18.9.2017 8:59:07 Zuzana Anýžová
Re: Rozhodně jsem pro
"Sama jsem do školky nikdy nechodila, protože se mi stýskalo po mamince." - to buďte ráda, že jste měla tu možnost a že jste nemusela zažívat to, co jiné děti (manipulaci, vyhrožování, nucení do jídla/do spaní, atp.) už v tak raném dětství. (Dnešní MNOHÉ školky jsou na tom o mnoho lépe, ne však všechny, a Vy byste to těm dětem dala povinně? No, naštěstí se i ta povinnost dá obejít... ale i tak...)
"Zavedení povinné před školní docházky má určitě smysl. Usuzuji tak ze zkušeností s bratrovými dětmi." - nezlobte se, ale to je opravdu "velký" vzorek... Nepřejte si slyšet, co udělala školka s dětmi mé švagrové.
"Do školky chodila Neteř a učily se básničky, písničky, měli besídky a adventní vystoupení při rozsvícení stromečku u nás a vedle ve vsi.To vše dítě posiluje, rozvíjí mu paměť." - Básničky, písničky a rozvíjení paměti lze i bez školky. A otázka je, zda děti opravdu chtějí vystupovat - některé se rády ukazují, ale každé dítě je jiné a některé není takový extrovert, že by se chtělo ukazovat...
"A pak také pobyt v kolektivu vrstevníků má nesporný přínos pro dítě," - nikoliv, pro dítě je mnohem přínosnější a přirozenější, pokud pobývá v kolektivu různě starých dětí (což ne každá školka má, často školky dělí děti právě podle věku, což moc přínosné není).
"jenž ho učí pravidlům fungování společenské skupiny." - myslíte jako že se mluví sprostě, že když dítě chce nějakou hračku, tak ji prostě druhému vezme, že navrch mají silnější, atp.? Protože přesně to si dítě v běžné školce osvojuje jako první (a opravdu od vrstevníků). Společensky žádoucí chování se může učit jen od těch, kteří se tak také chovají (což je samozřejmě problém, protože v závislosti na konkrétní situaci to často nemusí být ani rodiče, ale ani paní učitelky ve školce, bohužel...)
"Další plusem je, že má dítě nastavený režim, který musí dodržovat, a tudíž pak fungování ve škole je pro něj méně násilné." - ano, to nesporně, tohle je především plus pro školu. Pro dítě ani tak ne (nespatřuji výhodu v tom, že se dítě "srovná do lajny" dříve, z psychologického hlediska rozhodně ne).
"Synovec ten se do školky vyloženě těší. Sám již poslední dobou vyhledávat větší uskupení dětí." - to lze třeba i na kroužcích, venku na hřišti, atp. na to opět není potřeba školka... a už vůbec ne povinně.
Tak nějak chápu - je to Váš názor a neberu Vám ho (jen upozorňuji na slabá místa argumentace - přeci jen, jsme zde v diskuzi, že ano). A také je to tak nějak společensky nejběžnější názor - "že dítě potřebuje vrstevníky", "že je to dobré, protože si zvykne na to, jak to chodí ve škole" (ale co pak život?), "že se naučí sociálnímu chování", atd. Ale z odborného hlediska a z hlediska připravenosti na skutečný život bohužel to neplatí. Je to tak trochu již vžitý omyl stejně jako třeba ten se špenátem (jak je jeho konzumace oproti jiným potravinám neuvěřitelně zdravá). Spousta lidí už ví, že to neplatí, ale někteří se toho drží zuby nehty... Váš názor Vám neberu, nicméně, pokud Vás téma opravdu zajímá (a soudě podle toho, že se účastníte této diskuze, tak asi zajímá), pak bych Vám doporučila si o tom také něco přečíst (nejlépe nějakou psychologickou a podobně odbornou literaturu) ;).
Možná by bylo vhodnější napsat pouze nějaký čistě subjektivní argument (takový, co nelze vyvrátit odborným názorem). Ovšem žádný argument (natož ten subjektivní) nemůže být použit pro takové nařízení - tedy pro "povinně pro všechny děti". To se opravdu vracíme do totality (i když ani za komunismu nebyla školka povinná... alespoň ne v době, kdy jsem ho zažila).
Odpovědět