Pokusim se odpovedet. Syn prosel M. skolkou a ted chodi do 1. tridy M. zakladni skoly.
Cinnosti, ktere dite odmita delat:
Takove by nemely byt. Resp cinnosti se deli na ty, ktere dite udelat muze nebo nemusi, a pak na ty, ktere udelat musi. Montessoti jim pak dava moznost, vybrat si cas, kdy se do nich pusti. Ten cas muze a nemusi byt nejak vymezen, podle potreby.
Priklad: Deti maji ve skole tydenni plan, co musi udelat, jaka cviceni v pisance apod. Mohou si samy vybrat, jestli to budou delat od tech pro ne nejtezsich, nebo zacnou lehkymi, nebo dnes nemaji chut na matematiku, tak udelaji neco z cestiny apod. Na konci tydne ovsem musi mit splneno - to je jejich zodpovednost. Kdyz nemaji, dodelaji napr. o vikendu.
S tim souvisi - nikoho dalsiho to nerusi. Oni totiz nemaji hodiny matiky a hodiny biologie, ze kterych by nekdo vytrhoval tim, ze dela neco jineho. Nemaji zvoneni, nasi prvnaci maji dva dopoledni bloky uceni. Bez vyhranenych predmetu. Cilem je - naucit se cist, psat, pocitat. Ne mit jednicku z matematiky a cestiny.
Jak s absolutne pasivnim ditetem: totez co vyse. Dite si nemuze delat absolutne jen to co chce samo.
Pozor - velky omyl, ktery Linda porad zminuje: deti v Montessori neziji bez hranic. Naopak. Ale rozumi jim a respektuji je dobrovolne.
Musim rict, ze deti z "nasi" monte skolky byly ve srovnani s ostatnim dokonale "vycepovane" a vychovane, nerozjivene. A pritom svobodne, plne zivota a stastne, tvurci.
Taky tu zaznelo, ze Montessori neni pro tvurci deti. Musim rozhodne nesouhlasit. Vzpominam na nase zdi ve skolce plne rozmanitych a opravdu zajimavych obrazku, ve srovnani s beznou skolkou, kde byly plne satny triceti stejnych jezku, triceti stejnych podzimnich listi atd. Zde je prave ta svoboda - nechces malivat jezka? Namaluj si co te zrovna zajima. Treba modry les. Proc by nemohl byt modry?
Argument, ze Montessori neni vhodne pro kazde dite:
Naopak, je zcela vhodne pro kazde dite. Neni vhdone pro kazdeho rodice nebo kantora, protoze vyzaduje urcite osobnostni predpoklady