Ahoj, já si teda myslím, že psychická pomoc nenáleží jen obětem. Ano, neboj, vidím tam to slovo "hlavně". Ale i tak věřím, že šikanér potřebuje stejnou psychickou ozdravnou kúru jako oběť. Nehledě na to, že se vynechává další strana, která se na šikaně, jak aktivně, tak pasivně, podílí. Myslím tím samozřejmě zbytek kolektivu, v tomto případě třídy. Jak je možné, že nikdo nezasáhl, že se nikdo šikanovaného nezastal? Pokud šikana do kolektivu prosákne natolik, že už je dětmi uznán za běžný a korektní stav, je třeba ozdravit celý tento kolektiv. Není přípustné se šikany nejen účastnit, ale ani ji tolerovat. Pouhý trest nezmění uvažování aktérů. Nejsou to povšechně malé děti, na které stačí přístup smíš/nesmíš. Pro tyto děti je morálně důležitá shoda v kolektivu a jakmile kolektiv uzná, že šikana je "v pořádku", dochází k velkým škodám na morálce všech účastníků šikany. Proto věřím, že pouze tresty nemohou pomoct. Ráda bych ještě upozornila, že i když z velké části má na šikaně vinu i pedagog, tento pedagog nebyl nikým připraven na možnost, že šikana vznikne právě v jeho třídě. Nikdo ho nenaučil, jak šikanu rozpoznat a jak ji správně řešit. A když na ni jde lidsky, často se dopustí chyb, které mohou být fatální.
Předchozí