Přehled sociálních dávek pro pěstouny.
I.ČÁST - VYSVĚTLENÍ POJMŮ (oprávněná osoba, žadatel, nároková (obligatorní) dávka, nenároková (fakultativní) dávka)
II.ČÁST - ŽIVOTNÍ MINIMUM (zákon č. 463/1991 Sb., o životním minimu)
III.ČÁST - DÁVKY STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORY (zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře)III.1. PODMÍNKY PRO UPLATNĚNÍ NÁROKU NA DÁVKY STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORY
III.2. VYSVĚTLENÍ POJMŮ (dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav, nezaopatřené dítě)
III.3. DÁVKY PĚSTOUNSKÉ PÉČE
Příspěvek na úhradu potřeb dítěte
Odměna pěstouna
Příspěvek při převzetí dítěte
Příspěvek na zakoupení motorového vozidla
III.4. DALŠÍ DÁVKY STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORY
III.4.1. Vysvětlení dalších pojmů (závislost dávky na výši příjmu, společně posuzované osoby, příjmy)
III.4.2. Obecné dávky státní sociální podpory
Přídavek na dítě
Sociální příplatek
Příspěvek na bydlení
Příspěvek na dopravu
Rodičovský příspěvek
Porodné
Pohřebné
IV. ČÁST - ZAŘÍZENÍ PRO VÝKON PĚSTOUNSKÉ PÉČE (zákon č.359/1999 Sb.,o sociálně-právní ochraně dětí)
I. ČÁST -VYSVĚTLENÍ POJMŮ
V jednotlivých částech naší publikace jsou používány určité pojmy, které je třeba vysvětlit. Nyní bychom vás rádi seznámili s těmi, které se prolínají celým textem. Pojmy, vztahující se ke konkrétním dávkám nebo skupinám dávek uvádíme u kapitol, které se těchto dávek týkají.
Oprávněná osoba - osoba, které je dávka určena.
Žadatel - o dávku žádá oprávněná osoba, pokud je však oprávněnou osobou nezletilé dítě (popř. zletilá osoba bez plné způsobilosti k právním úkonům), jsou k žádosti oprávněni zpravidla jeho zákonní zástupci.
Nároková (obligatorní) dávka - dávka, na kterou vzniká nárok splněním stanovených podmínek. Po podání žádosti a zjištění, že podmínky byly splněny úřad rozhodne o přiznání dávky.
Nenároková (fakultativní) dávka - dávka, o jejímž přiznání rozhoduje úřad dle své úvahy, tzn. dávku přiznat může, ale nemusí. U fakultativních dávek má správní orgán větší možnost zjišťovat sociální situaci žadatele.
II. ČÁST - ŽIVOTNÍ MINIMUM
Pro oblast státních sociálních dávek i pro oblast sociální péče je společným právním, předpisem zákon č. 463/1991 Sb., o životním minimu. U státních sociálních dávek slouží k určení výše příjmů, do níž se dávky poskytují a pro určení výše jednotlivých dávek, pro většinu dávek sociální péče je životní minimum hranicí, do které se dávky poskytují. Z toho důvodu uvádíme částky životního minima před přehledem těchto systémů.
Životní minimum tvoří dvě části - částka potřebná k zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb občana (dále jen částka na osobní potřeby) a částka potřebná k zajištění nezbytných nákladů na domácnost (dále jen částka na domácnost). Životní minimum rodiny se stanoví součtem částek na osobní potřeby za každého člena a částky na domácnost (podle počtu osob).
