22.5.2009 20:54:20 Jana, 2 děti (15, 7)
nelituj
Milá Heleno,
myslím, že svého rozhodnutí zase až tolik litovat nemusíš.
Chápu tvé úvahy, protože před 4 lety jsem prožívala totéž. Domnívala jsem se, že mám nadané dítě, které nad všemi ve třídě vyniká, nikdy se nemusela učit, vždycky měla samé jedničky. Dělala zkoušky na osmileté gymnázium, výsledek byl, že nebyla přijata. Zkoumali jsme, kde nastal problém, zjistili jsme, že pravděpodobně je málo odolná stresu a pod tlakem zkazí, co může. Tím chci říct, že bych nesouhlasila s tvým přesvědčením, že dcera by se na osmileté gymnázium určitě dostala. Záleží na mnoha faktorech a taky na tom, kde bydlíš, ale co vím, tak v Praze a Brně je situace taková, že zájem několikanásobně převyšuje počet přijímaných studentů. Nehledě na to, že loni mohli žáci podávat stále jen jednu přihlášku. (Letos je již situace jiná.)
Dcera zůstala na základní škole, o jejíž úrovni jsem měla velké pochybnosti, které se časem opravdu potvrdily. Základní školu jsme změnili. Byla jsem velmi spokojená, hlavně co se týkalo výuky českého jazyka a matematiky. Letos absolvovala přijímací zkoušky na gymnázium, které si stále drží svou prestiž a tutíž všichni zájemci museli skládat přijímací zkoušky, ( což u většiny gymnázií letos nebylo, většinou brali do určitého průměru bez zkoušek.) Podávali jsme tři přihlášky na tři gymnázia, na dvě školy byla dcera přijata bez přijímacích zkoušek, ale vybrala si výše zmiňované gymnázium, u přijímacích zkoušek uspěla výborně.
Chci tím říct, že ne všechny základní školy jsou špatné, školu dělají kantoři a záleží na tom, na koho třída narazí. Zároveň ne všechna víceletá gymnázia jsou dobrá, to mi věř! Učitelé někde stále chtějí po dětech obrovské množství faktografických znalostí místo, aby je učili myslet. Zadávají dětem v sekundách (2. roč osmiletého gymnázia)seminární práce na 30 stránek, k čemu ?! Většina z nich je potom stejně nečte ! Prospěch 50 % děti na víceletých gymnáziích se zhorší v průměru o dva stupně a velkou řadu z nich to od studia odradí, protože nedělají nic jiného, než se šrotí a nemají šanci dostat lepší známku. O volném čase ani nemluvím ! Řada z nich při nástupu na víceleté gymnázium skončí se svými koníčky, protože na ně nemají čas.Toť negativa víceletých gymnázií.
Na tvém místě bych udělala následující krok. Sehnala bych si reference na školy v okolí do vzdálenosti cca 15 minut dopravou. Ale ne informace z webových stránek škol, ty jsou velmi často nic neříkající a totálně zavádějící. Řada škol se totiž na veřejnosti prezentuje jako úžasné školy, ale ve skutečnosti je to hrůza! Jedním z hodnotících faktorů by mohla být stabilita učitelského sboru a úspěšnost dětí při přijímání na gymnázia. (Záměrně říkám na gymnázia, víceletá i čtyřletá, protože na střední školu s maturitou se dnes dostane i žák s několika dostatečnými.) Pokud si rodiče žáků dané školy stěžují, že dítě má každý rok v několika předmětech jinou učitelku nebo učitele, taky to o něčem svědčí.
Dceru bych dala jinam, nejlépe do třídy s rozšířenou výukou nějakého předmětu, ideálně jazyka, přírodovědných předmětů nebo počítačů. Pozor, dnes jsou již zpracovány školní vzdělávací programy, takže třída s rozšířenou výukou je trochu zastaralý pojem, je třeba se orientovat v hodinové dotaci pro daný předmět. A příští rok bych - možná - zkusila šestileté gymnázium, ale jen pod podmínkou, že bych na něj měla dobré reference a věděla bych, do čeho dcera jde. Znám jedno šestileté gymnázium, řada jehož studentů, či spíše studentek, se hroutí a končí na antidepresivech. Než zničit psychiku dospívajícího dítěte, to snad i ta nejhorší základní škola je lepší než rádoby výborné gymnázium žijící z podstaty a snažící se dětem dokázat, že na jedničku umí Pán Bůh, na dvojku pan učitel a žáci od trojky dolů. Dítě musí hlavně zažít úspěch!
Přeji ti, aby se rozhodnutí, které učiníš, ukázalo ve svém výsledku správným a prospěšným pro další vývoj a vzdělávání tvého dítěte.
Jana
Odpovědět