Re: Co když dítě nechce kreslit?
Děkuji za reakci,
máte úplnou pravdu. Ovšem v tomto případě není absence kresby či výtvarné činnosti dítěte obecně, základním diagnostickým prostředkem. Jak jste správně uvedla, dítě bude pravděpodobně i hůře mluvit a působí mu značné potíže držet tužku "jako připsaní". Divím se však více, že pediatr nenašel patrné disproporce jako např. nedostatečně vyvinutý šíjový reflex, který s větší poruchou grafomotoriky úzce souvisí. Už prostým pozorováním chůze, mluvy, chování, posezu při jídle či hře na stole, apod... lze rozpoznat základní disproporce, které nás mohou varovat. Pojem grafomotorika je velmi obecný.
Postupný rozvoj grafomotoriky, hmatovými činnostmi ("modelování") kreslením, spojováním tvarů atd.. připravuje dítě na následné psaní. Grafomotorika má své základy v rovoji jemné motoriky, která prochází fázemi motorického učení. Někdy se u dítěte nerozvine jemná motorika dostatečně (zůstane v některé ze svých fází) a koordinace ruky, zraku ale také pozornosti je velmi obtížná či dokonce nemožná. Proto pedpsych. poradna doporučí zcela právně odklad, čímž zabrání velmi neblahým důsledkům neúspěchu dítěte v prvních dvou rocích školní docházky, které jsou z mnoha důvodu stěžejní pro celou další docházku.
Pochybuji, že byl případ Vašeho chlapečka natolik nečitelný, že byly jeho potíže s grafomotorikou rozpozány až tak pozdě (po 5 roce). Taktéž logoped, kterého jste jistě navštěvovali před 5. rokem (návštěvy se doporučují pokud potíže přetrvávají po 4. roce) měl hned na počátku zpozorovat zmíněné disproporce. Do dosažení školní zralosti by pak byl dostatek času k nápravě potíží třeba Vámi zmíněným kurzem grafomotoriky.
Moc Vás zdravím a do budoucna se nenechte uchlácholit nebo se třeba zeptejte i u jiného odborníka, ať už se to týká jakéhokoliv problému, který v souvislosti s Vaším dítětem pozorujete či jen intuitivně cítíte.
Jiří Závora
Odpovědět