To řešení je podle mě velice prosté: snížit počet dětí ve třídách. Pokud by ve třídě na jednoho učitele bylo maximálně 12-15 dětí, téměř žádná šikana by se nekonala a učitel by mohl být více partnerem, nepotřeboval by zasahovat z pozice síly. Ve skupině nad 15 dětí už vznikají úplně jiné interakce (individualita se stírá, delikventi jsou v bezpečí ve stádu - principy davu), navíc je potřeba mnohem tužší kázeň (hlásit se, když chci něco říct, sedět a psát, když ostatní píšou, neklást dotazy v průběhu výkladu...) Jenže to stojí peníze. Teď je velice moderní projektové, skupinové, činnostní vyučování, jenže když rozdělíte třicet dětí na OSM skupin po čtyřech, řev je nepředstavitelný - chudáci řvou, protože se neslyší. A do toho má učitel udílet instrukce či pomáhat radou... blbost. Trend je úplně opačný - počet dětí ve třídách se zvyšuje. Bojím se, že s tím nikdo nic neudělá, dokud nějaký žák nevytáhne nůž (na učitele, spolužáka) nebo někoho neznásilní jako v Polsku. A to je jen otázka času. :-(
Předchozí