31.12.2011 12:28:01 Jitka Jensen
Re: Otázka
Asi najdes vic odpovedi v mych clancich a prispevcich.
Kazdy rodic se uci od svych deti pno veci, "jak na to". Deti nejsou stejne, zadne odpovedi na otazky proto nejsou vseobecne platne.
Nekde jsem psala, ze jelikoz jsme nikdy neplanovali se nekam vracet, neucila jsem svoje deti cesky psat. Kdyz deti odrustaji, jejich slovni zasoba neni tak obsazna, jako slovni zasoba deti, ktere vyrustaji v jednom jazykovem prostredi. Obvykle maji slovni zasoby skolniho jazyka v jedne reci, kazdodenni potreby se vyjadruji v jine. Zalezi to na tom, kolik jazyku vlastne dite pouziva a s kym. Kdyz jsou starsi, potrebuji zvladnout skolu, pouzivat abstraktni vyrazy a pod a pod (to jsem psala v tomhle clanku). Samozrejme rodinne vztahy - jak s ditetem mluvit, abychom si udrzeli status rodice a dite nemelo pocit, ze toho umi vic, nez my sami, taky maji vliv na komunikaci - dite to muze vyuzivat a co my s tim.
Tvoje holcicka je jeste mala, vselijake nove veci se bud objevi, nebo taky ne (moje deti s tim treba nemely vubec zadne problemy, ale moji zaci a jejich rodice hodne casto a hodne velke).
Co se tyce ucit dite psat a cist ve sve materstine: Ve Svedsku ucitele nejnizsiho stadia nechteji, aby se dite ucilo psat a cist v jinem jazyce, dokud nema zaklady ve svedstine. System vyuky cteni se dost lisi od vyuky napr. v CR - deti se uci cist systemem ZVUKU (=cela slova najednou, ne hlaskovat, a psat nejjednodusi slova, kde neni nutne nejaky zvuk psat nekolika pismeny, napr vsechna nase ohackovana pismena). Takovych rozdilu je mezi ruznymi jazyky dost a dost, a to diteti muze komplikovat nebo opozdovat naucit se cist, nez si to nejak v hlavicce srovna.
Rectina ma i jinou abecedu, cili i to muze mit vliv na to, jak a kdy se dite nauci vubec cist.
A jak vyplyva z mych clanku: kolik toho potrebuje? Neni to spis zatez nez prinos? Bavi to dite, aby se mu to neznechutilo? Kazde dite je jine, nektere se vrhne na to se neco naucit, druhe dite to muze znechutit natolik, ze odmitne vubec nejakym jazykem, ktery ho prestane bavit / ma pratele, u kterych ma pozdeji nizsi status, a pod.
Moje deti jsem cestinu neucila psat ani je pozdeji nenutila cist ceske knizky - slovni zasobu neni mozna udrzovat a rozvijet na urovni vrstevniku v CR, na ktere pusobi cele jazykove prostredi. Abstraktni slovni zasoba a vyrazy tzv. akademiske (=skolni jazyk) se nenauci biflovanim slovicek, ale proste prirozenou cestou ve skole (viz tenhle clanek mimo jine i o slovni zasobe).
Ale vsechny moje deti v dospelosti soucasne se svymi studiemi si pribraly navic univerzitni kurz cestiny pro cizince. A ne ze by jim to neco moc dalo -umely toho pochopitelne daleko vic, nez zacatecnici, pravopisna ani gramaticka pravidla se nevyucovala, slovni zasoba jim nebyla nova. Ale uvedomily si, jak tezka cestina je. Maji na to "papir" z kurzu a mne tesilo, ze chteli. Cestinu na nic nepotrebuji, ale umeji natolik, ze jim nedela potize v CR mluvit a vyrizovat, co potrebuji, a naucit se vic, kdyz budou chtit.
Odpovědět