Výhody a nevýhody různých způsobů přepravy dětí na kole
Nejprve jedno důležité upozornění: pokud chcete provozovat adrenalinové sporty, nechte dítě raději doma. Žádná cyklosedačka ani vozík nejsou vhodné pro divoké sjezdy po kamení či kličkování mezi stromy v lese. Na druhou stranu, nemusíte se držet jenom asfaltových cest. Klidně můžete zajet i na lesní nebo polní cestu; zásadou je ovšem vždy opatrná jízda.
Důležitá je nejenom bezpečnost, ale také pohodlí obou spolujezdců – pokud se například dítě nebude cítit v sedačce spokojeně, dokáže vám z jízdy udělat pravé peklo. A zkoušejte potom udržet řídítka rovně!
V zásadě existují tři možné způsoby, jak na kole přepravovat nejmenší děti:
Přívěsný vozík za kolo je jedinou možností, jak vozit i zcela malé kojence, kteří ještě nedrží hlavičku (tedy do 8 – 10 měsíců). Maximální nosnost obvykle bývá 40 kilogramů. To znamená, že vozík vám vydrží až do doby, než dítě začne jezdit na svém vlastním malém kole.
I když v tisku se někdy můžete setkat s názorem, že přeprava dětí ve vozících není u nás povolena, opak je pravdou. Zákon pouze vymezuje, jaké podmínky musí vozík splňovat (šířka max. 80 cm, jiné než trojúhelníkové odrazky a pevné připojení ke kolu).
Vozík je zřejmě nejbezpečnějším způsobem, jak vaše dítě přepravovat. Díky dvěma dalším kolům máte lepší stabilitu, takže vás hned tak něco „nerozhodí“. Dítě je uvnitř upevněno bezpečnostním pásem, a pokud už dojde k nárazu, je ještě chráněno kovovým rámem vozíku.
Bezkonkurenční je také ochrana před špatným počasím – mezi příslušenství vozíku patří obvykle stahovací střecha, síťka proti hmyzu a pláštěnka. Vaše dítě si může uvnitř hrát, může v něm také pohodlně usnout. Vozíky se vyrábějí jedno- i dvoumístné.
Až donedávna byly tyto vozíky s dětmi (ale také psy) k vidění výhradně v zahraničí. Dnes už jsou k dostání i u nás. Jejich cena se pohybuje na úrovni dětských kočárků a některé modely také tak fungují. Po namontování třetího kolečka vepředu (které je dodáváno jako příslušenství) jednoduše chytíte vozík z druhé strany a používáte ho jako kočárek. Jiné příslušenství vám umožní používat vozík pro turistiku, jogging, či dokonce jízdu na běžkách. Největší sortiment vozíků u nás nabízí firma
Dvě plus dvě, některé vozíky lze najít také v sortimentu největších výrobců kol, jako je kupříkladu Trek nebo Cannondale. Z domácích výrobců je známa značka Azub.
Ale zpět k jízdě na kole. Vyrazíte-li s přívěsným vozíkem, jste celkově delší a musíte na to neustále myslet. Jste také poněkud širší než s cyklosedačkou, proto je lepší vyhnout se úzkým lesním stezičkám.
Tyto sedačky jsou určeny pro děti, které již samy bezpečně drží hlavu (tedy od 8 do 10 měsíců), až do věku zhruba 3 let (to odpovídá maximální váze 15 kg, na kterou jsou sedačky navrhovány). Kvůli výhledu cyklisty „řidiče“ nemůže mít sedačka vysokou oporu zad a jízda je tak pro dítě namáhavější. U starších typů sedaček není ani bezpečnostní pás a dítě tak může velmi snadno přepadnout přes řídítka. Dnes je upínací popruh již samozřejmostí, stejně jako opora pro nohy malého jezdce, aby se nezapletly do drátů předního kola.
Nespornou předností předních cyklosedaček je dokonalý kontakt s dítětem. Při jízdě si s ním můžete povídat, dítě vidí dopředu a cesta ho víc baví. Proto jsou tyto sedačky vhodné hlavně pro živé děti, které chvíli neposedí. Mít takového drobečka za sebou, tedy bez dozoru, znamená pro jezdce velkou nejistotu a v důsledku toho také snížení bezpečnosti. Celkově vzato je ale převážení dítěte na přední sedačce nejnebezpečnějším a tak trochu přežitým způsobem. Souhrn záporů nemůže vynahradit ani pocit, že o dítěti víte vše a máte jej pod kontrolou. Je to spíše naopak, dítě může zasahovat do řízení, může jezdce ovlivňovat, obtěžovat apod. a v případě pádu je absolutně nechráněno. Pokusy prováděné v autech prokázaly, že člověk v případě ohrožení, pádu nebo nárazu reaguje reflexně a chrání tedy především sebe. Představa že dítě uchráníte v případě pádu svýma rukama či tělem je tedy mylná, spíše jej zalehnete. Přesto má sedačka umístěná vpředu stále hodně zastánců, především u nás.
Při koupi přední sedačky je nutné dát si pozor, zda konstrukce vyhovuje rámu kola. Některé typy se musí upevnit na šikmou rámovou trubku, jiné naopak na horní. V každém případě musí typ sedačky jít dohromady s rámem kola. Důležitý může být také tvar řídítek či sklon představce. Ideální je, když při nákupu vezmete své kolo s sebou do prodejny a vyzkoušíte montáž na místě.
Dnes na našich cestách naprosto převažují zadní cyklosedačky. Oproti předním jsou vhodné i pro starší děti (vydrží tedy déle) a také jsou celkově bezpečnější. Hmotnostní limit je obvykle 20 – 22 kg – to odpovídá věku kolem 5 – 6 let dítěte.
Zpravidla mají vysokou oporu zad i hlavy dítěte, někdy také opory pro ruce. Stejně jako u předních cyklosedaček, samozřejmostí jsou podpory pro nohy, obvykle doplněné řemínky pro jejich upevnění. Dětské nohy jsou tak při jízdě chráněné před kontaktem s dráty kola a zabraňují i vypadnutí dítěte ze sedačky. Objevují se už i sedačky odpružené, vhodné pro jízdu v terénu.
Děti umístěné vzadu se bez kontaktu s dospělým a s omezeným výhledem často nudí. Proto mohou začít „zlobit“, tedy dožadovat se nejrůznějšími způsoby pozornosti.
Sedačka za řidičem má být pevně uchycena na nosiči nebo rámu kola (ev. na podsedlové trubce). Některé typy sedaček nosič přímo vyžadují, jiné se montují k rámu kola – jsou samonosné, to je hlavní kritérium při jejich výběru. Pokud váha sedačky i dítěte spočívá výhradně na nosiči, ověřte si jeho maximální přípustné zatížení. Jinak riskujete, že se pod váhou většího dítěte zbortí. Nosič navíc musí vyhovovat cyklosedačce svými rozměry a rám kola musí být pro upevnění nosiče vybaven.
Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.
Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.