O celý rok dřív do školy
Syn je narozený v červenci a o předčasném nástupu do školy jsem začala uvažovat už od cca 3-4 let. Byl od malinka odlišný, zajímaly ho jen knížky, když se zanořil do nějakého tématu, vydržel u něj hrozně dlouho. Celkově byl znalostmi hodně napřed. Ve školce se příšerně nudil, nebavilo ho malovat a učit se básničky nebo tancovat.
Problém je, že málokterá škola i školka umí s takovým dítětem pracovat individuálně. Jak dítě nezapadá do tabulek, je to obrovský problém. Přitom jsem nikdy nepochopila, proč by se dítě nemělo učit věci, které ho baví právě tehdy, když ho baví, tehdy se totiž učí nejsnadněji. Jenže školní osnovy vyžadují určité pořadí znalostí a přes to nejede vlak. Syn měl v pěti letech období vlajek, přes které se dostal k zeměpisu, znal mmj. všechny státy světa i s hlavníma městama a vlajkama, uměl se orientovat na mapě. Jenže ve školce to nikoho nezajímalo. V šesti letech zase seděl u chemických prvků a vzorců a schémat sloučenin. Úžasná zábava, akorát v rodině žádného chemika nemáme a přes to, že v té době už chodil do školy, ani tam mu nikdo nevyšel vstříc. Tak chodil s jednou studentkou VŠ do parku si povídat.
Ale zpátky ke škole. Syn sice nebyl sociálně zralý na školu, ale ve školce byl opravdu nešťastný a po různých doporučeních nastoupil v 5,5 letech díky tehdejšímu řediteli v pololetí do 1.třídy. Ten půlrok měl na to, aby zvládl to "sociálno", znalosti měl včetně psacího písma (naučil se naprosto sám okolo pátého roku). Celé se to podařilo jen díky tomu, že se nejednalo o klasickou školu, syn tam byl od prvního okamžiku velmi spokojený, jen mu chyběly předměty a témata "navíc", ale s tím se potýkáme celý první stupeň.
Teď končí pátou třídu, v červenci mu bude 10, v září nastupuje na 8-leté gymnázium. Je o 1,5-2,5 roku mladší než jeho spolužáci. Ve čtvrté třídě jsme změnili školu kvůli dojíždění a ani na jedné ze škol neměl do této doby problém s věkovým rozdílem nebo se šikanou. Ve třídě už to začíná s pubertou, ano, mám pocit, že (možná) díky tomu si syn projde pubertou dřív než mu věkem přísluší, na druhou stranu jsou ve třídě i tací, kteří působí vzhledem i vyspělostí jako mladší než syn. Takže těžko říct, co je věkem a co jedincem.
Ani na chvíli jsem nazalitovala toho, že syn šel do školy o rok dřív. Naopak, co se týče školy je pořád nevytížený a otrávený z toho, že se nic nového neučí.
Já sama jsem nar. v listopadu a taky jsem šla do školy dřív, tehdy na doporučení učitelek MŠ. Nikdy jsem s tím neměla žádný problém, ani v pubertě, ani na gymplu.
Odpovědět