Za částku na osobní potřeby občana se považuje
1560 Kč měsíčně, jde-li o dítě do 6 let věku,
1730 Kč měsíčně, jde-li o dítě ve věku od 6 do 10 let,
2050 Kč měsíčně, jde-li o dítě ve věku od 10 do 15 let,
2250 Kč měsíčně, jde-li o nezaopatřené dítě od 15 do 26 let věku,
2130 Kč měsíčně u ostatních občanů.
Za částku na domácnost se považuje
1300 Kč měsíčně, jde-li o jednotlivce,
1700 Kč měsíčně, žijí-li v domácnosti dvě osoby,
2110 Kč měsíčně, žijí-li v domácnosti tři nebo čtyři osoby,
2370 Kč měsíčně, žije-li v domácnosti pět a více osob.
Zákon o životním minimu rovněž stanovuje pro oblast sociální péče druhy příjmů, k nimž se při zjišťování ekonomické situace rodiny přihlíží a vymezuje okruh osob, které se při rozhodování o dávce sociální péče společně posuzují. O příjmech a okruhu společně posuzovaných osob podle zákona o životním minimu hovoříme podrobně na začátku části o dávkách sociální péče.
Ke změnám částek životního minima dochází nařízením vlády ve chvíli, kdy úhrnný index spotřebitelských cen vzroste aspoň o 5% od kalendářního měsíce, který bezprostředně předchází měsíci, v němž došlo k poslednímu zvýšení těchto částek. Částky výše uvedené byly stanoveny nařízením vlády č.56/2000 Sb. s účinností od 1. dubna 2000.
III. ČÁST - DÁVKY STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORY
III.1. PODMÍNKY PRO UPLATNĚNÍ NÁROKU NA DÁVKY STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORY
Dávky státní sociální podpory jsou dávky nárokové, právní úprava je obsažena v zákoně č.117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
Nárok na dávky státní sociální podpory vzniká splněním stanovených podmínek a nárok na jejich výplatu vzniká podáním písemné žádosti o přiznání (na okresní úřad podle místa trvalého bydliště oprávněné osoby, a to na formuláři vydaném MPSV).
Dávky náleží občanům hlášeným k trvalému pobytu na území České republiky a dále náleží také cizincům s trvalým pobytem na území České republiky. Pro účely dávek státní sociální podpory se za trvalý pobyt považuje též pobyt cizince na území ČR hlášeného k pobytu , a to ode dne, kterým uplynulo 365 dnů ode dne hlášení. U nezletilých dětí svěřených na území České republiky do péče nahrazující péči rodičů nebo do ústavní péče se podmínka přihlášení k trvalému pobytu pro vznik nároku na dávku nevyžaduje. Podmínku trvalého pobytu může v odůvodněných případech prominout krajský úřad.
Rozhodnutí a oznámení o dávce
Pokud okresní úřad dávku nepřizná vůbec nebo v požadovaném rozsahu, nebo odejme dávku, nebo zastaví výplatu dávky, nebo rozhodne o přeplatku na dávce, nebo přichází v úvahu více oprávněných a úřad rozhodne, komu se bude vyplácet, vydá písemné rozhodnutí. Proti tomuto rozhodnutí je možné odvolání.
Zvláštností u dávek státní sociální podpory je však rozhodnutí o přiznání dávky státní sociální podpory. Pokud okresní úřad dávku přizná, nevydává totiž písemné rozhodnutí, ale občana pouze informuje písemným oznámením. Pokud občan není spokojen, může u okresního úřadu podat námitky proti postupu okresního úřadu, a to do 30 dnů ode dne výplaty první splátky dávky nebo ode dne výplaty dávky. Na základě těchto námitek je okresní úřad povinen vydat písemné rozhodnutí, proti kterému je možné odvolání. O odvolání rozhoduje Ministerstvo práce a sociálních věcí, odvolání se podává prostřednictvím okresního úřadu.
Druhy dávek státní sociální podpory
a) dávky poskytované v závislosti na výši příjmu
1. přídavek na dítě,
2. sociální příplatek,
3. příspěvek na bydlení,
4. příspěvek na dopravu,
b) ostatní dávky
1. rodičovský příspěvek,
2. zaopatřovací příspěvek,
3. dávky pěstounské péče,
4. porodné,
5. pohřebné.
III.2. VYSVĚTLENÍ POJMŮ
Dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav je takový zdravotní stav, který podle poznatků lékařské vědy má trvat déle než jeden rok. Pokud stupeň zdravotního postižení, určovaný posudkovým lékařem podle vyhlášky č. 207/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů, kterou se stanoví stupně zdravotního postižení a způsob jejího posuzování pro účely dávek státní sociální podpory činí:
20% - 49% považuje se nezaopatřené dítě za dlouhodobě nemocné,
50% - 79% považuje se dítě za dlouhodobě zdravotně postižené,
80% - 100% považuje se za dlouhodobě těžce zdravotně postižené.
