| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Diskuze : Hlavní : Logopedie

Hejného metoda výuky matematiky je v ohrožení

Josef Kubát

Kromě zastánců se k Hejného metodě vyjadřuje i početný zástup kritiků.

  (?)
 Názory 110 z 5968  [Dalších 5958 >>]
Eudo 146355
21.3.2018 13:20:11
Jinak jeste na mnohych kurzech pro dospele ucitel obvykle nevi, ze ma ve skupine analfabety i akademiky a pracuje se stejn ym materialem - od analfabetu/ lidi s jinou abecedou a neznalosti anglictiny se vetsinou automaticky ocekava, ze to zvladnou sami bez urcite doby procvicovani pismen/zvuku a jak to vlastne funguje, kdyz se pismena ctou ve slovech (=zvuky nejsou stejne jako vyslovnost samotnych pismen). A ucitel nema poneti o znacich/zvucich, ktere v tom kterem jazyce vubec existuji. A prakticky ho/ji (vetsinou zeny) ani nenapadne, ze je v tom nejaky rozdil.

Coz je celkem dost caste.
Eudo 146355
21.3.2018 13:12:31
pred par lety se ucitelky druhe materstiny (SvA = svedstina jako druhy jazyk) na nejnizsim stupni stezovaly na konferenci, ze deti nechapou, ze maji hlaskovat slova, kdyz jeste neumeji cist a "my vime, ze se musi ucit hlasky a spojovat je do slov" -(tady se ale cteni timhle zpusobem neuci ani deti tady rozene).

Pri nasledujici diskuzi, jak to resit, se postupne ukazalo, ze slo o cinske deti 8 - 10 let, ktere vsechny cist uz umely, ale znaky (=ale ucitelky to jaksi nepostrehly, protoze umely cist urcite mnozstvi znaku. Coz se pochopitelne ucily uplne jinym zpusobem. Od deti se uplne samozrejme ocekavalo, ze maji chapat, co ucitel mysli (a jeste k tomu to chapat v jazyce, ktery temer neznaly). System cteni/vyuky uplne jiny, mnozstvi zvuku, ktere v cinstine ani neexistuji/dite v tom veku uz miva problemy je "slyset" a prakticky nechape, co se po nem vubec chce.

Eudo 146355
21.3.2018 13:04:01
"Strašně mě třeba štve, kolik dětí s různými řečovými problémy dostane automaticky naordinováno totéž (vypnout druhý či druhý a třetí jazyk), i když ty problémy jsou velmi různorodé."

presne tak. Dite, ktere ma potize, je vetsinou ma nezavisle na tom, jestli rodina je jedno- nebo vicejazycna. Obvykle je ma ve vsech jazycich (ale taky ne vzdycky).

Eudo 146355
21.3.2018 12:55:29
"Teoreticky máme příslušné instituce, ale prakticky záleží na štěstí, ke komu se dítě dostane, a jak to rodič zhodnotí a vyřeší. Vy jste to evidentně zvládli perfektně."

No ono to neni nijak jednoduche ani tady. Rodic musi byt rad, ze vubec nejakou pomoc dostane nabidnutou (vetsinou ani ne a musi mit dost hrosi kuzi, aby to zvladl). Nekdy je jednodussi "byt jinej" - to uz muzes oponovat a nenechat si neco vnutit, protoze se to tak nak ocekava a lidem jdes stejne na nervy.
Eudo 146355
21.3.2018 12:52:26
bilingvismus

dekuju

ja to zas "sklonuju" svedsky..... a nepamatuju si co je co
Eudo 146355
21.3.2018 12:49:31
Krome toho na tu kulturni stranku a rozdily, ktere na zvladnuti jazyka maji obrovsky vliv, ve vetsine studii neni bran zretel.

Pred par lety jsem tohle diskutovala s Prof. emeritus Bodil Jönsson na jejim blogu (v cestine vyslo Deset myslenek o case). Vyjednala, ze bych mohla spolupracovat s doktoranty , kteri nemaji zkusenost z praxe. Jenze tu nabidku prijala Univerzita v Umeu a to bych musela zit 2 roky par tisic km od rodiny , coz se mi z ruznych duvodu nechtelo.
Eudo 146355
21.3.2018 12:44:32
"Vy jste to evidentně zvládli perfektně."
No tak zas jasat tak nemusime. S tou zaplavou od r. 2015 se diskutuje opet objev kola od zacatku - ja tu ziju od r. 1968 a vetsina ucitelu, kteri maji mit vzdelani pro vyuku "druhe materstiny" vyucuje temer stejne, jako na kurzu, na ktery jsem kdysi chodila ja.

