Před 25 lety byl přijat Světovým zdravotnickým shromážděním Mezinárodní kodex marketingu náhrad mateřského mléka.
Před 25 lety byl přijat Světovým zdravotnickým shromážděním Mezinárodní kodex marketingu náhrad mateřského mléka (dále jen kodex). Kodex vymezuje základní pravidla regulace marketingu kojenecké výživy:
Členské země se zavázaly k naplňování Globální strategie výživy kojenců a malých dětí SZO/UNICEF (2002), která deklaruje přijetí kodexu do legislativy jako klíčový krok pro zdraví kojenců a malých dětí. V posledních letech přibývá žen, které kojí své dítě výlučně v prvních 6 měsících. Přesto zůstává běžnou praxí oddalování a omezování kojení a zavádění další výživy před 6. měsícem, což zvyšuje riziko infekce, alergie, dlouhodobého onemocnění a úmrtí. Neinformovanost a nedostatečné vzdělání zdravotníků přispívá k těmto problémům, společně se škodlivou propagací výrobků kojenecké výživy, která přímo konkuruje kojení.
Kodex chrání uměle živené kojence prostřednictvím požadavků na kvalitu výrobků a vědecké informace. Sušená kojenecká mléka mohou obsahovat bakterie, které již způsobily závažná onemocnění a úmrtí kojenců. Přesto jsou tyto výrobky propagovány bez varování na obalech.
Kodex je základním nástrojem ochrany. Vedoucí představitelé veřejného zdraví se již několik desetiletí vyslovují proti agresivní propagaci náhrad mateřského mléka. Toto stanovisko bylo formulováno před 25 lety, když Světové zdravotnické shromáždění přijalo kodex jako základ pro regulaci škodlivých marketingových postupů. Každá členská země SZO se zavázala k dodržování kodexu a 11 následných rezolucí SZO. Nátlak výrobců může zdržovat uvádění kodexu do legislativy.
V roce 1990 mělo pouze 9 zemí uzákoněno kodex. Do roku 2005 přijalo více než 60 zemí legislativu pokrývající všechna nebo mnoho ustanovení kodexu. Průzkumy ukazují, že společnost je lépe chráněna před propagací výrobků tam, kde je kodex uzákoněn ve srovnání se zeměmi, kde je dodržování kodexu dobrovolné (pozn., v ČR není bohužel Kodex stále uzákoněn, pouze několik jeho bodů bylo přijato v Zákoně o reklamě). Tam, kde není vůbec žádná regulace, matky v důsledku komerčních tlaků ztrácejí svou přirozenou důvěru a klesá procento kojících žen. Mnohé bylo dosaženo díky úsilí skupin a jedinců oddaných zavádění kodexu. Nevládní organizace jako IBFAN (International Baby Food Network) provádějí monitorování, vzdělávání a konzultační činnost spojenou s uváděním kodexu do legislativy.
Více o kodexu si můžete přečíst na stránkách Laktační ligy - www.kojeni.cz
Dne 14.9. 2006 ve všech koutek České republiky proběhne řetězová akce ke Světovému týdnu kojení. Akce bude probíhat v různých formách (Beseda u kulatého stolu, Den otevřených dveří , Podpůrné skupiny kojících matek, články v časopisech…)
I když Světový týden kojení připadá oficiálně na první týden v srpnu, v době prázdnin, rozhodli jsme připomenout tento významný svátek právě 14. září.
Zdroj: Časopis Mamita
Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.
Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.