Jednou jsem četl Púa v autobuse. Najednou nad sebou slyším hlasy: „Hele, to je ňákej hodně maštěnej magor.“ Mladý párek nahlodal mé sebevědomí. Ale jen na chvíli. Nemůžu si pomoct – Pú není jen dětský hrdina. Tenhle „hloupoučký medvěd“ dokáže chytit i dospělé.
Dveře. Za dveřmi jsou slyšet různé hlasy. Pištivá fistule, snaha o hluboké mručení. Co se to děje? Dveře přece vedou do pokoje, kde je v tuto chvíli jen jeden pětiletý člověk? Zvědavostí opatrně pootevřete. Ve škvíře spatříte malého chlapce s dlouhými světlými vlasy. Sedí na koberci obklopen svými plyšáky. Mění hlas, vymýšlí zápletky. Nehlučně zavíráte, abyste nevyrušili. Sedíte v křesle, usmíváte se. Cítíte se zvláštně? Jak by ne, nejspíš vás přepadla citlivost a nostalgická vzpomínka na časy, kdy vaším jediným nápadem obživlo celé hračkářství. Kdo ví, ale možná to byl podobný otcovský zážitek, který posadil anglického spisovatele A. A. Milnea ke stolu a nadiktoval mu příběhy Medvídka Pú, Prasátka, osla Ijáčka, Tygra, Králíčka, Sovy, Klokanice, Klokánka a malého chlapce Kryštůfka Robina.
Jak pojmenovat medvěda?
Celkem úspěšný spisovatel, dramatik a humorista A. A. Milne (1892 – 1956) se oženil v roce 1913 s Dorothy de Selincourtovou. V roce 1920 se jim narodil syn. „Nejprve jsme měli v plánu jméno Rosemary, později jsme se dohodli, že Billy bude lepší. Nechápali jsme ale, proč bychom naše dítě měli pokřtít William, a tak jsme přemýšleli dál. Nakonec jsme upotřebili návrhy nás obou – Christopher i Robin. Kluk si ale stejně od chvíle, kdy začal mluvit, říkal Billy Moon. Nakonec mu nikdo z rodiny a přátel jinak neřekl. Tak zůstalo jméno Kryštůfek Robin volné a já ho použil.“
|
Prasátko, Ijáček, Klokanice a Tygr patří do plyšové party z dětského pokoje. Obdařit je charaktery byla práce spisovatele, jejich vyobrazení dostal na triko Ernest Shepard. Jak výstižně je kreslíř zachytil, může dodnes každý zkontrolovat v Donellově knihovně v New Yorku, kde jsou plyšáci od roku 1987 vystaveni ve speciální vitríně s přísně hlídanou teplotou a vlhkostí.
Dovolte, abych vás představil
Příběhy kamarádů ze Stokorcového lesa mají u mnoha malých i velkých svoje čestné místo na nočním stolku. Laskavý humor, neustálá připravenost všech zúčastněných zažít něco mimořádného, zdánlivě naivní rozumování o obyčejných věcech končící často bláznivými vývody, které jsou okamžitě realizovány – co lepšího si lze ve světě plném šedi a monotónnosti přát.
Ze Slovníku Medvídka Pú domov – místo, kde bydlí vaše jídlo |
Medvídek Pú je stále dobře naložený tvor, kamarád každým coulem. Dobrodružství je jeho druhá přirozenost, a je-li na konci snažení něco malého k snědku, tím lépe. Do jeho myšlenkového světa ale není snadné jen tak vstoupit. Nepřipravenému se dokonce může zdát, že plácá nesmysly. Umění obrátit zaběhané vnímání věcí na hlavu je totiž Medvědova největší přednost. Odtud čerpá celá kniha svoji poezii a shovívavý a něžný smysl pro humor.
