Umění číst nepatří mezi samozřejmosti ve vývoji lidského jedince. Tato schopnost není vrozená, a zdálo by se tedy, že nepatří do výbavy nutné pro život. Opak je však pravdou. Bez dokonalé schopnosti číst rychle a s porozuměním se dnešní člověk neobejde při vzdělávání ani v běžném životě.
Schopnost číst patří mezi získané schopnosti, které člověka včleňují do společnosti, přisuzují mu práva a povinnosti a otevírají mu mnoho dalších dveří do světa poznání. To, že ne každé dítě se naučí číst lehce, ba naopak, pro mnohé se stane čtení traumatem, potvrzuje praxe. Dětí, které mají problém naučit se číst, přibývá. Přibližně jedna pětina dospělé populace trpí funkční negramotností a téměř pětina dětí ve školním věku trpí dyslexií nebo aspoň výraznějšími problémy ve čtení. Čtení se tak pro mnohé školáky stává noční můrou, kterou mají spojenou s hodinami únavného domácího čtení a psaní referátů z "povinné četby".
Jsou však i případy opačné, tj. když děti v raném věku začínají rozlišovat písmenka a "číst" bez toho, aby je to někdo učil. Této mimořádné čtenářské schopnosti říkáme hyperlexie. Jaký je rozdíl mezi ní a dyslexií? V obou případech jde o drobné odlišnosti nervového systému. Z pohledu rodiče, učitele, ale i dítěte je však mnohem větší problém dyslexie, která vyžaduje specifický přístup a relativně delší čas k nápravě.
Samotný překlad slova hyper (nadměrná, zvýšená) a lexie (schopnost rozlišovat písmena, číst) napovídá, v čem tkví problém. Za hyperlektické se považuje dítě, které se samo, bez cizí pomoci, naučí číst, ačkoli jeho věk je pro tuto schopnost velmi nízký. Na jedné straně jsou takovéto děti často povídavé a tato schopnost potom u nich není příliš neobvyklá. Ale častěji se jev, kdy 3-4leté dítě čte, spojuje se slabou výslovností a omezeným používáním řeči. Důležité jsou dva faktory - netypický věk dítěte a to, že se číst učí spontánně (to znamená, že ho to nikdo neučí). Důležitý je také poznatek, že textu, který hyperlektické dítě dokáže přečíst, nemusí, i když může, porozumět. Zdálo by se tedy, že hyperlexie je znakem vyšší inteligence, ale zatím není známa studie, která by to potvrdila.
Fakt, který trápí odborníky v této oblasti, je, nakolik je možné hyperlexii chápat jako projev nadprůměrně vnímavého dítěte nebo nakolik jde o poruchu. Hyperlexie se nejčastěji pojí:
V počátcích čtení, které mohou být u hyperlektiků už ve dvou letech, je možno podle slov psycholožky dr. Smikové rozlišit tři způsoby:
Evidentní schopnost dítěte (vrozená nebo získaná) číst dříve a lépe než jeho vrstevníci je obzvlášť zjevná ve školních lavicích. Často se hlavně v prvních ročnících stává, že děti, které se naučily číst v předškolním věku, ve škole "vyčnívají".
Na hodinách čtení tak nastává "zvláštní" situace - děti, které písmenka znají, umí je i správně přečíst a rychle se začnu nudit; děti, které písmenka sice znají, ale ne do takové míry, aby je úplně ovládaly, často si je pletou a potřebují je upevňovat; a nakonec děti, které písmenka (kromě pár základních písmen, jako je a, e, i, u) neznají a jsou ve škole proto, aby se je naučily. Naučit takovouto různorodou skupinu číst potom opravdu není jednoduché... Dr. Smiková: "Učitelky prvňáků mají někdy ve třídě i více dětí, které už umějí číst, protože v jednom ročníku je věkové rozpětí dětí někdy až dva roky (děti s odkladem školní docházky
- děti s podzimním datem narození). Když je ve třídě méně dětí, může učitelka volit k dětem individuální přístup, a zabránit tak nudě těch šikovnějších. Když by rodiče měli pocit, že jejich dítě nějak ,vyčnívá', mohou to konzultovat s odborníkem v pedagogicko-psychologické poradně, a najít tak pro své dítě vhodnější formu vzdělávání (např. ve školách či třídách pro mimořádně nadané děti)."
Co poradit rodičům, jejichž dítě je fascinováno písmeny, nebo naopak mu čtení příliš nevoní?
