30.7.2002 16:09:36 Mirka, 1 dítě
k výuce ve skupinkách
I tuhle výuku jsem zažila - je to propagovaná výuková metoda a používaly ji obě školy. V jdené se udělala skupinka z dětí chytrých, popř. protekčních, pak horších...až nakonec byla skupinka z dysgrafiků - a takto rozdělené děti dělaly práce na známky z nauk -t.j. z výtvarky, pracáku...v druhé škole se to řešilo naopak - děti se dělily podle kamarádství, takže můj syn brzy zjistil, že nemusí být nejšikovnější manuálně, když má dobré nápady... pokud se týče toho, že práce "ve skupinkách" je pro učitele náročnější - není to pravda. Pokud jsou děti vedeny k týmové práci delší dobu, skupinka se "sehraje" a pracuje sama. Tenhle způsob výuky vyžaduje pouze pečlivou organizaci času a přizpůsobivost. A jinak - děti u nás sice nejsou odděleny jazykovou bariérou, ale díky práci poraden jsou v jedné třidě děti šestileté, mnohdy i s mírným postižením, a vedle nich děti téměř osmileté, bez postižení, např. jen z rozvedené rodiny s jinak výborným životním standardem...takže se samozřejmě liší jak ve vyjadřovacích schopnostech, tak i v rozhledu. A ještě zkušenost z týmové práce: právě oddělení "schopnějších" dětí do jedné skupinky silně demotivuje zbytek a se třídou se pak prakticky nedá pracovat, nehledě na to, že opravdu dobré děti nemusí zdaleka být tak dobré, aby svoje nadání nesly jako dar a nikoliv jako důvod k posmíváním se ostatním.
Odpovědět