| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Diskuze : Hlavní : Logopedie

Hejného metoda výuky matematiky je v ohrožení

Josef Kubát

Kromě zastánců se k Hejného metodě vyjadřuje i početný zástup kritiků.

  (?)
[<<Předchozích 10] Názory 1120 z 5968  [Dalších 5948 >>]
Žžena 83005
21.3.2018 10:16:31
Lorax,
u nás to sedí přesně podle toho, co píšeš ~t~
Děda technik, táta vědec. Táta i syn late bloomers ~t~
Eudo 146355
21.3.2018 10:09:53
"bez vady jen zpívá"

To jsem taky cetla vyzkum, ze lidi, kteri napr. koktaji, zpivaji bez problemu. Podle Tech vyzkumu je ustredi v mozku jinde, ne stejne, jako reci.

Muj syn mel uzdicku - jazyk prirostly k dasni. Jeste v porodnici jsem si vyzadala navstevu logopeda a trvala na tom, aby mu ji odstranili. Logoped odmital, ze jazyk roste ve spicce a ze mu to pri vyslovnosti vadit nebude. Eventuelne pri problemech to udelaji kolem jednoho roku. V mesici mu ji odstranili. Syn nikdy zadne problemy s vyslovnosti nemel - a to ani ceskych, ani svedskych/danskych/anglickych zvuku. Vsechny deti mluvily ciste - zdejsi nareci se dost lisi zvukove od "rikssvenska". Deti to odposlouchaly z televize (my doma mluvili anglicky). Ve skole ucitelka do nasi navstevy myslela, ze jsme se sem prestehovali ze Stockholmu.

K tomu jeste - holky pekne zpivaji. Druha a treti jeste porad zpivaji ve sboru.

Kdyz byli mali, zpivali jsme hodne - hlavne vymyslene rymovanky s ruznymi opakovanymi zvuky. Tohle jsem pouzivala i s malymi zaky - vymyslela jsem ji rymovacky s vetami, ktere potrebovali "pro zivot". (ten vyzkum o jine casti mozku pri zpevu jsem cetla nedavno, taky je to celkem nove).
Tina+Jiřík2008 81121
21.3.2018 9:11:44
Lído, tak to syn po nás začal opakovat až kolem 4 let, do té doby jakékoli pokusy typu "řekni..." končily zásekem a neřekl nic...myslím, že to bylo tím, že on si dost dobře uvědomoval, že když to po nás zopakuje, že z toho vyjde něco úplně jiného, než chtěl...takže opakovat nechtěl...až po tom 4.roce, když už dokázal aspoň něco zopakovat bez zkomolení, tak s tím začal...a ještě někdy ve 4,5 se mi večer najednou rozbrečel večer ve vaně a já netušila proč...nakonec z něj postupně vylezlo, že pláče proto, že mu nešlo říct jedno delší slovo (tuším čtyřslabičné) a ptal se mě, jestli někdy bude dobře mluvit jako jiný děti...tenkrát jsem ho ujistila, že bude, ale že proto právě musíme trénovat...
LoraX a klučičí banda 24327
21.3.2018 7:25:32
Lído, ono je taky třeba rozlišovat.
U nás jde de fakto o pozdní zrání center, typicky se vyskytuje u chlapců a je rodinný (je v tom i genetika). A tohle je právě velká část dětí s opožděným nástupem řečši, pozdě začnou, ale rychle se pak ve vhodný čas doučí. Taky všude dodádám, že ten vývoj je u nás typický. ~d~ Člověk by měl vyzpovídat rodiče, ev. se dívat na vývoj sourozenců nebo i okolního blízkého příbuzenstva, pokud se ten vzorec vývoje stále opakuje, tak je situace poměrně předpokládatelná.
Viz. úryvek z odborné literatury (tolik jako příspěvek k výroku, že někdo nezná žádné dítě s opožděným nástupem řeči, jinak ale zcela normální).
MATURATION DELAY
Maturation delay (developmental language delay) accounts for a considerable percentage of late talkers. In this condition, a delay occurs in the maturation of the central neurologic process required to produce speech. The condition is more common in boys, and a family history of “late bloomers” is often present. The prognosis for these children is excellent, however; they usually have normal speech development by the age of school entry.

