Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?
qweerty,
tak jak jsem to vysvětlovala v předchozích výsledcích....tvůj muž je dospělý...tento ukazatel je důležitý v prvopočátcích čtení, což jsem psala.....plus jsem zmiňovala i to, že u někoho pomalé čtení koresponduje s celkovým nastavením člověka a tak vyhovuje, takže i některým dětem žádné problémy nedělá...ale u většiny dětí, které se čtením začínají (první dva až tři roky) to na porozumění vliv má, protože ještě nemají rozvinuté ty další oblasti (schopnost syntézy, paměť).
I proto se musí to porozumění rozvíjet postupně na základě schopností. U dítěte, které pomalu slabikuje, nemá smysl zkoušet porozumění na větě nebo dokonce delším textu, protože nemá šanci při tom všem soustředění na slabiky ještě poskládat slova a zapamatovat si, co četlo před minutou....tím, jak se zlepšuje plynulost, zkracuje se ta doba a zlepšuje se porozumění....pro tenhle vývoj platí ta tabulka, co jsem sem vkládala...jsou to orientační čísla jen průměrné výkony, takže je samozřejmě hloupost dělat nějaké závěry, pokud se ta rychlost liší třeba o 5 slov od toho průměru. Pokud je ten rozdíl ale nějaký výrazný, může (i když nemusí a to jsem už také několikrát psala) to znamenat, že dítě má s něčím problém...a pak zjišťuješ, jestli tam ten problém je a kde ten problém je...třeba u dětí s poruchou pozornosti je zjištěno, že se opakovaně vrací v textu zpět, což tu dobu čtení prodlužuje...dyslektik může číst pomalu zase z jiných důvodů (nerozpoznání písmen, slabik)...a taky nemusí číst pomalu vůbec, ale většinou pak dělá dost specifické chyby....
Takže u dospělého už není ta rychlost čtení pro porozumění až tak důležitá, protože paměť, pozornost a syntéza už jsou rozvinuté na takové úrovni, že porozumění nebrání....případně už bývají, pokud se člověk od dětství i přes potíže, čtení nebrání, vyvinuté kompenzační mechanismy. Navíc dospělý člověk už málokdy používá čtení k naučení nového (ještě tak vysokoškoláci, ale u nich právě vyšší intelignce umožňuje ty funkční kompenzační mechanismy), zatímco dítě se bez čtení při učení prakticky neobejde...proto vadí, že má problém se čtením, má pak v důsledku toho problémy i tam, kde by je mít nemusel. V matematice se pro dyslektika asi nejsnáz kompenzuje, ale i tam, třeba v důsledku třeba záměny číslic, problémy bývají. Proto jsou to poruchy učení...protože tomu učení brání.
V dospělosti se potom porozumění ještě zlepšuje díky životním zkušenostem a tím pádem vyšší schopnosti odhadovat kontext.
Odpovědět