Hele, moje dvojčata jsou 33 + 2 a do třech let nemluvily vůbec, jen zdvojovaly slabiky, jako mama, tata, baba, dědě (děda vyslovit nedokázaly).
Do školky nastoupily ve 3,5 letech a uměly si říct pití, ham, čííí nebo ee a pár dalších slov, věty začaly později a to už jejich mladší ségra (Janička) mluvila v souvětích (bylo jí asi 1,5 roku). Ale třeba i naše nejstarší holka, naprosto v pořádku a přenášená, začala s mluvením až po druhém roce života, takže mi to u dvojčat nepřišlo moc divné
, to jsem se pak spíš divila u té nejmladší
.
Samozřejmě i motorika dvojčat byla opožděná, u Péti spíš skoková a nerovnoměrná, u Páji rovnoměrná, ale pomalejší. Sedět se naučily až v době, kdy už uměly chodit, do té doby jen lezly a vzpřímeně klečely, ale to říkala rehabka, že je poměrně běžná náhrada sedu.
Z knížek jsme také nečetli minimálně do tří, možná čtyř let, nevydržely ani u televize, byly pořád v pohybu, právě i kvůli motorickému neklidu je psycholožka vyšetřovala a navrhovala odklad.
A teď jsou ve druhé třídě, do školy nastoupily v termínu a obě učitelky (mám každou v jiné třídě) je hodnotí jako klidné a šikovné bez problémů.
To, co popisuješ, mi přijde jako úplně v pohodě, jako jo, jsou děti, co ve čtyřech umí i R a Ř, ale znám mnohem víc těch, pro které do pěti je nevyslovitelné K (nahrazají ho T), problém dělá L, sykavky a R a Ř zvládnou až těsně před nástupem do školy a někdy až během ní. A logopedku máš ve školce, pracuje s dětma průběžně, tak neboj, to Nelda v pohodě a včas zvládne. K logopedce chodila i Janička, která začala s mluvením brzy a stejně sama sykavky a R a Ř prostě nedala.