Navíc studie ukazuje, že u dětí některých rodičů je to poměrně typické. Jde o děti rodičů s analytickou profesí (inženýr vědec...), nebo hudebníků (v 95%). Děti chytré, ale mluvící až ve 3,5-5 letech ~d~. Navíc jsou určitá specifika pro zrání mozku, obecně bych to přeložila jako složitější mozek vykazuje pomalejší zrání. Takže zatímco děti v průměrným intelektem "zrají" cca v 7-8 letech (vývoj mozkové kůry), tak ty na vyšším levelu až kolem 11-12 let i později. Víceméně klasika, naše děti jak kdyby tohle četly ~t~, do těch 7-8 let jsou spíš podprůměr, do 10 se srovnají a po 11. roce začnou vykazovat směřování výrazně nad průměr.
Lída+2 28136
21.3.2018 5:01:53
Lorax, v 2,5letech syna to bylo o bůůůůůůůů, méééééééé, bééééé a podobně. Do 3let.

nebyl vzteklý, kvůli tomu, že má cokoliv zopakovat, on pochopil velmi rychle, že to je cesta k tomu, aby se s náma domluvil a nemusel bušit hlavou do zdi, kdy mu i přes veškerou snahu nerozumíme.
Dyslálie, měl to hodně let.....

V jednu chvíli se uvažovalo i o operaci uzdičky, protože ta pusa byla neuvěřitelně nepohyblivá, to byl ten důvod. Nakonec to bylo jen odstranění mandle ač nebyl nemocný, na kašlíčky a rýmičky netrpěl, byla zvětšená. A taky mu to pomohlo, což jsem zpochybňovala já.

A opravdu ty nácviky jsou vedené hravou formou a to, že trvali 10-15 minut....to nikoho nezabije, 2x to měl ve školce na židličce u zrcadla, 2x se mnou venku a jednou se mnou večer...a to bylo různé..... Syn je dodneška klidný, vydrží to. Rozhodně si nemyslím, že by tam cokoliv naskočilo samo, nebo , že by bez zásahu logopeda začal mluvit. Už písmeno T bylo ve značném skluzu, prakticky rok, jestli si to dobře pamatuju.

S mladším toto absolvovat by bylo asi zajímavé, je jak čertík z krabičky dodneška, nesportovat skoro na vrcholové úrovni, tak tu nadbytečnou energii co má nespotřebuje.....s tím by to takto nešlo, to by se muselo vymyslet jinak.

Navíc znám z blízkého okolí 2 děti, kterých rodiče si mysleli to co ty, že není zmeškáno.....a začali v 6letech.Slečna bez vady jen zpívá, mluví šíleně dodneška, přišli hodně pozdě, má těžší formu toho co měl syn. jestli to někdy bude 100% spíš né. Je skoro dospělá.

A druhou vlastně taky slečnu ty se snaží, škola trvá na rychlejší nápravě, takže nyní kmitají na LOGo každý týden a výsledek je zatím nevalný, zrovna včera jsem se ptala jak to jde, beze změny 1 1/2 roku.....přišli taky pozdě. Takže to nyní bude trvat dlouho.

A můj synovec neumí sykavky a nikdo s tím nic dělat nebude, třeba začne sám, bude mu 8. My na toto nemáme čas mi bylo řečeno, takže to nechávám být a je mi to akorát líto....jediný kde s ním byli na ORL, protože měl zánět uší, tak tam párkrát byli.....mám podezření, že hůř slyší. Strašně ječí, když mluví, ale to může být i něčím jiným.....