Ja jsem mela stesti ruznym zpusobem: na sefy (kteri vice mene nemeli poneti o tom, co mam vlastne delat, a nechali mne ucit tak, jak jsem vnimala jako vhodne v tu kterou dobu pro to ktere dite =prakticky na to cela leta nebyly ani zadne rozhodnute osnovy, protoze dite, ktere zrovna prislo do Svedska, a dite, ktere tu zije nekolik let/je tu narozene potrebuji velice rozdilne jazykove znalosti , i kdyz teda sedi ve stejne skupine, protoze to skola juinak ekonomicky nezvladne). Krome toho jsem ucila ruzny vek - od 3 letych predskolaku po dospele, kteri tu prakticky zili i 20 - 30 let, a nebyli schopni se domluvit. Prakticky jsem se ucila chapat ruzne studie nekolikrat dokola podle toho, jakou skupinu jsem zrovna mela - to, co velka cast ucitelu chape jako FAKTA platna pro vsechny muze a vetsinou i byva studie urcite skupiny kolem 15 - 20 lidi/(a jeste k tomu deti, ktere se uci jinak a maji jine potreby), pro ktere to zrovna plati. Clovek musi hledat v mnozstvi literatury, a to je jednak casove i financne narocne a jednak si to ucitel vetsinou ani neuvedomuje.

Vítr z hor 100046
21.3.2018 11:32:39
Přesně tak. V našich českých podmínkách je problém nejen bilingvismus (mmch korektně je to bilinvismus - bilingvní, někteří autoři mrsknou za latinský základ bi-ling ještě anglickou koncovku -ual, a až pak za ni dají ještě jednu koncovku, pro změnu českou - přitom není důvod přejímat slova z latiny s anglickými koncovkami) ale i výuka cizího jazyka - prostě jazyky vůbec. Ještě na ně zkrátka nejsme zvyklí a odborníci nemají tolik materiálu k praxi jako v některých dalších zemích. Strašně mě třeba štve, kolik dětí s různými řečovými problémy dostane automaticky naordinováno totéž (vypnout druhý či druhý a třetí jazyk), i když ty problémy jsou velmi různorodé.

Teoreticky máme příslušné instituce, ale prakticky záleží na štěstí, ke komu se dítě dostane, a jak to rodič zhodnotí a vyřeší. Vy jste to evidentně zvládli perfektně.
Vítr z hor 100046
21.3.2018 11:12:11
"hlavne vymyslene rymovanky s ruznymi opakovanymi zvuky. Tohle jsem pouzivala i s malymi zaky - vymyslela jsem ji rymovacky s vetami, ktere potrebovali "pro zivot". (ten vyzkum o jine casti mozku pri zpevu jsem cetla nedavno, taky je to celkem nove)."

Rýmy a básničky jsou pro nejmenší děti naprosto ideální k rozvoji řečovému a předčtenářských dovedností - ať už je opakují nebo jen poslouchají ~R^
Eudo 146355
21.3.2018 10:21:58
Tyhle studie jsou desne zajimave. Problem je, ze lidi, kteri se v zamestnani zabyvaji detmi s ruznymi druhy problemu ne vzdycky ty studie znaji, ne vzdycky si uvedomuji, ze na kazde dite neni mozne pouzivat stejnou "techniku", ze kazde dite je jine a reaguje jinak, takze i kdyby ta "technika" podle studii fungovat mela, dite ji odmita, nereaguje, nechce. Ne kazdy z Tech expertu je ochoten pracovat jinak. Rodice se spolehaji na to, ze diteti bude pomozeno tak, jak je zapotrebi.
Vetsina rodicu se obrati tam, kde nejakou pomoc ocekava, posloucha rady znamych, kteri "taky", snazi se delat, co muzou pro svoje dite a spolehaji se na to, ze expert to prece vi nejlip.

S timhle jsem se setkala, kdyz se mi narodila prvni dcera. Je to celkem dost let, a PORAD se setkavam se stejnymi nazory, ktere mi ruzni experti doporucovali. Na skolach a institucich, kde jsem pracovala, mi kolegove vysvetlovali, ze oni vedi, ze .... dopln ruzna doporuceni a rady=kteri si ani neprecetli nejaky kratsi clanek o tom, jak funguje bilingvalizmus, ackoli v osnovach je vyslovne napsano, ze KAZDY ucitel ma s ditetem pracovat tak, aby se rozvijel jazyk, a vyslovne, jakym zpusobem pracovat s detmi s jinou materstinou, na rozdil ode mne, ktera to jednak studovala a jednak si pravidelne doplnovala ruzne univerzitni kurzy, kdyz jsem vahala - cely zivot jsem se setkavala s novymi "problemy", ktere jsem sice "mohla resit" podle toho, co uz jsem znala z teorie i praxe, ale taky jsem se setkavala s tim, ze za problemem lezi jiny duvod.
 Názory 110 z 5968  [Dalších 5958 >>]


(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.