tisk-hlavicka

Doprovázení rodin

18.7.2002 Věra Bechyňová Děti a my

Doprovázení rodin jako alternativa k umisťování dětí mimo domov je reakcí na institucionalizaci péče o sociálně ohrožené děti. Jaké jsou výsledky tohoto projektu občanského sdružení STŘEP?

Příběh prvý

Paní P., matka dvou dcer (třináctileté a pětileté) se do programu o.s. STŘEP dostala na základě doporučení sociální pracovnice obvodního úřadu (dále jen OSPOD). Ve společné domácnosti žijí oba manželé a mladší dcerka. Starší dcera, jejímž otcem není nynější manžel paní P., byla svěřena do péče babičky. Oba rodiče jsou zaměstnaní, matka na zkrácený úvazek. Sociální pracovnice také poukazovala na značný nepořádek.

Důvodem žádosti sociální pracovnice OSPOD ke spolupráci s rodinou bylo naučit matku, jak používat ve výchově dítěte jiné přístupy než fyzické tresty, a jak přimět dítě, aby více poslouchalo (v tomto případě např. motivovat mladší dceru k úklidu hraček či mytí vlasů).

Matka sama uváděla, že svoji dceru občas neúměrně trestá, protože ji neposlouchá. Sama v dětství prošla dětským domovem a s výchovou si nevěděla rady. Mezi manželi navíc docházelo ke konfliktům, neboť paní P. nedokázala vyjít s penězi.

Po navázání spolupráce a získání důvěry matky se podařilo stanovit sociální plán, který začala matka krok po kroku plnit. Paní P. se dceru snažila vychovávat jasně stanovenými požadavky a pochvalou. Také se naučila rozvrhnout čas tak, aby ho měla dostatek na péči o dceru, domácnost, pro manžela. Naučila se občas najít i volnou chvíli sama pro sebe.

Spolu s matkou jsme sestavili rodinný rozpočet, který se učila dodržovat a plánovat sama na další měsíce. V otázce úklidu domácnosti se podařilo matku dovést k dodržování základního úklidu (mytí nádobí alespoň jednou denně, utírání prachu a luxování alespoň jednou za týden až deset dní apod.). Změny v přístupu paní P. podporoval její manžel, což bylo důležité nejen pro ni, ale i pro celkovou atmosféru v rodině.

S rodinou jsme ukončili spolupráci ve chvíli, kdy rodiče měli dojem, že již další podporu nepotřebují. Sociální pracovnice OSPOD na pokračování poskytování našich služeb rodině dále netrvala. S rodinou jsme nadále v kontaktu, zúčastňují se akcí, které pro své klientské rodiny o.s. STŘEP a spolupracující organizace pořádají.

Příběh druhý

První kontakt s rodinou (paní J. a její jedenáctiletou Romanou) proběhl ve speciálně pedagogickém centru (dále jen SPC) školy, kam Romana chodí. Důvodem bylo, že na policii bylo oznámeno podezření na týrání dítěte, které následné vyšetřování potvrdilo. Zpráva z policie přišla do SPC školy. SPC proto paní J. doporučilo spolupráci s některou s jím nabízených institucí. Paní J. si zvolila STŘEP.

Sociální pracovnice domluvila termín první schůzky. Ta se konala za účasti paní J. a sociální pracovnice SPC. Při ní bylo paní J. vysvětleno, jaké služby jí STŘEP může nabídnout a byl dojednán termín konzultace v rodině. Dohodnuta byla také spolupráce mezi STŘEPem, SPC (konkrétně sociální pracovnicí a psycholožkou) a školou (třídní učitelkou Romany). O spolupráci rodiny se sdružením byla též informována sociální pracovnice oddělení péče o dítě.

Paní J. byla při prvním setkání hodně zamlklá. Mluvila o tom, že si neví rady s tím, jak vychovávat dceru, která neposlouchá nikoho jiného kromě ní. Ve škole hodně zlobí a jí to dělá velké starosti.

Třídní učitelka i sociální pracovnice SPC situaci v rodině označily jako napjatou. Vztah matky s dcerou je podle nich problematický. Myslí si, že proto, že Romana několik let po svém narození strávila v dětském domově. Paní J. byla v té době ve výkonu trestu. Romanu si k sobě vzala krátce po propuštění. Romana je, podle nich, na matku velmi fixovaná. Má strach, aby ji opět neztratila.