Dr. Smiková radí následující: "Rodiče by měli podporovat v dětech lásku ke čtení, v útlém věku jim číst knížky, později s nimi např. chodit do knihovny, vybírat dětem knihy podle jejich zájmů a schopností. Ukazovat dětem, jaké je čtení zajímavé a pěkné, a být mu vzorem tím, že i sami sáhnou po knize."
Předčasně čtoucími dětmi se ve svých pracích i článcích, které vyšly v různých titulech vydavatelství Portál, zabýval i známý dětský psycholog prof. PhDr. Zdeněk Matějček. Tady jsou některé z jeho myšlenek:
Dvě až čtyři procenta dětí lze zařadit mezi hyperlektiky
"Naučit číst, psát a počítat dítě, které na to není psychicky zralé, je před šestým rokem tak náročné, že to prakticky ani nepřichází v úvahu. Zkuste to! U dětí s nižšími intelektovými schopnostmi to může trvat roky. Vždyť proto máme zvláštní školy. Naproti tomu je určité procento dětí, které se to naučí bez mučení většinou celkem samy. A kdo je aspoň trochu sleduje, vidí, že jim to způsobuje skutečné intelektuální potěšení. Já sám mám ,sbírku' asi osmdesáti dětí, které se naučily číst před koncem svého čtvrtého roku. Jen ve dvou případech učili rodiče dítě číst - jedno z nich je ten případ, kdy učení začalo už v raném kojeneckém věku. Ve všech ostatních bylo pro rodiče překvapením, že dítě má takový zájem o písmenka a číst se naučilo prakticky samo." "Kdysi jsme dělali výzkum v mateřských školách v různých oblastech naší republiky. Vyšlo nám, že přibližně 2 až 4 % dětí před vstupem do školy čte prakticky na úrovni druhého pololetí prvního ročníku. Vyšetřoval jsem chlapce, který v šesti letech počítal na úrovni dvanáctiletého. Budeme takovýmto dětem bránit, aby se náhodou nenaučily něčemu ,školnímu'? Jak to dokážeme? A bude to mít nějaký smysl?"
"Ukázalo se, že poznat písmenka ještě zdaleka není čtení. To začíná tehdy, když je dítě schopno spojovat písmenka do celků. Když je ve vysloveném slově schopno ,slyšet' jednotlivé hlásky, slovo dokáže na tyto hlásky rozložit a ze symbolů, které jednotlivé hlásky reprezentují, tj. z písmen, toto slovo zase poskládat. Těmto našim výjimečně raným čtenářům to trvalo obvykle půl roku nebo celý rok, než dospěli od jednotlivých písmen ke skutečnému čtení. Ukázalo se, že u některých z těchto dětí bylo jejich vyspělé čtení v souladu s jejich celkově vyspělou inteligencí, u jiných však šlo o schopnost víceméně jednostrannou. Navíc tu bylo ještě jedno překvapivé zjištění: mezi těmito hyperlektiky měli zřetelnou převahu chlapci. A ti nejlepší geniální čtenáři byli také chlapci."
"Budou se nudit? Nebudou poslouchat? Odpověď je překvapivá. Zní, že není třeba dělat nic zvláštního. Stačí jen to nejdůležitější, tj. to, co říká první článek moderní pedagogiky - individuálně zaměstnávat dítě přiměřeně jeho schopnostem. Zkušenost naznačuje, že tyto děti se nenudí ani nezlobí, jsou-li zaměstnané něčím, co je pro ně přitažlivé, zajímavé, stimulující. A najít, vymyslet, připravit pro dítě takové ,učení', to je přece podstatou pedagogického učení. Někde takové dítě předčítá ostatním pro zábavu i poučení, někde má úkoly navíc v době, kdy ostatní čtou. Psaní a kreslení jsou schopnosti s motorickou složkou, která se jen zřídka vyvíjí ve shodě s intelektovými schopnostmi - takže tady máme velké pole působnosti. Konečně, každý máme své intelektové a mimointelektové schopnosti trochu jinak ,namíchané', takže při troše pozornosti najdeme další ,slabá' místa v psychické výbavě takovéhoto předčasného čtenáře. Vždy je tady něco, čím se nemůže zase hodně ,vytahovat' a kde my můžeme nasadit svůj přiměřený ,vzdělávací nátlak'. Tak tedy - žádný strach z předčasných čtenářů!"
Získejte předplatné i dárek z MÁMA a já! Objednejte si v období od 29.3.2007 do 27.4.2007 na jeden rok předplatné časopisu MÁMA a já a získejte automaticky dáreček - kačenku do vany od firmy The First Years. Časopis si můžete předplatit i prostřednictvím internetu zde.
Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.
Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.