z reklamy. A taky dokáže přesvědčit člověka, aby si myslel, že něco potřebuje, a pak si to koupil. Reklama to dokáže pomocí manipulace. Manipuluje s námi a s našimi dětmi tak, aby jsme dělali věci, které bychom sami nedělali. Autor knihy, přes jeho zběhlost v psychologii a sociologii ani náznakem neřeší etiku takového jednání - pouze jeho ziskovost.
Nevidím na tom nic pozitivního. Je mi z toho špatně, a vůbec si nemyslím, že by reklama měla být součástí našeho života a že bych se s ní měl smířit. Mediální výchova dětí mi připadá hodně potřebná, protože neinformovaný člověk je vůči reklamě bezbranný (tedy, statisticky, pokud je to reklama cílená přímo na něj). Ale i plošně a necíleně má reklama pravděpodobně mnoho negativních dopadů, například vyvolávání dojmu, že nebudu šťastný, dokud nebudu mít "věci".
Za přečtení stojí i kniha "Čtyři důvody pro zrušení televize" (je serioznější než by napovídal název), která je hodně o propojení televizního média s reklamou.
Předchozí