Alternativ je zoufale málo - chce to najít mecenáše
Je to pěkné vidět, jak se tohle rozjíždí - ale o to horší je přitom vědět, že mé dítě asi nikdy opravdu hezkou školu nezažije. To jsou tak mizivé ostrůvky pozitivní deviace, že tímhle tempem pokryjí území aspoň tak, aby se dalo odkudkoliv dojíždět, někdy za sto let. A že by noví absolventi pedagogických fakult byli ve velké většině zastánci - já tomu říkám "radostné školy", nikoli alternativní, protože o ty různé systémy ani tak nejde, jde o přístup učitele - tak to si taky nemyslím. Ten "zaběhaný" způsob je jednak mnohem lehčí způsob výdělku než jakákoli alternativa, jednak učit s radostí se asi ani naučit nedá, protože spousta učitelů by musela totálně změnit sama sebe. To se nestane, tito lidé budou prostě ve školách až do penze. A že by starostové pochopili, jak cennou devízou je pro obec dobrá škola, když všude kolem jsou školy stejně špatné, jako ta jejich - to je taky marná naděje.
Stěhování za dobrou školou je tak velký zásah do života, že se ho odváží málokdo. Může přinést mnohem více problémů než vyvažování vlivu školy vlivem dobrého prostředí doma. Ovšem je to jedna z mála cest, která může vést ke kladné zpětné vazbě v růstu významu dobré školy. Snad inzerované stránky pomohou, aby se ti, kterým není lhostejné, kde jejich dítě stráví podstatnou část života, mohli správně rozhodnout. Ale mnohem lepší by bylo, kdyby se do budování dobrých alternativních (asi soukromých) škol vložil nějaký osvícený silný investor. Ve skutečnosti to není tak šíleně drahá záležitost, jen se toho musí ujmout skuteční profesionálové. Když už jsi věnovala tolik času tomuto tématu, zkus se na to podívat z téhle strany. Utvořit nějakou jednu finančně silnou prestižní nadaci, která by se snažila pokrýt území ČR - to je podle mne jediná možnost, jak v reálném horizontu dát možnost alternativy těm, kteří o to stojí. A pak se teprve začnou měnit staré školy, aby odolaly konkurenci, a špatní učitelé, kteří prostě nikdy učit neměli, budou donuceni ze školství odcházet, a dobří budou mít kam odejít ze špatných škol. Stát to neudělá ani náhodou, stát musí být dobrý na všechny strany - nebo jste opravdu někdo zažili, že by "zasloužilí sádrovači dětských duší" byli skutečně nuceni ke změnám, buď sebe sama nebo zaměstnání?
Možná to ale nepůjde jinak než pomalu a pracně ostrůvek za ostrůvkem vydupávat ze země - zázraky se moc často nedějí. Drž se.
Odpovědět