Ono hodně záleží na tom, co máte ve svém ŠVP.
Volba povolání bude asi způsob, jakým jste ve škole (ŠVP) pojali tematický okruh Svět práce v RVP ZV (http://www.nuv.cz/file/318/, str.88-89).
Moc konkrétních ukázek z výuky nemám :-(, na rvp.cz k tomu toho tolik není, z komerčních věcí (pokud najdete finance) zkuste Volba povolání (Raabe, http://dobraskola.raabe.cz/clovek-a-svet-prace-na-2-stupni-zs/c-1130/).
Za sebe říkám, že jde především o to, aby deváťák získal představu o možnostech
a pravidlech uplatnění na trhu práce, představu o svých silných a slabých stránkách a sebedůvěru, pokud jde o vlastní pracovní schopnosti, schopnost dalšího rozvoje i své budoucí uplatnění. To je trochu neurčité blabla, takže co jsem s deváťáky dělala:
Různé testy (ne školní!, ale třeba IQ, emoční inteligence, introvert/extrovert apod.) - to je bavilo, nenutila jsem je zveřejňovat výsledky, šlo o to, aby si každý ověřil, co mu jde, v čem je dobrý a v čem má rezervy, jak je na tom.
Bavili jsme se o tom, co by chtěli dělat, až budou dospělí, a proč, co k tomu budou potřebovat - směřováno ke kvalifikaci a jejich možnostech. (Řešila jsem i odpovědi:"Já se fakt těšim, až ze školy vypadnu a budu moct celej den sedět v hospodě a pít pivo."
"Hm, aha. A kdo ti to bude platit? Máš to rozmyšlený?")
Tip na aktivitu (byli jsme online, zabrala několik hodin... řešili jsme tedy průběžně v několika týdnech):
Vybrali si inzerát, který hledal zaměstnance na pozici, kde by se jim líbilo.
Podívali se na požadavky a za úkol měli si naplánovat, co pro splnění požadavků bude třeba podniknout (doučit se, vystudovat, jakou školu, kurz...). Bavili jsme se o tom.
Zkusili si napsat životopis a motivační dopis (ideálně, jakože už studia mají za sebou, pokud to bylo třeba). To zabere dost času - výhoda je, když lze spolupracovat s učitelem čj, kde se životopis také řeší. Online na stránkách HR agentur jsou k dispozici rady a šablony.
Jinak také (to nemám vyzkoušené, ale kolega to praktikoval) je dobré žáky seznámit s tím, jak funguje Úřad práce a možnost rekvalifikací - u nás byl Úřad práce vstřícný a kolega ho se žáky navštívil a bavili se o tom, jak funguje a o situacích, kdy ho možná budou potřebovat.
Ono toho je dost. To jen ve stručnosti
.
Přeju vlídné deváťáky ;-) a úspěch.