18.9.2012 1:08:37 Nikola Křístek
Re: Jde opravdu o individuální vzdělávání?
Dobrý den,
k vašim vyřčeným i nevyřčeným otazníkům:
CITACE "lze při výuce až dvanáctičlenné skupiny dětí mluvit o "individuální výuce"? Stát sice nenařizuje, aby výuku vedl rodič, ale má jít o výuku individuální."
Pedagogický slovník (Průcha-Walterová-Mareš) se věnuje několika pojmům obsahujícím slovo "individuální". Individuální výuka je definovaná jako "Výuka jednoho žáka jedním učitelem", tehdy ani domácí vzdělávání např. tří dětí jejich mamkou této definici nevyhovuje. Já však v článku používám termín "individualizovaná výuka", což je popsáno ve slovníku jako "Způsob diferenciace výuky, při níž se zachovávají heterogenní třídy žáků jako základní sociální jednotka a provádí se diferenciace vnitřní, obsahová i metodická, respektující individuální zvláštnosti žáků."
CITACE "V žádosti o individuální výuku se dle odst. 2, písm. e) musí příslušné škole nahlásit vzdělání osoby, která bude žáka individuálně vzdělávat. Není podivné, když tam x dětí má nahlášenu paní Sofii? Nebo ta škola toleruje, že ve skutečnosti nejde tak docela o individuální vzdělávání? "
Opět používáte pojem "individuální". Můžeme spekulovat, zda je v zákoně použito vhodně, nicméně zákon nevylučuje možnost, že jedna osoba individuálně vzdělává více dětí. Lidé, kteří praktikují tzv. tradiční domácí vzdělávání často uvádějí, že některé výukové činnosti probíhají v komunitě, využívají kapacit specializovaných lektorů, děti se v rodinách "střídají" (2 dny v jedné, 2 dny v druhé)... nepředpokládám, že škola, do které jsou děti zapsány, disponuje seznamem všech vzdělavatelů, kteří se kolem dítěte vyskytují. Proto si stále myslím, že stávající legislativa námi využívaný model umožňuje a tuto otázku jsem konzultoval i s některými zákonodárci. Jistě by bylo prima mít ve školském zákonu doslovný popis sdružených škol, avšak legislativní pragmatismus říká "pokud se podle zákona dá pracovat, nesnažte se jej měnit".
CITACE "Myslím si, že kolem vzdělávání tímto způsobem je víc otazníků, než se nám článek snaží namluvit."
Nejsem si vědom, že bych tvrdil, že jsem v článku pojmenoval veškeré aspekty modelu sdružených škol. Určitě je otazníků mnoho, ostatně jako u všech lidských činností. Vyjmenoval jsem oblasti, které nám připadají nejdůležitější, a stručně popsal, jak jsme se jim věnovali. Je mi trochu nepříjemné, že mi podsouváte záměr se čtenáři manipulovat. Bylo by, myslím, prospěšnější, kdybyste dokázala ony případné nevyřčené otazníky pojmenovat.
Odpovědět