Dotaz na autorku
Paní Mrg.Těthalová,
měla bych na Vás dotaz. Znám jednoho chlapce, kterému jsou 4,5 roku a stále nemluví. Jeho řeč se projevuje pouze několika málo slovy (máma, táta, babi apod.). Pokud něco chce, ukáže na to nebo jeho okolí už ví, co a jak. Podle slov rodičů a závěrů vyšetření je chlapec zdravý, má v pořádku zrak i sluch, není mentálně retardovaný. Od tří let navštěvuje školku, která se zaměřuje na systém Montessori. Podle slov učitelek je prý potřeba rozvíjet nejprve rozumové schopnosti, pak (nevím kdy podle nich až?) teprve mluvení. Prý je ve školce spokojený, děti má rád. Pokud by se jednalo o autismus, předpokládám, že by ho lékaři odhalili. Rád také prohlíží knížky. Domácí prostředí je klidné, dítě je středem pozornosti. Matka i otec na něho mluví (otec zadrhává), individuální řečový kontakt matka-syn nemohu posoudit. V září se prý chystají na logopedii.
Zajímalo by mě, co si o tomto chlapci myslíte, mě jeho téměř nulová komunikace zaráží, nedovedu si představit, že mluvení "dožene" před nástupem do školy.
Co byste doporučila v tomto případě dělat?
Odpovědět