Můžeme rozlišit čtyři role rodičů ve vztahu ke škole.
Rodičovské role ve vztahu ke škole Podle Rabušicové a kol. (2004) můžeme rozlišit čtyři role rodičů ve vztahu ke škole:
V současné době to je u nás nejčastější vnímání rodiče a skutečnost, že rodič - klient má možnost výběru školy, může vést ke zkvalitňování školních služeb. Tento typ rodiče se většinou nepodílí aktivně na spolupráci se školou, a pokud není spokojen s nabízenými službami, vybírá jinou školu.
Tento model se nejvíc přibližuje ideálnímu stavu partnerství rodičů a školy.
Partnerství mezi školou a rodinou je považováno jednoznačně za žádoucí, protože pokud tyto instituce dobře spolupracují, přináší to velkou podporu dětem při jejich školním úsilí. Pro budování takového vztahu je důležitý vzájemný respekt, ochota jednat a společný záměr. Jedná se o zapojení rodičů do výchovných a vzdělávacích procesů v zájmu péče o jejich děti a také o zapojení rodičů v rozvoji školy jako celku.
Pohled na rodiče jako občana v rámci vztahů školy a rodiny u nás není příliš zaběhlý. Jedná se o vztah mezi občany a státní institucí, kdy rodiče jako občané uplatňují svá práva vůči škole jako instituci. Rodič jako občan by rád, aby škola sloužila i k jiným účelům, než je výuka dětí, a zajímá se o danou školu i po odchodu svého dítěte.
Tuto roli Rabušicová a kol. (2004) dále rozděluje na:
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.