26.3.2008 12:26:08 Martin, otec předškoláka
Jsme ještě gramotní?
Učím již třetí desetiletí na vysoké škole a když občas čtu seminární nebo diplomové práce, úpím.
Že dnešní studenti (dospělí lidé ve věku 20 - 25 let, někdy i více) neumí trojčlenku a procenta, s tím už jsem se smířil. Zrušení maturity z matematiky a snížení hodinových dotací tohoto předmětu o 50% se muselo někde podepsat. Co se však stalo s uvolněnými hodinami?
Češtiny se tahle reforma školství nedotkla, a přesto studenti, kteří prošli povinnou maturitou ze svého mateřského jazyka, neumí napsat krátkou esej, aby v ní byla nějaká myšlenka, aby byla gramaticky správně, aby věty měly hlavu a patu. Když jsem poprvé opravoval seminárku plnou smajlíků a výrazů typu BTW a IMHO, vrátil jsem ji autorovi s tím, ať laskavě rozlišuje mezi odborným textem a SMS. Nechápal. Dnes už mne takové seminární práce nechávají klidným. Byl by to boj proti větrným mlýnům.
Dnes je v módě psát seminárky tak, že si najdu něco na google.cz, přenesu to přes schránku a odevzdám. Že to je porušení autorských práv? Generace, která si z internetu stahuje písničky v MP3 a filmy v DIVX a považuje to za normální (je to de facto i de iure krádež), tohle vůbec nechápe.
Byl bych rád, kdyby psaný projev byl opět kultivovaný a prostý gramatických a stylistických chyb. Překlepy děláme všichni, ale i/y nebo s/z, to se neodpouští. Jenže dokud maturita z češtiny bude o tom, z kolika dětí pocházel básník, od kterého jsme stejně nikdy nic nečetli a číst nebudeme, nic se nezmění.
Tohle není problém jenom serveru Rodina.cz. Stačí si přečíst denní tisk, jak píšou profesionálové slova. A zapláčete!
Odpovědět