Posouzení zdravotního stavu provádí příslušná okresní správa sociálního zabezpečení a to na žádost okresního úřadu, u kterého občan požádal o dávku státní sociální podpory a uvedl, že některý oprávněný nebo některá ze společně posuzovaných osob má nepříznivý zdravotní stav.
Nezaopatřené dítě
A. Za nezaopatřené dítě se považuje dítě do skončení povinné školní docházky, a poté nejdéle do 26 let věku, pokud
a) studuje nebo se na pracovní uplatnění připravuje v zařízeních pro občany se změněnou pracovní schopností,
b) nemůže studovat nebo být výdělečně činné pro nemoc nebo úraz,
c) pro dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav nemůže být výdělečně činné.
B. Dále dítě do 18 let věku, je-li vedeno v evidenci uchazečů o zaměstnání úřadu práce a nemá nárok na hmotné zabezpečení uchazečů o zaměstnání, s výjimkou případu, kdy mu hmotné zabezpečení nenáleží podle zákona o zaměstnanosti.
C. Za nezaopatřené dítě však nelze v systému státní sociální podpory považovat dítě, které je poživatelem plného invalidního důchodu z důchodového zabezpečení.
III.3. DÁVKY PĚSTOUNSKÉ PÉČE JSOU:
a) příspěvek na úhradu potřeb dítěte - § 37 - § 39,
b) odměna pěstouna - § 40,
c) příspěvek při převzetí dítěte - § 41,
d) příspěvek na zakoupení motorového vozidla - § 42.
Na příspěvky podle § 37 až § 42 má nárok rovněž poručník dítěte ustanovený soudem podle § 78 zákona o rodině, jestliže o dítě osobně pečuje. Nárok na příspěvky podle § 37 - § 40 má i osoba, která má zájem stát se pěstounem, bylo-li jí dítě dočasně svěřeno rozhodnutím příslušného orgánu. Za rozhodnutí příslušného orgánu se v tomto případě považuje rozhodnutí okresního úřadu o svěření dítěte do péče budoucích pěstounů podle § 15 zákona o pěstounské péči. Rozhodnutí musí být pravomocné.
Příspěvek na úhradu potřeb dítěte § 37 – 39 zákona o SSP
§ 37
(1) Nárok na příspěvek na úhradu potřeb dítěte má nezletilé dítě svěřené do pěstounské péče.
(2) Výše příspěvku na úhradu potřeb dítěte náležejícího podle odstavce 1 činí za kalendářní měsíc součin částky na osobní potřeby dítěte a koeficientu 1.20, jde-li o nezaopatřené dítě, použije se koeficientu 2.00.
(3) Při stanovení výše příspěvku na úhradu potřeb dítěte podle odstavce 2 se částka na osobní potřeby dítěte násobí, jde-li o dítě
a) dlouhodobě nemocné, koeficientem 2.10,
b) dlouhodobě zdravotně postižené, koeficientem 2.60,
c) dlouhodobě těžce zdravotně postižené, koeficientem 2.80.
(4) Je-li u dítěte současně splněno více podmínek uvedených v odstavci 3, stanoví se výše příspěvku na úhradu potřeb dítěte s přihlédnutím ke každé podmínce samostatně a vypočte se rozdíl mezi takto stanoveným příspěvkem a příspěvkem podle odstavce 2. Výše příspěvku na úhradu potřeb dítěte pak činí součet rozdílů podle předchozí věty a příspěvku na úhradu potřeb dítěte stanoveného podle odstavce 2.
(5) Příspěvek na úhradu potřeb dítěte náležející podle odstavce 1 se vyplácí pěstounovi.
