31.1.2006 12:49:19 oddTom
Re:
"Vzdyt vzdy muzeme si rict, ze jsme se vymenili nazory, ale v soucasnym okamziku shodu nenajdeme?"
Určitě můžeme. Jen se vždy objeví něco, co chci upřesnit. :) Ale každopádně jsem rád, že se naše debata vede v takovém duchu, v jakém se vede.
"Co je pro katolika vetsi hodnotu: seberealizace pres lasku a-ci sluzbu bliznimu, nebo nejaky "prirozeny rad" ktery existuje jenom v predstavach?"
Ale vždyť se to nevylučuje. Může se přeci respekt k přirozenému řádu projevovat v lásce a službě.
"Neni prirozeny rad ve svete, ktery objevujeme pres vedu, a v dejinach?"
Částečně může být. Ale opět, takto objevený přirozený řád by neměl být v rozporu s přirozeným Božím řádem (v tom smyslu, že přirozený řád může "globálně" existovat jen jeden).
"Jeste jednou, vime, ze snaha vytlacit homosexualitu ze spolecnosti zpusobilo utrpeni pro samotne homosexualy, pro jejich rodiny, a par kapitol z teto historii jsou opravdu cerne. Neni to stejny duvod se zamyslet nad smyslem dosavadneho postoje, jako k tomu bylo uz udelano ve vztahu k jinym nabozenstvim?"
Rozdíl v postoji dřívějším a dnešním jsem snad již dostatečně nastínil. KC aktuálně nepovažuje za "vyvrhele" homosexuály - stejně jako ne heterosexuály - apriori kvůli jejich orientaci, jen neschvaluje určité chování (ať těch či oněch). Samozřejmě že určité extrémní názory přetrvávají, ale tak je tomu v celé společnosti, a KC z podstaty toho, že v ní jsou také jen lidé, není výjimkou.
"To nevíme, ale další otázkou zůstává, proč má být schvalováno, pokud se psychická kompatiblilita projevuje i ve fyzické, nekompatibilní, rovině.
A co zbyva, jestli dva lide si miluji a chteji si vzajemne odevzdat?"
No to je právě to, na čem se neshodneme. Že má (dle Tvého) být správné projevit přirozené i za cenu nepřirozeného způsobu.
Ale na druhou stranu i přes sebevětší "psychickou lásku" to vzájemné fyzické odevzdání nemůže být dokonalé. To samo o sobě dle mého něco vypovídá.
"vetsina lidi z kulturniho teritoria, kde zasahlo zapadni krestanstvi, touzi realizovat si pres lasku. Osamelost je smutny stav. Je to asi draha zkusenost, ale videt osamelost jako svuj osud, je velice smutna perspektiva."
No, ale přeci jsme se dříve shodli na tom, že ani homosexuál nemusí být osamělý. Byť každý vidíme hranice projevů lásky jinde.
"Nikoho nenabádám k útěku od civilizace. Proti pokušením se dá bojovat i jinak."
Psala jsem "doslovne nebo prenosne" a uz vubec ne od civilizace, ale od lasky.
No pokud jsi psala "doslovně" něco o útěku a Indii nebo Řecku, tak mi to přišlo jako útěk od civilizace.
Od lásky se utíkat nemusí, jen se každá žije jinak.
""Co je to "urážka o hříchu"?"
Ty jsi nikdy neslysel, jak lidovecky politik se vyjadroval o homosexualnim sexu v ceskym parlamentu? Neslysel co rvali nekteri Polaci na demonstraci gayu v Polsku (nemusis rozumet dobre polsky, abys to rozumel)?""
OK, ale to jsou zase ty extrémy.
"A jeste jednou, v zadnem mezilidskem smyslu, neni to hrich. Takze oznacit za hrisnika cloveka, ktery tvoje nabozenstvi nezdili ale dela neco, co tvoje nabozenstvi zakazuje, je urazka."
Jsem dalek toho, abych kohokoli soudil, ale dovedu si představit, že by se člověk nesdílející mé náboženství "rozčertil" spíš v tom případě, kdy bych ho označil slovem "pohan" :) (než když bych mu řekl, že něco považuji za hřích).
Jinak, když už jsme u toho, nemůže být v podobném smyslu urážkou používání slova hřích nevěřícími v textech pro nevěřící? Kolikrát se lze dočíst, jak si člověk zahřešil tím, že snědl něco sladkého atd... Ale to nevěřící nepohoršuje.
""Svobodná volba nerovná se vždy správná volba."
A jeste jednu: KC nemusi souhlasit. Staci ctit svobodnou volbu.""
a) Jistěže souhlasit nemusí. :)
b) Ale ne všechny svobodné volby vedou ke stejnému cíli.
Odpovědět