Re: Co všechno mají probrané vaši prvňáci
Tak předně, každý slabikář a písanka mají jiné řazení písmen, takže se to nedá srovnat, leda tak v rámci jedné řady učebnic. Porovnatelná je maximálně matematika a i ta spíš orientačně.
Třeba u čtení jde i o to, jestli čtou děti už i několikaslabičná slova s otevřenými slabikami (nedovolíme, neumíme apod.) nebo zatím jen dvouslabičná. Jestli už čtou shluky souhlásek (přečíst "slovo" je těžší než "nedovolíme").
Touhle dobou ještě děti (kromě těch, co se učí genetickou metodou) neumí číst "di, ti, ni" nebo "bě, pě, mě", možná neumí ani "ou, au, eu". Takže slovo "auto" je pro ně problém, i když všechna písmenka znají ještě z podzimu...
U psaní je zase podstatné, jestli zvládají jen vyplňovat písanku, nebo jestli umí přepsat tiskací písmo na psací, jestli umí podle diktátu napsat písmena, slabiky, slova, věty....
To jsou věci, podle kterých se dá porovnávat, kde asi kdo je, kolik toho umí.
Já dneska začala s dětmi počítání do 10, přičemž ještě před Vánocemi jsem byla dost ve skluzu, počítali jen do 6 (v plánech a metodikách bylo do 8). Vzala jsem raději pomalý rozjezd a teď už si můžu dovolit rychlejší tempo, protože už princip docvakl i těm nejslabším. Teď se zdržíme v počítání do 10, aby si co nejvíce zafixovali a zautomatizovali počítání do 10, zkusíme zapracovat na počítání zpaměti (hodně dětí ještě používá prsty nebo počítadlo), během března to vidím na počítání do 15, v dubno do 20, čímž naplníme obsah pro první třídu. Počítání do 20 s přechodem přes desítku je už jen rozšiřující učivo, ale myslím, že v pohodě stihneme i to. Takže teď fakt nikam nespěchám.
Ve čtení s nimi zítra začnu "au, ou, eu", máme zvládnuté shluky souhlásek (zatím jen dvě souhlásky v rámci slabiky), dlouhá slova....trénujeme diktát, ať už písemně nebo ze skládací abecedy. Písemně jsme u slabik, ze skládací abecedy zvládají slova. Také skládají věty podle předlohy a vůbec to pro ně není jednoduché, ohlídat si malá a velká písmena, čárky nad písmeny....a to to zatím nemusí psát. Tohle bude ještě na dlouho.
No a s psaním jsem začala až v lednu, i tak tam mám jen pár dětí, kterým to nedělá problémy a mají uvolněnou ruku, půl roku jsme jen trénovali uvolňovací cviky, cvičili....takže tam jsme těžce pozadu, ani nevím, jestli zvládneme dopast písanky...a je mi to celkem jedno, protože nevidím smysl v tom, abychom už vyplňovali druhou nebo třetí písanku, když půlka třídy nezvládá napodobit "kapičku na niti" (základ A a O).
Pokud dítě chybí, má na webu, co jsme udělali v pracovních sešitech, ale většinou nedělá nic z toho, co děláme okolo. Za den stihneme tak jednu stránku z písanky, 2 stránky z matematiky a 1 - 2 stránky ze slabikáře.
Pokud si to chybějící dítě nedoplní v pracovních sešitech, ale vidím, že to umí, neřeším. Pokud vidím, že mu třeba psaní nejde, nechám ho chybějící stránky dopsat postupně.
Odpovědět