§ 38
Nárok na příspěvek na úhradu potřeb dítěte, který náležel podle § 37 odst. 1 ke dni dosažení zletilosti dítěte, se zachovává i po dosažení zletilosti dítěte, nejdéle však do 26. roku jeho věku, jde-li o nezaopatřené dítě, které trvale žije a společně uhrazuje náklady na své potřeby s osobou, která byla do dosažení zletilosti jeho pěstounem. Příspěvek náležející dítěti podle předchozí věty se vyplácí tomuto dítěti.
§ 39
Jestliže dítě požívá důchod z důchodového pojištění, náleží příspěvek na úhradu potřeb dítěte jen je-li vyšší, a to ve výši rozdílu mezi tímto příspěvkem a částkou důchodu.
Poznámky k § 37 - 39
Oprávněnou osobou je nezletilé dítě svěřené do pěstounské péče. V případě, že dítěti náleží tato dávka ke dni dosažení zletilosti, tak se nárok na ni zachovává i nadále, splňuje-li dítě podmínky uvedené v § 38. Od dosažení zletilosti se tato dávka vyplácí dítěti.
Výše příspěvku je stanovena jako součin částky na osobní potřeby dítěte a koeficientu 1,20, resp. koeficientu 2,00, jedná-li se o nezaopatřené dítě. Pokud dítě splňuje podmínky uvedené v odstavci 3 § 37, při stanovení příspěvku se použije příslušný koeficient.
Pokud se výše příspěvku váže na zdravotní stav dítěte, jeho posouzení provádí okresní správa sociálního zabezpečení na žádost okresního úřadu po zahájení řízení o přiznání dávky.
Odměna pěstouna
§ 40
(1) Nárok na odměnu za výkon pěstounské péče má pěstoun, kterému bylo svěřeno dítě do pěstounské péče, a to až do zletilosti dítěte a poté po dobu, po kterou má dítě svěřené do pěstounské péče nárok na příspěvek na úhradu potřeb dítěte. Nárok na odměnu za výkon pěstounské péče má i pěstoun, jestliže dítě, které mu bylo svěřeno do pěstounské péče, nemá nárok na příspěvek na úhradu potřeb dítěte jen proto, že požívá důchod z důchodového pojištění, jehož výše je stejná nebo vyšší než uvedený příspěvek.
(2) Výše odměny pěstouna činí za kalendářní měsíc za každé dítě svěřené do pěstounské péče součin částky na osobní potřeby pěstouna a koeficientu 0,50.
(3) Vykonává-li pěstoun pěstounskou péči ve zvláštních zařízeních a je mu proto poskytována odměna za výkon pěstounské péče podle zvláštních předpisů, odměna pěstouna podle odst. 1 nenáleží.
Poznámky k § 40
Oprávněnou osobou a žadatelem o dávku je pěstoun. Při společné pěstounské péči manželů náleží tato dávka jen jednou. Pěstounům v zařízeních pro výkon pěstounské péče je poskytována odměna podle zákona o sociálně právní ochraně dětí (§ 45).
Příspěvek při převzetí dítěte
§ 41
(1) Nárok na příspěvek při převzetí dítěte má pěstoun, který převzal dítě do pěstounské péče, nebo osoba, které bylo dítě před rozhodnutím soudu o svěření dítěte do pěstounské péče svěřeno do péče nahrazující péči rodičů (§ 7 odst. 12), příspěvek při převzetí dítěte, jde-li o totéž dítě, náleží jen jednou.
(2) Výše příspěvku při převzetí dítěte činí součin částky na osobní potřeby dítěte a koeficientu 4.00.
(3) Příspěvek při převzetí dítěte se vyplatí jednorázově.
Poznámky k § 41
Oprávněnou osobou a žadatelem o dávku je pěstoun.
Příspěvek se poskytuje jednorázově.
O přiznání příspěvku je nutno požádat do 1 roku ode dne převzetí dítěte z ústavu (zařízení) pro péči o děti nebo mládež, jinak nárok zaniká.