Ono asi opravdu je jiné, když dítě mele, ale rozumět mu není a dítě, co neřekne skoro nic.
Tina+Jiřík2008 81121
21.3.2018 0:56:41
LoraX, my jsme opravovali, ale ne tak, že bychom chtěli, aby to po nás zopakoval...ale prostě když řekl něco špatně (ať už gramaticky, nebo co se týče výslovnosti), tak jsme to prostě po něm jen zopakovali správně a pokračovali jsme v hovoru...on to někdy zopakoval po nás, někdy ne, nenutili jsme ho k tomu....a časem mu ta správná podoba přešla do krve a začal to říkat správně...ale vyloženě vědomý nácvik čehokoli taky nesnášel, všechno jsme vlastně procvičovali tak nějak za pochodu, venku, na procházkách, grafomotoriku a další věci taky různými způsoby venku, vždycky se dal najít způsob, jak s ním něco potřebného procvičit, aniž by si moc uvědomoval, že se vlastně "učí"~;)
LoraX a klučičí banda 24327
20.3.2018 20:17:17
Báro, ono šlo o jakýkoli zásah, prostě nácvik čehokoli nedával. A bylo to ve 4-4,5 (stejný věk jako nejmladší dítě), on už tou dobou mluvil hodně, ale děsně. Hlásky znal, v mluvení spoustu vynechával. Stačilo říct "pojď, zkusíme to spolu pomalu ještě jednou" a konečná. Naše nejmladší dítě je naopak jako papoušek, opakuje cokoli, baví ho to. To druhé dítě podobné chování nesneslo, nebylo ochotné se jakkoli korigovat nebo opravovat, cokoli opakovat. Dodneška dávám sakra pozor na cokoli, co by si moc bral (takže pravdu, ale diplomaticky a v klidu). Čisté mluvení pak přišlo skoro samo mezi 5,5-6 lety, v 6 už mluvil čistě, v tom předcházejícím půlroce jsme jen některé hlásky docvičovali, ale hodně zlehka. V těch 5,5-6 už byl ochotný opakovat a zkoušet to znova, aniž by se hroutil z toho, že mu to nejde. ~d~ Když čtu, jak někdo 2 roky 15 minut denně pracoval na výslovnosti, tak v těch 4 letech začít musel a toho naše dítě nebylo schopno.
1kulička 119729
20.3.2018 19:49:36
Taky tak, můj brácha do 3 let nemluvil, pak to šlo rychle a žádnou diagnozu neměl. Vždyť mu 3 budou až za 3 měsíce, ne? Neodrazuji od vyšetření, ale nenechat se rozhodit :)
Diva.Bara 37553
20.3.2018 17:05:54
loro, tak opravovat 3-4letý dítě (myslím nadmíru) je prostě špatně, možná by vám ten odborník poradil, jak s tím, a mohli jste se vyhnout prlblémům. nenazvala bych to předčasnou péčí, ale nesprávně zvolenou péči.
LoraX a klučičí banda 24327
20.3.2018 14:04:47
Tino, tak to třeba u našeho nejmladšího problém není. Používá správné tvary slov i sloves, pořadí slov...to naskakuje poměrně samo (zvlášť když vezmu, že před rokem větu rozhodně nedal). Teď neumí R, Ř a učíme se sykavky, denně je chvíli procvičujeme, když narazíme na slovo, co mu nejde. Daří se střídavě (někdy to dá napoprvé napodruhé, někdy až popáté), ale nechci ho otrávit. Na logo jsme nechodili s žádným dítětem, nebylo třeba, vždy jsem to zvládli normálně doma. Druhorozeného jsme ale dost opravovali a on měl z podobné drezúry tik, skoro mluvit přestal (dodám - kolem 3-4 let). To je příklad toho, když člověk do vývoje vstoupí předčasně - dítě se uzavřelo a hotovo. Samozřejmě tak po roce už mluvil samovolně zcela normálně (a správně). Ale citlivka je pořád. Takže tak - i moc péče může být na škodu. Takže když vidím, že tak jel první, druhý, třetí, čtvrtý, pátý...nehroutím se, hlídám, aby se vůbec vyvíjeli, problematické hlásky občas zkoušíme ~d~.
[<<Předchozích 10] Názory 1120 z 5968  [Dalších 5948 >>]


(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.