17.6.2010 13:09:01 Petra
Re: Dotaz
Syn končí třetí třídu montessori (ne v Praze 6, ale v Modřanech). Na tu otázku existuje jednoduchá odpověď. V týdenním plánu mají děti zahrnutou práci ve všech vyučovaných oborech. Takže je to spíš o tom, jestli si chce nejdřív "odbýt" pro něj nemilovanou matematiku a už "mít pokoj", nebo si to nechá až "na konec". Splnit to prostě musí.
Mě spíš zarazilo, že děti na Praze 6 nejsou ve smíšených třídách. To je zásadní požadavek pedagogiky Marie Montesori. A myslím, že zcela oprávněný. Ani v Modřanech na Beránku smíšené třídy nejsou. Ty naše 2 ano, ovšem ročníky jsou smíšené od 1.-5. třídy, což také není ideální (MM navrhuje 6-9 let, 10-12 let, což odpovídá zhruba dvěma smíšeným třídám na první stupeň - 1.-3 ročník, 4.-5. ročník). Zajímavé je, že ani jedna česká škola (pokud vím), nemá "posvěcení" americké asociace montessori (AMI), která dohlíží na dodržování všech podmínek této pedagogiky. Nejspíš proto, že školy si ji poněkud modifikují. (Např. v jedné škole na Písnici se místo hodnocení známkami používá hodnocení procenty, což už také není "montessori".) Jediná AMI škola je International Montessori School of Prague, jenže tady se platí školné kolem 30 tisíc měsíčně.
V článku mě spíš zarazila ta citace učitelky: "Miláčkové, to jste mě tedy zklamali..." Slovo "miláčkové" je v tomto spojení jasně ironické. Popis zklamání učitelky také moc neodpovídá zásadám montessori pedagogiky - je příliš citově zabarvené a děti tu hodnotí autorita ze svojí mocenské pozice. Marie Montessori například nedoporučuje ani "pochvaly". Děti mají pracovat na svém sebehodnocení, aby se nenaučily záviset na autoritě a dělat věci dobře jen kvůli pochvale (nebo trestu).
Odpovědět