Reportáž z prodejny kočárků. Co je dnes hit a jak vybírat?
Koupit kočárek je dnes možné jak ve specializovaném obchodě, tak na internetu. Internetoví prodejci lákají obvykle nižší cenou a najdete tady spoustu diskusí maminek, kde se dělí o své zkušenosti.
Kamenná prodejna má tu výhodu, že kočárek vidíte naživo. Můžete si jej zkusit a taky vám poradí a kočárek předvede prodávající personál, který by měl znát kočárky od a do zet. My jsme takové štěstí měli - paní Jindra Hanoldová z prodejny BABY expert, partner značky Chicco, v Praze na Černém Mostě ví o kočárcích snad všechno. A její ochota a laskavost taky nezná mezí. Nabývám jistotu, že kdybych to potřebovala, odsuď bych s pěkným a dobrým kočárkem opravdu odešla. Jak se tedy kupuje kočárek a které kočárky jsou v současnosti „v kurzu“?
Jindra Hanoldová říká, že dominují vícekolky, a to tříkolky, šestikolky, osmikolky, protože mají otočná kolečka, která z těchto kočárků dělají kočárky „živé“ - snadno ovladatelné. Paní Hanoldová mi rozdíl mezi klasickým pevným čtyřkolovým kočárkem a kočárkem s otočnými kolečky i názorně ukázala: pevný kočárek se při zahnutí doprava nebo doleva musí zhoupnutím nadzvednout od podlahy (čili chodníku) a až pak se s ním dá změnit směr, kdežto kočárek s 360 stupňů otočnými kolečky otočíte plynule bez zvedání, a to dokonce jednou rukou. Otočné kolečko, respektive kolečka se dají zablokovat do jednoho směru jízdy. Říká se tomu zaaretování.
Další důležitou vlastností je váha kočárku, paní Hanoldová ji maminkám připomíná a radí vybrat si kočárky s lehkou konstrukcí. „Maminka by měla dopředu vědět, jak bude muset s kočárkem zacházet - jestli bude používat MHD nebo metro, zkrátka jak moc ho bude muset tahat a zvedat,“ zdůrazňuje paní Hanoldová. I lehká konstrukce by ale neměla mít negativní vliv na stabilitu kočárku: kočárek jednoznačně musí být stabilní. „Stabilita maminky hodně zajímá,“ říká paní Jindra Hanoldová.
Doslechla jsem se, že se vedou diskuse o stabilitě tříkolových kočárků - za určitých okolností se údajně tříkolka s jedním předním kolečkem může dát převrátit, část maminek proto radši volí tříkolový podvozek s dvojitými předními kolečky. Jestli někomu pomůže moje vlastní zkušenost, tady je: já sama jsem dva roky vozila své dítě v trojkolovém kočárku s jednoduchým předním kolečkem. Nejdřív jsem měla na podvozku hlubokou korbičku, pak jsem používala i sportovní verzi a můžu potvrdit, že se mi kočárek někdy opravdu zakolísal ze strany na stranu, párkrát nastala i situace, že jsem byla jenom kousíček od úplného převrácení kočárku.
Co se koleček týče, podle paní Hanoldové maminky stále preferují nafukovací kolečka. Kvůli tomu, že jsou měkčí a kočárek opružují. „Já jim ale připomínám, že nafukovací kolečka jsou zároveň i vyfukovací, a co pak s tím, když maminka píchne někde na vícekilometrové procházce dále od domu? To je riziko, se kterým se musí počítat,“ slyším přesvědčivý argument od paní Jindry. „Takže nafukovací kolečka sama za sebe nedoporučuji.“
A že se to skutečně stává, potvrzuji i já: s mým kočárkem se nám stala přesně takováto nehoda. Pohled na neopravitelnou prázdnou pneumatiku je opravdu k pláči a sehnat náhradní kolečko na model kočárku, který se po dvou letech používání už nevyrábí a nahradil jej nový model, se rovná zázraku. Nepojízdný kočárek nám stojí na chodbě už půl roku.