Při první konzultaci v rodině mluvila paní J. o jasně daných pravidlech, které dceři stanovila. Pravidla upravují veškeré chování dcery. Když je poruší (třeba tím, že přijde ze školy domů později) následuje trest – buď psaní vět typu „Nebudu zlobit maminku“ (paní J. ukázala i speciální sešit, který na tresty zavedla) nebo bití. Podle paní J. pravidla i tresty Romana dobře zná. Jí samotné není příjemné, když musí dceru trestat – jak by to ale vypadalo, kdyby po selhání trest nepřišel. Na dceři jí hodně záleží. Chce, aby z ní něco vyrostlo, aby měla lepší život než ona. Tresty, které používá, sama jako dítě zažila v dětském domově. Byt byl vzorně uklizený, paní J. říká, že nesnese nepořádek. Každý den, když dcera odejde do školy, věnuje se důkladnému úklidu.

Při další schůzce už byla i Romana. Na každou odpověď hledala očima souhlas u matky. Ta dbala na to, aby se chovala „slušně“ (musela např. způsobně sedět a o možnost mluvit matku požádat). Jen tak to podle ní někam dotáhne. Při setkání byl patrný nedostatek fyzického kontaktu mezi oběma. Romana se o něj snažila, pro paní J. bylo těžké ho opětovat.

S paní J. začala práce na možnostech změny rigidních pravidel a na hledání možností toho, jak dceři stanovit hranice jinak než pomocí stávajících trestů. Paní J. byla změnám velmi otevřená.

Při konzultacích často hovořila o tom, jaké dětství měla ona, když byla v Romanině věku. Neuměla si představit, že existují i jiné možnosti, jak dítě vychovávat. Ve výchově dcery vycházela z vlastních zkušeností, které byly velmi tvrdé. Paní J. má Romanu velmi ráda, bojí se, aby ji znovu neztratila. Myslí si proto, že musí být perfektní matkou.

Práce s rodinou trvala téměř tři čtvrtě roku. Fyzické trestání dcery paní J. přestala používat velmi rychle. Větším problémem pro ni bylo, co používat místo trestů. Romana totiž poté, co paní J. s bitím přestala, začala hodně zlobit. Obtížné pro ni také bylo přijmout fakt, že hranice pro dítě nejsou rigidně stanovené, ale je třeba je dokázat pružně měnit. Pro paní J. bylo velmi osvobozující přijetí vědomí toho, že vždy nemusí být stoprocentní matkou. Ve vztahu k dceři pak byla mnohem uvolněnější. Postupně začala opětovat i její snahy po tělesném kontaktu.

Zpráva o výsledcích pilotního projektu Doprovázení rodin – alternativa k umisťování dětí mimo domov za období 1998 – 2000

Pilotní projekt Doprovázení rodin jako alternativa k umisťování dětí mimo domov (dále jen Doprovázení) vznikl a byl realizován občanským sdružením STŘEP v letech 1998–2000.

Navzdory známým tezím o psychické deprivaci dětí, ke které dochází v důsledku dlouhodobého pobytu v dysfunkční rodině či ústavní výchově, byly a jsou zatím nejrozšířenější formou péče státu o ně výchovná opatření (soudní dohled či ústavní výchova) většinou bez zprostředkování sociálních služeb, které by podpořily kvalitativní změnu v rodině.

Podle materiálů MŠMT vzrostl počet dětských domovů v období let 1994–2000 o dalších 251. Ze statistických údajů Ministerstva spravedlnosti ČR v letech 1998–2000 vyplývá, že počty nařízených ústavních výchov a jiných rozhodnutí o výchově a výchovných opatření soudu u dětí se zvyšují. Naopak se snižují počty dětí, u nichž je buď ústavní výchova vykonávána v jiných zařízeních, nebo u kterých nebylo s výkonem ústavní výchovy započato a byl nařízen soudní dohled.

Podle zkušeností z pilotního projektu lze říci, že v praxi dochází buď k tzv. zanedbávání zanedbávání péče o děti, nebo k jejich odebrání do ústavní výchovy bez adekvátní pomoci rodině, která by tomu mohla včas a účinně zabránit.

Hovoříme-li o zanedbávání zanedbávání, máme na mysli ty případy, kdy sice dochází k nařízení úředního či soudního dohledu, jeho pozitivní význam je však oslaben skutečností, že není doplněn sociální službou, která by reagovala na příčiny situace v rodině a posilovala zodpovědnost za změnu u všech jejích členů.

Projekt Doprovázení je soubor služeb sociální intervence zaměřených na řešení problematiky rodin s dětmi, které jsou ohroženy zanedbáváním péče a/nebo odebráním dětí z rodiny do ústavní výchovy. Jeho základním nástrojem je sanace rodiny. Pro účely projektu sanací rozumíme soubor služeb a programů zaměřených na cílovou skupinu rodin s dětmi ve věku 0–15 let, kterým je stanoven úřední či soudní dohled, nebo o možnosti jeho stanovení kompetentní orgány reálně uvažují, a/nebo jim hrozí odebrání z rodiny do ústavní výchovy, či jim již byla nařízena, ale rodiče je chtějí svěřit zpět do své péče.

