Debata mi tak trochu pripada jako stredoveke (?) spory o tom, kolik andelu se vejde na spicku jehly.
Osobne si myslim, ze je to o lidech. Znam dobre i spatne ateisty stejne jako krestany. Moje chapani viry je, ze cloveka nuti byt lepsim, premyslet o vecech, ktere nas presahuji, premyslet o tom, co delam, jak delam a jestli je to dobre nebo spatne (tak chapu zpoved - clovek si "prehraje" co udelal/neudelal a reflektuje, jestli to bylo dobre nebo spatne).
Na cirkev jako instituci nazor nemam, s nekterymi vecmi souhlasim, s jinymi ne. Ceho si ale NESMIRNE vazim, je schopnost nemyslet jen na sebe, ale i na druhe (samozrejme ze ne vsichni krestane jsou takovi, ale mam dojem, ze je mezi nimi koncentrace techto lidi jaksi vyssi nez v bezne populaci). Konkretne mam na mysli hospicovou peci pro terminalne nemocne. Myslim, ze v pece o tyto lidi se v praxi nakonec smrskne na 3 moznosti - LDN, domaci pece nebo hospic (i kdyz LDN ma puvodne asi funkci lecit, rehabilitovat atd.)
V hospicu mi umirala babicka a nejspis nikdy nezpomenu na atmosferu, jaka tam vladla a na to, jaky vztah si dokazal personal s babickou (nebo babicka s personalem) vybudovat. Brali ji jako plnohodnotneho CLOVEKA, i kdyz uz byla skoro na konci sve cesty. Pomahali ji (nejen fyzicky), ale i psychicky.
Ja chapu, ze takove zachazeni a pristup by mel byt "samozrejmosti" v kazde nemocnici, ale proste NENI. A nejspis ani nikdy nebude, protoze prebalovat a pichat injekce se da naucit, ale do toho zbytku je potreba dat kousek sebe sama a to se neda ani "naucit" ani penezi zplatit.
A jestli tem lidem tam k tomu pomohla jejich vira, je to pro me dostatecne "ospravedlneni". A pokud jim vira dava silu pokracovat, tak jim ji z celeho srdce preji a doufam, ze bude pevna a prinese jim co od ni cekaji. Je jasne, ze ti lide mohli byt verici a nebyt tak empaticti, nebo naopak mohli byt neverici a stejne uzasni, ale nemyslim, ze by na tom zalezelo.
Předchozí