23.4.2013 10:42:05 Hujda
Re: Strach ze školy???
Nároky doby jsou jiné jak před 25 lety, ale ne zas o moc. Učivo se rozvolnilo z 8 let na 9. Velká většina učitelů musela snížit své nároky např. i vlivem většího množství "různě" nadaných žáků, dřív se ti pomalejší jednoduše poslali do zvláštních škol, vyrovnávacích tříd, to už teď nejde. Děti s různými poruchami učení tvoří zhruba čtvrtiny třídy, poradny pro jistotu něco najdou téměř každému, takže někdy je to i třetina třídy. Zajímavé je, že přestože v doporučeních je vcelku pěkně popsáno, co s takovým žákem trénovat, aby se jeho oslabené funkce zlepšily, jen malá část rodičů se toho chytí a začne jednat, trénovat, docházet na reedukace atd. Ono to zabírá spoustu času i sil... Dobře vím, že ne všichni učitelé dbají pokynů PPP a chystají dětem extra práci (diktát lze také připravit s předepsanými slovy a vynechanými těmi slovy, ve kterých máme zkoušené jevy). Při péči o 28 dětí, kdy je každé individualita, máme tam 2 nadané, 5 s poruchami učení a 2 celkově méně nadané, je prostě jednodušší dětem s poruchama diktát o poslední větu zkrátit a tím jim dát jen více času na kontrolu. Ale povědomí o poruchách učení je v dnešní době standard a každý učitel už si aspoň základy péče o tyto děti osvojil a používá je. O slovní hodnocení rodiče nestojí, málokdo si o ně zažádá, je to škoda, spoustě dětem by to opravdu pocity ve škole zpříjemnilo.
Ano, děti sice umí obsluhovat moderní přístroje, chce se po nich už na 1. stupni ZŠ, aby vyhledávali informace na internetu, ale odpadají zase dovednosti typu starosti o hospodářská zvířata a práce na zahradě. Prostě něco je nahrazeno něčím jiným. Učení se dost posunulo z klasického drilu do her, projektů apod. Ale jestli si někdo myslí, že se násobilku či vyjmenovaná slova naučí jen hrami, tak se plete, tam je ten dril prostě potřeba, hry to mohou akorát zpestřit.
Určitě je potřeba přijít na kloub dětskému strachu, nebagatelizovat to. Pak zjistit, co se s tím dá dělat, jestli zmírnit vlastní nároky, začít s dítětem pravidelně pracovat, aby mělo možnost zlepšit se a nezažívat denně flustraci, že učivu zase nerozumí. Nebo se problémy týkají šikany či jen špatných vztahů ve třídě nebo vztahu učitel - žák. Ať už je ale příčina jakákoliv, je hlavně na rodičích, aby dítěti pomohli se z toho vymanit. Rodiče si musí denně najít chvilku na popovídání (popř. zajistit psychologickou péči), rodiče mohou komunikovat se školou, žádat určitá opatření popř. změnit školu, což může znamenat dojíždění, novou adaptaci dítěte atd.
Odpovědět