Cílem projektu je poskytovat služby sociální intervence výše definované cílové skupině rodin s dětmi za účelem zastavení problémové situace v rodině, nácviku a osvojení nových strategií chování, odvrácení možnosti odebrání dítěte z rodiny, nebo jeho návratu z dětského domova (výchovného ústavu) domů.

Důležitým kritériem pro zařazení rodiny do projektu je oboustranně kladný vztah mezi dítětem a rodiči, přičemž nedostatky v jejich péči nebo ve výchově jsou způsobeny v důsledku poruch sociálních vztahů a v rodině nedochází k fyzickému týrání, sexuálnímu zneužívání ani k hrubému zanedbávání péče o dítě.

Za společné znaky cílové skupiny rodičů zařazených do projektu lze považovat následující soubor vzájemně působících faktorů, které ovlivňují schopnosti i možnosti rodičů řádně zabezpečovat výchovu a péči o děti: rodič/e vyrostli v dysfunkční rodině nebo v ústavním zařízení, rodič/e mají nízké vzdělání, rodič/e jsou dlouhodobě nezaměstnaní, rodina žije dlouhodobě na/pod hranicí životního minima, v rodině se vyskytuje domácí násilí, u jednoho z rodičů bylo diagnostikováno psychiatrické onemocnění, rodič je osamělý.

Rodinám poskytujeme speciální poradenství, pomoc při prosazování práv a zájmů, výchovné, vzdělávací a aktivační služby (terminologie dle věcného záměru zákona o sociálních službách). Projekt odpovídá stanovenému standardu kvalitní praxe sdružením.

Působnost projektu byla ve všech obvodech pražských městských částí a v okresech Praha západ a Praha-východ. Do projektu bylo zařazeno 121 rodin s celkovým počtem 429 osob, z toho 251 dětí. STŘEP spolupracoval s rodinami v průměru 6,26 měsíce. Cena služby za jedno dítě za měsíc činila 321,- Kč.

Jako tíživá sociální situace rodiny pro účely projektu byly označovány situace, kdy ještě nedošlo k žádnému výchovné opatření, ale bylo by pravděpodobně uloženo, kdyby rodina nezačala těžkosti včas řešit.

Kategorie nevíme zahrnuje % rodin, které se rozhodly samy ukončit spolupráci dříve, než došlo ke splnění domluvené zakázky.

Výsledný stav v rodinách po ukončení spolupráce – výchovná opatření

StavSoudní
dohled
Návrh
na ÚV
Předběžné
opatření
Ústavní
výchova
Zrušeno10 %50 %22 %27 %
Zůstalo60 %0 %55 %63 %
Nevíme30 %50 %23 %10 %

U kategorie soudní dohled považujeme za dobrý výsledek, že u 60 % případů nedošlo ani k podání návrhu na ústavní výchovu. Zároveň u některých případů považujeme trvání dohledu za jeden z motivačních prvků pro zpevnění nových strategií chování. Vzhledem k tomu, že rušení dohledu nepatří tradičně k častým jevům, nepovažujeme 10 % zrušených dohledů za nevýznamný výsledek.

U kategorie návrh na ústavní výchovu považujeme za zajímavé, že u 100 % rodin, které neukončily spolupráci před splněním domluvené zakázky, nebyla ústavní výchova nařízena.

Zrušených 22 % u kategorie předběžné opatření považujeme za dobrý výsledek. K 55 %, u kterých byla nařízena ústavní výchova, je třeba říci, že více než polovina rodin dále pokračuje v programu a usiluje o její zrušení.

Stejně tak 27 % zrušených ústavních výchov z důvodu zlepšení rodinné a sociální situace rodiny považujeme za dobrý výsledek. Zároveň výsledek této kategorie ve srovnání s kategorií tíživá sociální situace potvrzuje teorii, že výsledky primární prevence jsou téměř vždy efektivnější než výsledky terciální prevence.

Občanské sdružení STŘEP je nestátní nezisková organizace, jejíž aktivity jsou zaměřeny na pomoc a podporu rodinám s dětmi, které jsou ohroženy zanedbáváním péče a/nebo odebráním z rodiny.

Názory k článku (0 názorů)
Žádné názory zatím nejsou. Vložte první!




Vyhledávání článků podle věku

Fotky podle věku

Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.

Naše milovaná ---ADELINKA-----ADELINKAFilípekEliška 3.8.2010Naše ADÉLKA ve školce:-)(ve fialovém tričku)FotbalistaFotbalistaTo jsem pěkná čarodějka .....ADÉLKA.......Naše princezna AdélkaADÉLKA A PEJSEK

Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.

Přihlásit k odběru

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě

(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.

Zajimavé odkazy:
   Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.