Silniční kolo, trekkingové nebo horáka? Dnes se podíváme na jednotlivé typy kol, které se u nás prodávají.
Na našich cestách se zatím nejčastěji setkáváme s horskými koly (MTB). Je to do značné míry móda - "horáka" si často pořizují i lidé, kteří jeho vlastnosti nikdy plně nevyužijí. Pokud totiž s MTB jezdíte především na asfaltových cestách, jenom zbytečně vynakládáte energii, abyste dohnali silniční nebo trekkingová kola.
Rozhodující pro volbu horského kola je kvalita povrchu, po kterém budete jezdit. MTB jsou uzpůsobena pro drsnější zacházení a pomalejší rychlost - mají mohutnější rám, širší pláště a menší průměr kol (standardem je 26"). Kolo se tak lépe ovládá v těžkém terénu a rychleji reaguje na změnu směru.
Rám horského kola je opticky mohutnější a obvykle menší než u ostatních typů kol.
Zpravidla má také více převodů, rozšířených hlavně v oblasti těch nejlehčích. Tyto převody jsou určeny pro prudká stoupání a jízdu těžkým terénem. Hrubý vzorek plášťů zvyšuje ovladatelnost kola na mokrém a kluzkém povrchu. Pokud chcete svého horáka používat k jízdě na silnicích s kvalitním povrchem, pořiďte si co možná nejtenčí pláště s jemným vzorkem. Valivý odpor sníží také natvrdo nahuštěné pneumatiky, takže ve výsledku se méně nadřete. V každém případě pozor na levná kola, která se tváří jako horská (tj. v ceně zhruba do 5 tis. Kč). Některá z nich nelze do terénu vůbec použít.
Průměr ráfků je větší než u MTB, standardem je 28". Dobré vlastnosti tohoto typu kola vyniknou právě na kvalitních silnicích. Jeho nevýhody ale poznáte, jakmile odbočíte například na polní cestu nebo silnici s nekvalitním povrchem. Tenké pláště nejsou schopny odpružit nerovnosti povrchu (odpružené vidlice nebo sedlovky se u těchto kol vůbec nemontují). Kolo je hůře ovladatelné a navíc hrozí proseknutí plášťů nebo galusek. Toto kolo je vhodné především pro sportovní vyžití. Pokud nejste závodník nebo aktivní sportovec, raději na něj zapomeňte.
Trekkingové kolo je určené pro méně kvalitní cesty, ale můžete s ním okrajově zajet i do terénu. Je ideální pro rekreační cykloturistiku, protože ta se většinou odehrává na silnicích nižších tříd nebo na cyklostezkách. Velikost rámu trekkingových kol je někde mezi horským a silničním kolem. Na rovině jim užší pláště dávají možnost vyšších rychlostí, ve stoupání se potom díky rozsahu převodů vyrovnají horským kolům. Je ale asi zřejmé, že s ním jenom obtížně dosáhnete takové rychlosti jako na silničním kole a v terénu nebude tak dobře ovladatelné jako horské kolo.
Pro rekreační výlety velmi pravděpodobně vystačíte s uvedenými typy kol. Existují ale i další kategorie, které uvádíme spíše pro doplnění.
Městská kola - jsou určena do města, pro nenáročnou jízdu po rovinatém terénu a kvalitním povrchu. Mají málo převodů, obvyklý je důkladně zakrytý řetěz. Jsou vhodná pro cestu do práce nebo na nákup. U nás se tento typ kol zatím příliš neujal.
Ležatá kola - v jiných zemích vcelku běžná záležitost, u nás zatím spíš výstřelek. Konstrukčně jsou úplně odlišná od klasických kol, jezdec při jízdě polosedí, pololeží a zapírá se o záda. Vynikající jízdní vlastnosti na překonávání delších vzdáleností.
Trialové speciály - jsou určeny pro překonávání překážek (schody, skalnatý terén, apod.)
BMX (bicycle-moto-cross) - kola pro závodní disciplínu BMX, jízda v terénu
Vymýšlení nových odnoží je také marketingový trik, takže každý rok vznikají nové "škatulky", významy zavedených označení se posouvají a mění, kola se přesunují z jedné kategorie do druhé.
Tolik zatím o typech kol. V příští části seriálu vám poradíme, jak si zabezpečit pohodlnou jízdu na kole správnou volbou rámu a převodů.
Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.
Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.