Re: Odklad bývá problémem v pubertě
Ve třídě plné puberťáků bývá hlavně problém s rozdílnou zralostí kluků a holek. U holek ta puberta začíná leckdy o dva i tři roky dříve a pokud má taková holka ještě odklad, opravdu z kolektivu vypadne, protože si najednou s ostatními nemá co říct. A stejně tak někteří kluci, u nichž se puberta trochu opozdí, začnou mít problémy s kolektivem. Ono se to časem srovná, ale ta sedmá, osmá třída, bývá pro ty, co utečou i pro ty, co se trochu opozdí, docela peklo.
Naše nejstarší holka je narozená začátkem září. Navíc perfekcionistka s totálním odporem cokoliv předvést. Ale školně zralá už byla v lednu po pátých narozeninách (potřebovali jsme posudek z PPP kvůli předčasnému nástupu a chtěli ho už u zápisu, i když definitivní rozhodnutí může skutečně padnout až poslední den před začátkem školního roku a žádný ředitel s tím nic nenadělá....a pokud dělá, pak bych z té školy hodně rychle utekla).
Já mám zase problém s již popisovanou demotivací známek, o které se tu už psalo. Protože mě tato problematika (školní zralost, alternativní školy versus klasika, hodnocení a pedagogika obecně) zajímá už několik let, měla jsem poměrně rychle jasno a Lenka nastoupila do Montessori třídy v běžné ZŠ. Jako další alternativu jsem měla vybranou Začít spolu. Věřím tomu, že i běžnou základku by Lenka nakonec zvládla v pohodě, ale jsem moc ráda, že jsem měla možnost volby. Stojí nám to za to i za cenu každodenního dojíždění 30 km tam a 30 km zpět a od září do stejné třídy nastupují šestiletá dvojčata. Vyšetření ve školce (máme tam mimo jiné i psycholožku a speciální pedagožku, takže vyšetření odpovídá tomu z PPP) ukázalo zatím hraniční zralost, ale protože holky jsou únorové, do školy natěšené, mají ještě 8 měsíců na dozrání a navíc půjdou do montessorky, tak odklad rozhodně neřeším.
Jinak zkušenost od mých kamarádek, které mají podobně staré děti, mi říká, že asi nejdůležitější je to, aby dítě do školy chtělo a těšilo se. A hned potom by mě zajímalo, jakým způsobem se kde učí. Dnes už si každá škola vytváří vlastní vzdělávací program (dříve osnovy), každá má svůj styl, svá specifika, své zaměření, že najít dítěti školu "na míru" i za cenu o trochu delší cesty do školy (ne teda 30 km, ale pár stanic autobusem apod.) podle mě stojí za to.
Odpovědět