tisk-hlavicka

Studenti neznají ani pohádku o Červené karkulce

11.4.2011 Alena Nová Rodina a škola 55 názorů

Učitelé se shodují, že se čtení pro radost postupně vytrácí a nahrazují ho jiné, atraktivnější druhy zábavy.

Porozumět textu, vybrat z něj podstatné informace a dát je do souvislosti s všeobecnými znalostmi se pro české žáky stává stále tvrdším oříškem. Alespoň to dokazují výsledky mezinárodního srovnání PISA, v němž ve čtenářské gramotnosti opět skončili pod průměrem OECD. Je na vině skutečně jen současné školství, nebo je třeba hledat příčinu hlouběji?

Učitelé se shodují, že se čtení pro radost postupně vytrácí a nahrazují ho jiné, atraktivnější druhy zábavy, čímž se pochopitelně omezuje slovní zásoba dětí. „Při čtení čítankových ukázek vychází najevo neznalost běžných slov českého i cizího původu ve stále větší míře. Žáci navíc nemají potřebu svoji slovní zásobu rozšiřovat, raději se často smíří s tím, že textu nerozumí,“ uvedli zástupci Obchodní akademie Pelhřimov v dotazníkovém šetření Národního ústavu odborného vzdělávání v dubnu roku 2010.

Kniha v dnešní době nemůže konkurovat filmu, počítačovým hrám nebo internetu. V rodinách se čte málo, kvůli pracovnímu vytížení rodičů není čas. „Je to samozřejmě dobou, rodiče musí vydělávat peníze, ale na čtení by si měli najít alespoň chvilku. Přijde mi absurdní, že se například v televizi musí rodičům připomínat, aby dětem četli,“ říká češtinářka Mgr. Bohumila Pytlíková ze Střední průmyslové školy dopravní v Plzni. Jak dodává, studentům prvních ročníků dělá problém převyprávět i známé pohádky, jako je Červená karkulka nebo Perníková chaloupka.

Na otázku zdali rádi čtou, odpovídá polovina jejích letošních maturantů důrazným určitě ne. Jak sami říkají, důvodem je hlavně televize, počítač a Facebook. Přesto se při debatě o posledních přečtených knížkách objevují i klasické tituly. Studenti doplňují, že je k jejich přečtení donutila maturita.

Nová maturita mění styl výuky

Bohumila Pytlíková vysvětluje, že právě nová maturita přivádí učitele ke změně způsobu výuky směrem k samostatné práci žáků. Se studenty se od prvního ročníku domlouvá na knížkách podle jejich vlastního výběru, které si nejen přečtou, ale musí s nimi dále pracovat. „Neděláme klasické čtenářské deníky, které se dají stáhnout z internetu, to nemá smysl,“ doplňuje.

Žáci zachycují nejen děj knížky, ale zpracovávají i kapitolu, která se týká jazyka, případně napíší dopis hlavní postavě nebo autorovi a porovnají knihu s její filmovou podobou. Zároveň hodnotí ilustrace, navrhují vlastní nebo zkoušejí namalovat obálku knížky. Není přitom nutné číst jen beletrii, účel splní i populárně-naučná literatura. Debatám o vybrané knize se pak ve škole věnuje minimálně jedna hodina. Cíl je přitom jasný: naučit žáky pracovat s textem způsobem, který je bude bavit.

Pro studenty je takový styl výuky novinkou. Na základní škole se nesetkali s tím, že by měli mluvit například o kompozici literárního díla. „V první chvíli jsou překvapení,“ říká Bohumila Pytlíková. „Jsou zvyklí popsat děj nebo charakterizovat postavy, ale už si například nevšimnou, že je knížka psaná v nářečí nebo že tam jsou dvě dějové roviny.“

Na obchodní akademii v Pelhřimově zařadili do hodin českého jazyka a literatury funkční čtení, při němž žáci analyzují, vysvětlují a přetvářejí různé druhy textů. „Učitelé dbají na to, aby žáci skutečně rozuměli každému slovu a dovedli je vysvětlit nebo nahradit synonymy,“ uvedli zástupci školy. Další střední školy zapojují žáky například formou propagačních letáčků ke knihám, besedami se spisovateli nebo účastí v projektu Studenti čtou a píší noviny.

Odborná literatura láká víc

K rozvoji schopnosti porozumět textu a pracovat s ním velkou měrou přispívají i odborné předměty. Při nich mají žáci mnohdy silnější motivaci k četbě než při literatuře, protože potřebují zjistit informace z oboru. „Učitelé odborných předmětů tak často mohou čtenářskou gramotnost ovlivnit více než učitel literatury,“ vysvětlují zástupci střední školy v Sezimově Ústí v dotazníkovém šetření.

