23.3.2007 12:10:38 Vanda1
Re: slohová práce
Při vší úctě, opět jsi jenom zopakovala co bylo v článku.
Jistě, když chce člověk něčeho dosáhnout, musí se snažit, to jsme myslím ani jedna nepopíraly.
Ale opakování do blba matkou moudrosti zkrátka není.
A učení se nemusí být jenom nuda a nepříjemná práce.
Je důležité si uvědomit, že OBECNĚ a pro všechny nefunguje asi nic. Že každý si musí vybrat způsob, který mu bude vyhovovat, k tomu ale musí být informován o různých možných způsobech učení. Já, narozdíl od Tebe, nehledám návod, který by fungoval obecně pro všechny (že když tomu dáme denně hodinu, hodinu a půl, tak to půjde), já se pídím po všech možných metodách, ze kterých si pak vyberu tu, která MNĚ umožní, že to samé se zvládnu naučit za 20 minut, nebo že to, pokud bude potřeba celá ta hodina, aspoň nebude nuda. Protože prostě odpovídá mým konkrétním vlastnostem, tomu jak můj mozek pracuje, jaké informace si snáze pamatuju atd. A kterýkoli jiný člověk si může taky vybrat úplně jiný způsob, který takto pomůže zefektivnit jeho duševní práci.
Paměťovou křivku jsi zmínila, to je třeba jeden užitečný poznatek. Nicméně není samospasitelná. Už i na střední škole se člověk dostane do situací, kdy prostě množství požadované látky je větší než jaké stačí "si doma večer připomenout"... viz třeba když mám napříště umět všech 52 slovíček z lekce 28, nebo když se mám naučit všechny geomorfologické celky ČR. Tam nejde o pochopení, ale o způsob, jak do paměti nasoukat množství jednotlivých položek.
Jak se třeba učit jazyky, slovíčka?
Denně nad tím hodinu a půl sedět a znovu a znovu opakovat? Při zkoušení přesně vím, že požadované slovíčko je na straně 5 druhé odshora... ale kdybys mne zabila, tak ho prostě neřeknu. /ale je fakt, že jsou lidi, kterým to vyhovuje a naučí se to tak, to rozhodně nepopírám/
V knihách jsem našla různé způsoby, ze kterých si mohou studenti vybrat, co komu bude vyhovovat: např. různé systémy sebezkoušení:
Někdo nosí po kapsách papírky, na jedné straně slovíčko třeba německy, na druhé česky... když stojí v tramvaji nebo ve frontě v obchodě, vytáhne jich pár z kapsy a projde, jestli si je pamatuje... správné řešení je vždy na druhé straně... osobně znám pár lidí, kterým tento systém vyhovuje a systematicky jej používají (já ale nejsem ochotná ztrácet čas psaním papírků... mně to nevyhovuje).
Nebo někdo má po bytě na předmětech, nábytku atd. nalepené takové ty barevné lepicí lístečky s názvy příslušných předmětů... na ledničce "fridge", na myčce "dishwasher" atd.... i takto se dají bezbolestně některé věci naučit.
Někdo (to byl třeba vždycky můj způsob) si slovíčka zapamatuje jenom používáním... Pokud si stokrát přečtu ve slovníčku stránku nových slovíček, tak z nich pak stejně nic nevím. Pokud si přečtu v učebnici věty, ve kterých jsou slovíčka použili, vymyslím sama další věty nebo nějaký imaginární příběh či text, kde jich schválně co nejvíc použiju, výsledky se dostavují...
Na mnohá cizí slovíčka lze vytvořit mnemotechnické pomůcky, díky kterým se pak snadněji pamatují. To mám taky vyzkoušeno sama na sobě i na spolužácích z vejšky... studovala jsem dva poměrně exotické jazyky a mnoho pomůcek které jsme vymysleli, si pamatuju a používám dodnes. Nemusí být logické, naopak často ty nejvíc bizarní a bláznivé si člověk pamatuje nejlíp. Možná vám takové ty klasické středoškolské "šetřiseosle" nebo "Ó Slečno SEjměte TÉž POdprsenku" přijdou směšné... ale uvědomte si, že si je pamatujete, takže fungují...
Někdo si pamatuje nová slovíčka podle vztahu či podobnosti k těm která již zná (mně to takto šlo, u pár lidí které znám ale třeba toto naprosto nefungovalo, protože si ta nová s těmi starými pak začali plést).
Já to nemůžu ani všechno rozepisovat, literatura na to k sehnání je, užitečné informace bývají v různých metodických materiálech (nemyslím tím metodickou příručku pro přírodovědu pro pátý ročník z roku 1978... ale třeba zahraniční materiály, velmi mnoho toho vyšlo k angličtině, mnoho doporučení je použitelných i v ostatních předmětech, opravdu existuje kvalitní didaktická literatura, ze které lze čerpat)
Další možný užitečný způsob jak se něco naučit je třeba snažit se to samé naučit dalšího člověka... zkusit látku vysvětlit spolužákovi... člověk si sám musí srovnat informace v hlavě a má u toho druhého člověka i zpětnou vazbu. Též mám vyzkoušeno na sobě.
atd atd
Ano, pokud chceme čehokoli dosáhnout, musíme se snažit a věnovat tomu čas a energii. Jde o to, že je vhodné se naučit, jak svůj čas a energii investovat efektivně, a to taky platí při jakékoli činnosti.
Odpovědět