Re: Radost i prokletí velmi chytrých lidí
Lenko, nedávno jsem o inteligenci a intelektu debatovala s lektorem DVPP. Na kurzu nadefinoval předmět psychopedie jako osoby s mentálním postižením (resp. retardací, což mi zní ještě hůř), a zařadil do ní i lidi s PAS. Mně to nešlo nijak pojmout, zvlášť aspíci mají intelekt zachovaný nebo i hodně vysoký, tak jsem se s ním pustila do polemiky, zjistila jsem, že řada speciálních pedagogů definuje psychopedii šířeji - jako blablabla osob s mentálním postižením a psychickými poruchami. A pak už nemusí psychické poruchy cpát do šuplíku "nespecifická mentální retardace". On byl celkem svolný k polemice, ale jeho přístup je rozšířit spíš pojem inteligence, a definic inteligence existuje spousta. Obecně třeba schopnost reagovat na nové situace, přizpůsobit se atd. Je pravda, že kdyby se IQ netestovalo v nerušeném klidu ordinace psychologa s tužkou a papírem, ale v reálném prostředí a v interakci s jinými lidmi, rázem by se aspíci (ale i lidé prostě jen sociálně a emočně méně obdaření) propadli o pár desítek bodů níž. Jenže ono to samozřejmě má smysl, testovat různé schopnosti zvlášť, i v rámci toho intelektu.
Odpovědět