troška obhajoby učitelů chemie (i když to jinak nedělám a spíš si myslím, že na základkách moc dobrých učitelů není)
učím chemii taky, studovala jsem, abych mohla učit na střední škole, ale zatím se mi podařilo najít místo jenom na ZŠ
snažím se, aby žáci pochopili co nejvíc, nejen dril, aby poznali logiku, ve všem, abyse neučili zpaměti vzorečky, když se dají odvodit, a narážím na strašnou věc. Ani v matematice po nich nikdo logiku nechce, rovnice znají jako souhr pochodů, jejichž pořadí se nesmí změnit, protože by to dál neuměli. Žádná logika.
ve třídách je totiž většina děcek, kterým je úplně jedno, co se učí, co se naučí, i jakou známku dostanou. Učitele to brzo dost otupí a je sice rád, že je tam pár těch, kdo mají zájem, ale radši se jim věnuje o přestávce, než by rozvíjel nějakou složitost v hodině, většina třídy by totiž nedávala pozor, nudila se a rušila.
a tak jsem já potom strávila měsíc nad výpočty z chemických rovnic, a suplovala jsem tak vlastně práci matematika, taky fyzika, protože chemie potřebuje převody jednotek a děcka to z fyziky ani matematiky neumí. A já, i když jsem chemik, si myslím, že znalost chemických vzorců, pouček a zákonů, vlastností chemikálií... využije možná jeden ze třídy, ale počítat rovnice potřebují všichni, nebo aspoň většina pro přijímačky, když už nikdy víc, a převody jednotk potřebují v životě asi úplně všichni
a teď skončím chaotický popis a dostanu se konečně k důvodu, proč se ani nenaznačí logika.
je to prosté, není čas. Já s tímto přístupem nestíhám tématické plány, jsem ve skluzu, ani autoři osnov nepočítají totiž s tím, že by se naučilo třeba míň, ale zato líp, hlavně pobrat všechna témata, jak, to je jedno
na základní škole by měli získat žáci základy vědomostí. Takové, na kterých se dá stavět dál, a k tomu je nutná logika a děcka ji ještě nemají tak rozvinutou, ale nemají nikde příležitost se v ní zdokonalovat.
a ještě jedna poznámka k školství. Proč mají i osmáci a deváťáci pracovní vyučování, výtvarku, hudebku, různé semináře... tolik hodin, který se jenom přetrpí. Já vím, že někteří potřebují i z něčho mít tu jedničku, někde si odpočinout, ale nejsem si jistá, jestli i v tomto věku ještě potřebují takový organizovaný odpočinek, stejně je to nebaví a jenom čekají, až zazvoní
tyto předměty by měly být na konci základky spíš volitelný, někoho baví matematika, jiného malování, tak ať každý dělá, co chce, co ho baví
Předchozí