Vraťme se však zpátky do prodejny k paní Jindře. Na mou otázku, co ještě žádat od kočárku a co maminky skutečně i chtějí, říká: všeobecně kvalitu a zdravotní nezávadnost. Důležitý je i návod k obsluze kočárku v češtině, kde by měla být též zmínka o tom, že kočárek splňuje příslušné normy. Paní Jindra Hanoldová mi potvrzuje, že mnoho maminek přichází již poučených z internetu, mají pročtené diskuse, vědí, co chtějí. I náš rozhovor přerušuje jedna taková maminka, která objevila na internetu autosedačku se stupátkem, na které si dítě může položit nohy. Vysvětluje, že takovou autosedačku shání proto, že jejich rodina hodně cestuje a po dlouhé cestě jejich děťátku brní nožičky, když z autosedačky vystoupí, a stupátko by tomu mělo zabránit. S paní Jindrou Hanoldovou se taky dostáváme k tématu pohodlí pro dítě v kočárku. Říká: „Nejeden výrobce upřednostňuje design před pohodlím děťátka v kočárku. Když se podíváme na hluboké kočárky, váhově lehký kočárek znamená pro výrobce většinou i malý kočárek, kočárek, ve kterém pro miminko není moc místa. Lehký a zároveň velký kočárek je vzácností. Zákon výrobci nařizuje upozornit rodiče, že sportovní kočárky jsou vhodné od šestého měsíce věku dítěte, ale je samozřejmě na rodičích, kdy se rozhodnou své dítě ve sportovním kočárku vozit. Hodně záleží na typu kočárku - některé jsou udělané tak, že umožňují použití hned po narození.“
Stále však platí, že miminka patří v první řadě do hlubokého kočárku. „Hlavně maminky dětí narozených na podzim by si měly uvědomit, že jim dítě musí vydržet v hlubokém kočárku celou zimu - v teplém oblečení, ve fusaku, s teplou přikrývkou, a na to ten kočárek musí být dostatečně prostorný. Na velikost korbičky by měli hledět speciálně i vysocí rodiče, protože z genetického hlediska je téměř jisté, že se jim narodí veliké dítě.“ Paní Jindra Hanoldová mě vede ke kočárku, který je v tomhle směru naprosto dokonalý: ke švédskému kočárku Emmaljunga. I já jsem ohromená jeho prostorným a měkkým lůžkem i dalšími prvky a detaily, které jsem doteď u jiných kočárků neviděla.
Za úplný protipól k tomuto kočárku považuji kočárky supermoderních tvarů, které mi svým designem připomínají „vozítka z Marsu“. Málokdo si uvědomuje, že tyhle kočárky ve sportovní verzi zpravidla nemají polohování - nastavitelné opěradlo zad a nožiček. Pro dítě je takový kočárek skutečně téměř nepohodlný. Může v něm jen strnule sedět v jedné poloze. S únavou a spaním dítěte se nepočítá, avšak dítě se unaví snadno a rychle - může se to stát i na jenom krátkém nákupu. A kočárek by měl sloužit právě na odpočinek, nejenom na přemístění z jednoho místa na druhé. Že je tenhle kočárek velice kompaktní a jeho konstrukce se lehce sklápí a vejde do auta, je opravdu výhodné jen pro rodiče. Paní Hanoldová mě doplňuje vlastní zkušeností: „Někteří rodiče si radši koupí nové, větší auto - jen proto, aby se jim větší, pohodlnější kočárek do kufru auta vešel. Myslí na dítě, ne na sebe.“
S paní Jindrou teď stojíme u sportovních kočárků, protože mi chce ukázat další „maličkost“, na kterou ona dává důraz. Sportovní kočárek by měl mít pořádnou stříšku, bez ní do kočárku fouká, táhne, nebo naopak pálí slunce. „Dobrá boudička poskytuje dítěti i soukromí a pocit bezpečí,“ myslí si. Dobrý sportovní kočárek by měl mít určitě i přední madlo pro dítě. Spolu s popruhy zapínajícími se kolem tělíčka dítěte představuje důležitý bezpečnostní prvek kočárku.
Již téměř každý výrobce nabízí ke kočárku i autosedačku, která se dá nasadit na podvozek, a to buď takzvaným klik systémem - jednoduchým zacvaknutím, anebo pomocí zakoupeného adaptéru. Paní Hanoldová speciálně oceňuje značku Casualplay: „Tenhle výrobce jako snad jediný pochopil, že ženy strašně rády a dlouho nakupují, že se velkých obchodních center a supermarketů prostě nevzdají ani jako maminky a že jejich ratolesti na nákupy jezdí s nimi. A právě autosedačka Casualplay má polohovatelné lůžko, takže miminku dlouhý nákup ulehčí a pomůže zvládnout.“
Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.
Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.