Ve zdejší škole taky měly děti angličtinu docela brzy. Od druhé třídy povinně, v první nepovinně. V první třídě jsem dceru na AJ nedávala, ve druhé si taky děti jen tak s jazykem pohrávaly.
Zato ve třetí třídě zlom. Učebnice docela OK - děti baví (nebo aspoň dceru). Jenže ta učitelka... Má bývalá třídní ze 7. a 8. třídy, takže si troufám tvrdit, že vím, jaká je. Osobní zkušenost byla, velmi slušně řečeno, nemilá.
Ze školy si holka beztak nepamatuje skoro nic, takže se učíme doma. Slovíčka. Relativně kvanta slovíček, 1 fráze nebo větička se objeví tak 1x za 20 slovíček...
Naštěstí zřejmě ředitel školy pochopil "kvality" paní učitelky a spolu s jednou maminkou se mu podařilo sehnat rodilého mluvčího, který byl zvyklý učit pod agenturou i školkáčky a srovnat s paní učitelkou prostě nelze.
Za všechno mluví nejen jeho oblíbenost mojí dcerou, ale úsměvný výrok jednoho jejího spolužáka, který mi prozradila jejich třídní: "S Rodrigem to je angličtina, ne jako s tou H....ovou".
Horší je, že Rodrigo s dětmi "jede" dost rychle, resp. učí je toho každou hodinu hodně a ony si prostě nezapamatují všechno nové, co jim říká.
Já měla obrovské štěstí na učitele AJ na střední. Byl to Angličan, Lawrence Kuglin. Jeho maminka byla tuším původem z Německa, tatínek Angličan.
Nevím, jak se mu to podařilo, ale naučil nás toho spoustu a spoustu. Jenže - kde je mu teď konec
Takže AJ na základní škole asi začne být smysluplná až ve vyšších ročnících, řekněme tak v 6. třídě, kdy se děti budou schopny samy naučit většinu slovíček i vět a hlavně mluvit.
A on vůbec způsob výuky - slovíčka, slovíčka, slovíčka není nejšťastnější. Chtělo by to v rámci možností s dětmi mluvit. Aby se naučily říct si aspoň ahoj, já se jmenuju, je mi 9 let... A ne aby znaly jednotlivá slova, ale do věty je spojit neuměly.
Tak si holt angličtinu na základce (nebo aspoň na prvním stupni) oddřeme s dcerou samy a pak uvidíme, co z toho vyleze.
Ale je pravda jedna věc, kterou už tady psalo víc lidí. A to, že kvalitní učitel AJ do školy učit nepůjde, pokud by si chtěl vydělat. Musel by tam jít s posláním, s chutí naučit ty děti základy mluvení. Protože ho žádná škola nezaplatí tak, jako kdyby učil soukromně.