Re: stiznost do CT
Macyno, nesmis psat do CT ale na Radu pro rozhlasove a televizni vysilani. To se tyka vsech stiznosti souvisejicich s tim, jestli se neco ma nebo nema v televizi vysilat. Televize ma z reklamy zisk a odpovida ti pravnik, ktery se ridi podle zakona a ne podle etiky.
Jinak co se tyce vlivu reklamy je blahove myslet si, ze reklama vliv nema. Ja osobne si myslim, ze jinak nez medialni vychovou z toho vyjit nejde. Ale to porad neznamena, ze lidi budou vuci reklame odolni. Souhlasim ze je to forma manipulace a dodavam ze zakerne manipulace, protoze se v reklame doslova topime. Reklama v televizi je jen zlomek toho mnozstvi, kterym nas na kazdem kroku bombarduje. A oproti vlastni televizi ty vsechny billbordy a polepeny (nekdy dokonce i hluk tvorici) tramvajovy zastavky, televize za vylohou poustejici reklamy, televize v restauracich, bannery na internetu atd atd atd vypnout nemuzeme. Kdyby reklama nebyla ucinna, tak by napriklad lidi co ji vyrabeji nedostavali takove honorare. Funguje totiz na jednoduchem principu latentniho uceni - kazda zkusenost se nam uklada do pameti. A kdyz potkame zbozi, ktere jsme videli v reklame, pripada nam zname a proto mu vic duverujeme nez zbozi, ktere v pameti nemame. Pokud je v pameti spojene s nejakou pozitivni emoci tak to tu duveru jeste vic posiluje. Tahle pamet nerozlisuje, jestli jsme to opravdu zazili, nebo jestli nam to nekdo vypravel. Je to velmi vyhodne pro preziti. A da se to dobre zneuzivat pro kseft...
Otazka je ale, co se s tim da delat? Mam takovy dojem, ze odjet za bacou taky neni reseni, protoze dite, ktere vyroste v lese, nemusi byt v dospelosti vuci reklame odolnejsi. Muze to byt prave naopak protoze pak muze byt treba vic naivni...
Myslim si, ze je hlavne velmi dulezity jasny hodnotovy system rodicu, protoze pak se to, co rika reklama, da s temi hodnotami porovnavat a je o co se oprit. Vzdycky je lepsi bavit se o konkretnim obsahu nez o tom, ze reklama obecne je zlo. Jen pres konkretni argumenty se muze dite (a ostatne i dospely) naucit kriticky myslet. Jde jen o to, najit ten spravny jazyk podle veku ditete.
Ja osobne napriklad prirovnavam reklamy a hlavne hypermarkety k pernikove chaloupce...
Odpovědět