Otázkou zůstává, zdali k rozvoji čtenářské gramotnosti přispěje i výuka podle školních vzdělávacích programů. Učitelé s odpovědí váhají. „Nejsem si jistá, jestli právě ŠVP budou mít ten pravý efekt,“ zamýšlí se Bohumila Pytlíková. „Lidé, kteří chtějí přemýšlet jinak, chtějí něco nového a zajímavého, k tomu dojdou sami i bez papíru.“

Názory k článku (55 názorů)
Skola Petra 11.4.2011 9:3
*Re: Skola Lída+2 11.4.2011 9:31
**Re: Skola Jana + 3 rošťáci 11.4.2011 10:26
*Re: Skola Markéta, kluci 9 a 2 11.4.2011 10:53
**Re: Skola Lída+2 11.4.2011 13:45
***Re: Skola Markéta, kluci 9 a 2 11.4.2011 13:55
****Re: Skola Lída+2 11.4.2011 16:9
*****Re: Skola Markéta, kluci 9 a 2 11.4.2011 16:36
******Re: Skola Lída+2 12.4.2011 4:45
*Čtení pomocí čteček, které se mimochod... mocall 11.4.2011 14:6
*Re: Skola Manka, 1 syn 14.4.2011 13:0
Kontrola výuky ve třídách Martina 11.4.2011 9:11
*Re: Kontrola výuky ve třídách MartinaNov (dva rošťáci 11.4.2011 17:58
těžko říct susu 11.4.2011 10:8
*Re: těžko říct arantxa 11.4.2011 10:58
**Re: těžko říct susu 11.4.2011 11:12
**Re: těžko říct Myšutka* 11.4.2011 12:13
***Re: těžko říct susu 11.4.2011 12:18
**Re: těžko říct Lída+2 11.4.2011 13:49
**Re: těžko říct MartinaNov (dva rošťáci 11.4.2011 18:2
***Re: těžko říct štěpánkaa 11.4.2011 18:7
****Re: těžko říct MartinaNov (dva rošťáci 12.4.2011 14:4
*****Re: těžko říct MarkétaP + 4 dcerky 12.4.2011 14:40
A co z toho plyne? Hilly. 11.4.2011 11:21
*Re: A co z toho plyne? Myšutka* 11.4.2011 12:14
**Re: A co z toho plyne? Hilly. 11.4.2011 14:9
***Re: A co z toho plyne? Myšutka* 11.4.2011 14:31
****Re: A co z toho plyne? Hilly. 11.4.2011 20:19
*****Re: A co z toho plyne? Myšutka* 11.4.2011 20:28
*Re: A co z toho plyne? Limai 13.4.2011 8:13
*Re: A co z toho plyne? Margot+1 14.4.2011 16:21
**Re: A co z toho plyne? Margot+1 14.4.2011 16:24
Čtení Anna 11.4.2011 12:20
*Re: Čtení Winky 11.4.2011 13:1
*Re: Čtení Gladya, bývalá dasa, 11.4.2011 15:13
Povinná četba Jája 11.4.2011 13:58
*Re: Povinná četba Gladya, bývalá dasa, 11.4.2011 15:20
**Re: Povinná četba Lída+2 11.4.2011 16:21
**Re: Povainná četba abdo 2.8.2012 22:26
**Re: Povainná četba abdo 2.8.2012 22:26
*Re: Povinná četba Adéla 11.4.2011 22:34
Příběhy angrešt 11.4.2011 16:2
*Re: Příběhy Gladya, bývalá dasa, 11.4.2011 16:48
slova, kterým mí žáci nerozuměli za posl... štěpánkaa 11.4.2011 17:1
*Re: slova, kterým mí žáci nerozuměli z... Lída+2 12.4.2011 4:43
**Re: slova, kterým mí žáci nerozuměli... štěpánkaa 12.4.2011 7:57
*Re: slova, kterým mí žáci nerozuměli z... Gladya, bývalá dasa, 12.4.2011 8:41
**Re: slova, kterým mí žáci nerozuměli... štěpánkaa 12.4.2011 16:19
čtení milujeme Balbarka 11.4.2011 17:40
*Re: čtení milujeme Myšutka* 11.4.2011 17:48
**Re: čtení milujeme KoproFka 11.4.2011 22:33
***Re: čtení milujeme Gladya, bývalá dasa, 12.4.2011 8:46
*Re: čtení milujeme Lída+2 12.4.2011 4:48
čtení milujeme Balbarka 11.4.2011 17:43
Z pohledu studentky Vrie 14.4.2011 21:1




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Fotky podle věku

Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.

Naše milovaná ---ADELINKA-----ADELINKAFilípekEliška 3.8.2010Naše ADÉLKA ve školce:-)(ve fialovém tričku)FotbalistaFotbalistaTo jsem pěkná čarodějka .....ADÉLKA.......Naše princezna AdélkaADÉLKA A PEJSEK

Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.

Přihlásit k odběru

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě

(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.

Zajimavé odkazy:
   Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.