| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názor k článku Studenti neznají ani pohádku o Červené karkulce

11.4.2011 16:02:41 angrešt

Příběhy

On vlastně není až takový problém v tom, že děti/mladí lidé nečtou knihy.

I když samozřejmě šustění stránek má svůj romantický půvab, problém nespočívá v médiu, klasické knize. Ale v tom, že děti stále méně dokážou vnímat a chápat příběhy - dlouhé příběhy, složité příběhy, proplétající se linie více příběhů...

...příběhů v určitém abstraktním slova smyslu, protože i takový gravitační zákon vnímáme "v příběhu" - jako velkou kouli, která svou gravitační silou zachytí malou kouli (případně ještě šťavnatější příběh o velké kouli, kulatém jablku a jisté vlasaté kouli, která se mu připletla do cesty;) - i fyzikální síly z našeho pohledu "jednají", jinak to náš mozek prostě neumí pojmout.

Lidský mozek přemýšlí v příbězích. Naše analytická schopnost myšlení funguje na principu rozplétání komplexity příběhů, hledání "červené niti" a "jádra pudla". A tvořivá část myšlení zase stojí na vytváření příběhů nových - tím způsobem vytváříme svou "mapu orientace ve světě". A také předáváme své myšlenky z "mapy" ostatním lidem.

Schopnost rozumět příběhům je pro naši orinetaci ve světě naprosto nepostradatelná, proto obdivujeme lidi, kteří takzvaně "umějí prohlédnout cihlovou zeď" - tedy jsou předvídaví a orientují se ve světě a díky tomu jsou schopni maximálně získat, zabezpečit, udržet a zlepšit kvalitu svého života.

A příběhové schopnosti našeho mozku je potřeba trénovat. Nezáleží už tak úplně na tom, jestli se to děje čtením knihy, nebo čtečky, nebo vyprávěním pohádky před spaním...
A dokonce to nemusí být ani čteným příběhem - před císařovnou blahé paměti tu byla naprostá většina lidí negramotných. Leckde jich je takových mnoho ještě teď. Ale i tito lidé se učili zpracovávat příběhy - kolik příběhů se zachovalo ústním vyprávěním! Však na tom sběratelé lidové slovesnosti kdysi založili živnost ;)

A tak dnes není třeba plakat nad tím, že mládež nedrží v ruce knihy. Ale spíše nad tím, že krní její schopnost přemýšlet. Čtení (a psaní, jako druhá část mozkové činnosti, tedy tvorba příběhů) příhodně a báječně schopnosti myšlení trénuje.

Schematizace psaného i mluveného slova (MMT, WTF?? IMHO MMCH TJ BFI!!) není zas tak důležitá z hlediska prznění jazyka (jo, mně to taky vadí, ukrutánsky!;), ale především stále se snižující schopností přemýšlení v mladé generaci, což vede k jejímu postupnému "tunelovému" vidění světa, zvyšování nejistoty, větší křehkosti - protože daleko méně je schopna chápat komplexitu světa kolem sebe, neumí rozplétat složité dějové linie, neporozumí cípečkům příběhů, které se kolem ní mihnou a které mohou mít dalekosáhlé důsledky kdesi dále, ve svém příběhovém pokračování...

Postupně chápe jen jednoduchou dějovou linii MMT, WTF?? IMHO MMCH TJ BFI!!

Není tak důležité snažit se přimět děti číst, ale je důležité snažit se je naučit rozumět příběhům.


Odpovědět
Názory k článku (55 názorů)
Skola Petra 11.4.2011 9:3
*Re: Skola Lída+2 11.4.2011 9:31
**Re: Skola Jana + 3 rošťáci 11.4.2011 10:26
*Re: Skola Markéta, kluci 9 a 2 11.4.2011 10:53
**Re: Skola Lída+2 11.4.2011 13:45
***Re: Skola Markéta, kluci 9 a 2 11.4.2011 13:55
****Re: Skola Lída+2 11.4.2011 16:9
*****Re: Skola Markéta, kluci 9 a 2 11.4.2011 16:36
******Re: Skola Lída+2 12.4.2011 4:45
*Čtení pomocí čteček, které se mimochod... mocall 11.4.2011 14:6
*Re: Skola Manka, 1 syn 14.4.2011 13:0
Kontrola výuky ve třídách Martina 11.4.2011 9:11
*Re: Kontrola výuky ve třídách MartinaNov (dva rošťáci 11.4.2011 17:58
těžko říct susu 11.4.2011 10:8
*Re: těžko říct arantxa 11.4.2011 10:58
**Re: těžko říct susu 11.4.2011 11:12
**Re: těžko říct Myšutka* 11.4.2011 12:13
***Re: těžko říct susu 11.4.2011 12:18
**Re: těžko říct Lída+2 11.4.2011 13:49
**Re: těžko říct MartinaNov (dva rošťáci 11.4.2011 18:2
***Re: těžko říct štěpánkaa 11.4.2011 18:7
****Re: těžko říct MartinaNov (dva rošťáci 12.4.2011 14:4
*****Re: těžko říct MarkétaP + 4 dcerky 12.4.2011 14:40
A co z toho plyne? Hilly. 11.4.2011 11:21
*Re: A co z toho plyne? Myšutka* 11.4.2011 12:14
**Re: A co z toho plyne? Hilly. 11.4.2011 14:9
***Re: A co z toho plyne? Myšutka* 11.4.2011 14:31
****Re: A co z toho plyne? Hilly. 11.4.2011 20:19
*****Re: A co z toho plyne? Myšutka* 11.4.2011 20:28
*Re: A co z toho plyne? Limai 13.4.2011 8:13
*Re: A co z toho plyne? Margot+1 14.4.2011 16:21
**Re: A co z toho plyne? Margot+1 14.4.2011 16:24
Čtení Anna 11.4.2011 12:20
*Re: Čtení Winky 11.4.2011 13:1
*Re: Čtení Gladya, bývalá dasa, 11.4.2011 15:13
Povinná četba Jája 11.4.2011 13:58
*Re: Povinná četba Gladya, bývalá dasa, 11.4.2011 15:20
**Re: Povinná četba Lída+2 11.4.2011 16:21
**Re: Povainná četba abdo 2.8.2012 22:26
**Re: Povainná četba abdo 2.8.2012 22:26
*Re: Povinná četba Adéla 11.4.2011 22:34
Příběhy angrešt 11.4.2011 16:2
*Re: Příběhy Gladya, bývalá dasa, 11.4.2011 16:48
slova, kterým mí žáci nerozuměli za posl... štěpánkaa 11.4.2011 17:1
*Re: slova, kterým mí žáci nerozuměli z... Lída+2 12.4.2011 4:43
**Re: slova, kterým mí žáci nerozuměli... štěpánkaa 12.4.2011 7:57
*Re: slova, kterým mí žáci nerozuměli z... Gladya, bývalá dasa, 12.4.2011 8:41
**Re: slova, kterým mí žáci nerozuměli... štěpánkaa 12.4.2011 16:19
čtení milujeme Balbarka 11.4.2011 17:40
*Re: čtení milujeme Myšutka* 11.4.2011 17:48
**Re: čtení milujeme KoproFka 11.4.2011 22:33
***Re: čtení milujeme Gladya, bývalá dasa, 12.4.2011 8:46
*Re: čtení milujeme Lída+2 12.4.2011 4:48
čtení milujeme Balbarka 11.4.2011 17:43
Z pohledu studentky Vrie 14.4.2011 21:1

(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.