Kromě zastánců se k Hejného metodě vyjadřuje i početný zástup kritiků.
Burt | 147593 |
15.10.2016 21:25:52
Právě, že ony by izolované vůbec nebyly.
Už teď velmi často chodí ke kamarádkám, sestřenici, jen tak ven, nebo mám nějaké cizí děti doma a je mi to tak libé. Pokud nastoupí do ZŠ, nechci, aby měly nějaké kroužky, protože pak by skutečně spolu s tou domácí přípravou o tenhle vlastní společenský život přišly. A tohle volné hraní je hodně důležité, to mi nikdo nevymluví. Takže mám pocit, že nedává moc dobrý smysl trávit dopoledne ve škole, kde se budou učit věci, co už umí (vyjma psaní, píšou jen tiskace) a díky tomu je to třeba nebude tolik bavit. Že bychom ten čas místo toho strávily spolu a s mrnětem (protože jsme stejně doma, jinak bych o tom nepřemýšlela), dělaly učení spolu a klidným tempem a odpo by měly na své hraní či klidně nějaké kroužky. Já okolo sebe (i tady na Rodině) často vidím hrozně uštvané maminky, které mají rozvrh naplánovaný do půlhodin jak vrcholový manažer (vyzvednout dítě A, převézt, úkoly na semaforu, vyzvednout B, v 6 večer shánět pomůcky na další den atd. atd.) a prostě touhle cestou jít nechci. Nepřijde mi to v ničem přínosné pro ty dané rodiny. Ta domácí pohoda je pro mně důležitá. |
Burt | 147593 |
15.10.2016 21:13:21
Dík za názor. Něco na tom rozhodně je.
Ale buďme k sobě upřímné, všechny chceme volnost! Tak proč to nezkusit, jde-li to? Samozřejmě chci, aby děti měly nějaký řád a povinnosti. Mám pocit, že ta školní docházka je strašně rigidní, zbytečně lpí na blbostech a to se mi nelíbí. Už to pozoruju teď v posledním ročníku MŠ - mám pocit, že se fakt řeší věci, co by se řešit nemusely a rozčiluje mě to. Vnímám to jako přebírání role rodičů a nelíbí se mi to. |
Burt | 147593 |
15.10.2016 21:07:20
Dík za zkušenost, Margotko, ale opravdu si myslím, že v té první a druhé třídě člověk nemusí mít strach z nenaplnění požadovaného penza vědomostí - tam toho skutečně tolik není (alespoň podle zkušeností těch doma učících matek, co osobně znám). Plnit nároky konkrétní paní učitelky při častých nemocech je určitě mnohem náročnější.
|
Delete | 8214 |
15.10.2016 21:07:18
margotko,
škola sice dodá, co očekává, že by mělo dítě na konci pololetí umět, ale jinak si to člověk řídí sám. Někdo jede zcela bez plánu, někdo si poctivě rozepisuje každý týden. V první třídě to ale většinou není potřeba, tak to "jde samo"... U dohánění do školy je nejhorší to, že většinou musíš vyplnit všechna ta cvičení, co se dělala ve škole. Já to třeba nemocným dětem nedělám, ale většinou to tak je, což vím od svých dětí....a to vyplňování cvičení nějaký čas zabere. Při domácí výuce ale často učíš jinak než vyplňováním cvičení v pracovních sešitech. Takže si třeba podle požadavků školy naplánuješ, že dítě pozná druhy vět, naučí se slova stejného a opačného významu, slova mnohoznačná, rozdělí slova na slabiky a hlásky (ČJ pro druhou třídu - 1. pololetí)...no a pak se s ním normálně o něčem bavíš, a necháš ho říct nějaké slovo jinak, nebo s ním hraješ hru, že schválně říkáš opak toho, co chceš říct, pak se má zachovat podle toho, jestli se ho na něco ptáš, něco mu rozkazuješ, neco si přeješ nebo mu jen něco oznamuješ....pořád je to jen hra, ale když na to přijde, během týdne dítě umí všechno, přitom si spolu