I Prasátko, malé zvířátko, dokáže ledacos zamotat a nadchnout se, až kvičí. Když ale začíná jít do tuhého, velmi často si vzpomene, že vlastně musí nutně domů. Jako třeba když spolu s Púem stopují dravé Kolčavice a Kolasice. Jak stop přibývá, Prasátko se začíná ošívat, až to z něj najednou vypadne: „Teď si vzpomínám. Zapomnělo jsem udělat včera něco, co nemohu udělat zítra. Musím jít bohužel opravdu domů a udělat to teď.“ „Uděláme to odpoledne, půjdu pak s tebou,“ řekl Pú. „To se nedá dělat odpoledne,“ řeklo rychle Prasátko. „Je to taková naprosto dopolední věc.“
A co teprve sarkastický a ironický osel Ijáček. Typický škarohlíd, pesimista každým coulem, který nechápe, proč by se zrovna jemu mělo dařit dobře. Jeho vrcholné monology se tak dobře hodí na lecjaké životní situace. Například když se mu uprostřed zimy ztratí dům, vysvětluje Ijáček Kryštůfkovi Robinovi: „Zmizel můj dům. Aspoň jsem si myslel že je můj. Ale asi není. Koneckonců, každý nemůže mít dům. Já nevím, Kryštůfku Robine, ale s tou spoustou sněhu a tím vším, nehledě ani k rampouchům a podobným věcem, ono není u mne venku kolem třetí hodiny ráno takové horko, jak by si někdo myslel. Není zrovna dusno, rozumíš--li, co myslím – aspoň ne tak, aby to bylo nepříjemné. Není parno. Vlastně je, mezi námi řečeno, ne abys to někomu řekl, vlastně je zima.“
Pú na Hrad!
Knihy Medvídek Pú a Zátiší Medvídka Pú vyšly v Anglii v letech 1926 až 1928. Jejich autorovi vzaly jeho literární minulost i budoucnost. Ať napsal před Púem nebo po něm cokoliv (nakladatelství Volvox Globator připravuje na příští rok jeho román Dva lidé), měl zkrátka smůlu. Stal se spisovatelem pro děti.
Zato z Púa se stal kultovní hrdina. V New Yorku dokonce existuje vydavatelství, které vydává knížky inspirované púovstvím. V loňském roce jich už bylo 127. Pú má samozřejmě i svoji internetovou stránku a fankluby po celém světě. V nich se lidé přou, zda je Pú sympatičtější než Ijáček nebo jestli není nejlepší ze všech Prasátko.
Jisté ale je, že nastavovaná kaše není žádná top kvalita. Knihy jako Pú a Tao, Prasátko a Tao (pravda, dialogy mezi Púem a jeho přáteli někdy připomínájí techniky východních náboženství a mohly by se klidně objevit ve sborníku koanů nebo být vloženy do úst starému Lao-c’, Pú a management, Pú a řešení problémů, Pú a filosofové totiž nestojí za nic. Co bylo p(ú)vodně lehké, je násilné. Co nepoučovalo, snaží se najednou přesvědčovat. Škoda, že se Pú nemůže bránit.
V Československu Medvídek Pú poprvé vyšel v roce 1965 v geniálním překladu Hany Skoumalové. To, že je Medvídek Pú knížka, která mnohem silněji vyzní při četbě nahlas, podtrhl skvělý nápad Jana Jiráně z divadla Ypsilon – nechat načíst obě knihy hereckým kolegou Markem Ebenem. Výsledkem se stala asi nejlepší porevoluční nahrávka mluveného slova u nás.
Připomíná vám levý obrázek jinou dětskou knihu? Samozřejmě, Neználek! Autorem obrázků Medvídka Pú v českém vydání je Jaromír Zápal, ale originální ilustrace (pravý obrázek) nakreslil Ernest H. Shepard. |
Jednou jsem četl Púa v autobuse. Najednou nad sebou slyším hlasy: „Hele, to je ňákej hodně maštěnej magor.“ Mladý párek nahlodal mé sebevědomí. Ale jen na chvíli. Nemůžu si pomoct – Pú není jen dětský hrdina. Tenhle „hloupoučký medvěd“ dokáže chytit i dospělé. Jen s medvědí bezprostředností totiž můžete zaznamenat a cítit věci, které nedokážou obyčejná slova popsat. Proto je medvědům do zpěvu a stále je napadají básně.
Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.
Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.