jen hrajete...pak s ním tedy sedneš a zkušíš pár cvučení, jestli to umí i v té písemné podobě....když zjistíš, že něco nejde, tak se na to zaměříš a věnuješ se tomu dýl, protože můžeš....to jsou prostě výhody práce s malým počtem dětí. S matematikou a prvoukou je to ještě snazší, protože tu děláš při běžných činnostech, vůbec u toho nemusíš sedět a cíleně do dítěte něco nalévat. Ten stres většinou u rodičů bývá spíš z toho, že jim přijde, že toho dělají málo, že nevěří, že stačí tak málo, nemají tu kontrolu a srovnání s ostatními dětmi, tak se bojí, že něco zapomněli...ale to přijde s praxí, že získají jistotu...to je i u učitelů ve škole, že třeba několik let trvá, než věří sami sobě, že dělají to, co mají, a jak to mají dělat...začínající učitel se ptá kolegů, doma vyučující rodič se ptá třídního nebo určeného konzultanta.... A třeba ZŠ Březová nabízí takový luxus, že rodič už nemusí skoro nic, na webu je procvičování, testy, výukové materiály, tématické plány, třídnice (víš, co dělaly děti ve škole)...takže je to fakt hlavně o tom, že s tím dítětem jsi a učíte se v době, kdy vám to vyhovuje....u nás to třeba bylo často spíš večer než ráno.... Jinak samozřejmě domácí výuka není pro každého. Jenže běžná škola taky ne . |
Šuplík | 137953 |
15.10.2016 21:06:04
když máš manžela s flexibilní prací, proč řešíš ranní vypravování dětí do školy? buď je vypraví manžel a nebo počká s batoletem, až se vrátíš domů.
já osobně bych domácí školu s dětmi zvládla jen v krajním případě, vůbec mě nenapadlo se o něco tKOVÉHO pokoušet. dětem bylo naopak doporučeno být mezi vrstevníky, ne se izolovat doma. ale to je hrozně individuální a v každé rodině je to jiné, každé dítě je je jiné. moje děti dlouho ani nebyly schopné se učit v jedné místnosti |
Burt | 147593 |
15.10.2016 21:05:26
Děkuju za odkaz, mrknu, ale tady si ráda přečtu i negativní postoje a popřemýšlím o nich.
|
dobri | 65967 |
15.10.2016 20:49:30
Za mně - budování vztahu s dětmi a mezi sourozenci vidím jako velmi dobrý důvod, i když zákonodárci to vidí jinak. Protže máte v okolí další domškoláky, se kterými se můžete stýkat, doporučuju do toho jít.
Sama mám v DŠ 3 děti + 2 malé. Vidím to jednoznačně pozitivně. |
Ráchel, 3 děti | 76748 |
15.10.2016 20:48:45
ještě dočítám - no, já bych do toho na tvém místě šla, ale musíte s tím být srozuměni všichni. nedoporučuji si říkat "až když bude problém", protože zotrávené děti jsou pak náročnější dát do pořádku, když je z tý školy stáhneš. ta svoboda na DV je super - tím nemyslím nicnedělání, učit se ale můžeš kdekoliv. zrovna příští týden jedu se synem na vzdělávací dva dny do Ochranova, má to do dějepisu :) taky celý léto je prakticky nějaký výuka - přírodopis, dějepis, zeměpis...
|
Ráchel, 3 děti | 76748 |
15.10.2016 20:43:31
já nebyla nadšenec, bylo to řešení z nouze. a fungujeme dobře.
Burt, já bych se hlavně zajímala, co na to babička, a podle toho se teprve rozhodovala dál. |
Ráchel, 3 děti | 76748 |
15.10.2016 20:41:27
Národní ústav pro vzdělávání dělalo rozsáhlý výzkum, v pokusném ověřování se sledovaly všechny děti, které byly tehdy do domácího vzdělávání zařazeny. Studie je k dohledání na jejich webovkách.
|
Další akce nalezte zde
Další recepty nalezte zde
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.