Příspěvek na zakoupení motorového vozidla
§ 42
(1) Nárok na příspěvek na zakoupení motorového vozidla má pěstoun, který má v pěstounské péči nejméně čtyři děti nebo má nárok na odměnu pěstouna z důvodů péče o čtyři děti, včetně zletilých nezaopatřených dětí, jež zakládají pěstounovi nárok na odměnu pěstouna podle § 40, pokud zakoupil osobní motorové vozidlo nebo zajistil nezbytnou celkovou opravu osobního motorového vozidla a toto vozidlo nepoužívá pro výdělečnou činnost.
(2) Výše příspěvku na zakoupení motorového vozidla činí 70% pořizovací ceny osobního motorového vozidla nebo prokázaných výdajů na opravy, nejvýše však 100 000 Kč. Součet těchto příspěvků poskytnutých pěstounovi v období posledních deseti kalendářních let přede dnem podání žádosti nesmí přesáhnout 200 000 Kč.
(3) Příspěvek na zakoupení motorového vozidla může být poskytnut v bezhotovostní formě i před zakoupením osobního motorového vozidla. Použití příspěvku na zakoupení motorového vozidla je pěstoun povinen prokázat, pokud tohoto příspěvku nepoužil k zakoupení osobního motorového vozidla, je povinen příspěvek vrátit.
(4) Pokud pěstoun do pěti let ode dne, kdy mu byl příspěvek poskytnut, osobní motorové vozidlo, na jehož zakoupení nebo opravu byl příspěvek poskytnut, prodal, daroval, počal je používal pro výdělečnou činnost nebo přestal vykonávat pěstounskou péči, nejde-li o případ, kdy pěstoun přestal vykonávat pěstounskou péči z vážných zdravotních důvodů, je povinen vrátit poměrnou část příspěvku na zakoupení motorového vozidla odpovídající době z období pěti let, kdy uvedené podmínky nesplňoval.
Poznámky k § 42
Oprávněnou osobou a žadatelem o dávku je pěstoun, který pečuje v rámci pěstounské péče alespoň o čtyři děti, pokud zakoupil osobní automobil nebo zajistil jeho nezbytnou celkovou opravu a nepoužívá jej pro výdělečnou činnost.
Žádost o příspěvek musí být uplatněna do 1 roku od nákupu vozidla nebo opravy auta, jinak nárok zaniká.
III.4. OBECNÉ DÁVKY STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORY
O dalších dávkách státní sociální podpory podáme pouze stručný přehled. U každé dávky uvádíme zejména, zda se vztahuje na děti v náhradní rodinné péči a zda je závislá na výši příjmu rodiny.
III.4.1. Vysvětlení dalších pojmů
Závislost dávky na výši příjmu rodiny znamená, že při stanovení nároku na dávku se zjišťují příjmy v rodině. Rodinou se rozumí okruh společně posuzovaných osob. Nárok se v těchto případech stanoví tak, že se součet příjmů rodiny srovná s násobkem životního minima rodiny a koeficientu určeného pro tu kterou konkrétní dávku. Pokud je příjem rodiny nižší než součin, vzniká nárok na dávku.
Společně posuzovanými osobami jsou (s výjimkou příspěvku na bydlení):
a) nezaopatřené děti,
b) nezaopatřené děti a rodiče těchto dětí, za rodiče se považují i osoby, jimž byly nezaopatřené děti svěřeny do péče nahrazující péči rodičů na základě rozhodnutí příslušného orgánu, manžel rodiče nebo uvedené osoby, vdovec nebo vdova po rodiči nebo uvedené osobě a druh (družka) rodiče nebo uvedené osoby,
c) manželé nebo druh a družka, nejde-li o rodiče posuzované podle písmena b)
d) nezaopatřené děti a jejich rodiče, pokud jsou nezaopatřenými dětmi a jsou osamělí, a rodiče [písmeno b)] těchto rodičů,
pokud s oprávněnou osobou spolu trvale žijí a společně uhrazují náklady na své potřeby.
Zákonem jsou stanoveny určité okruhy osob, které jsou posuzovány automaticky spolu, i když by nebyla splněna podmínka, že tyto osoby spolu trvale žijí a společně uhrazují náklady na své potřeby. Jedná se o tyto okruhy:
a) nezletilé nezaopatřené dítě a jeho rodiče (za rodiče se i v tomto případě považují také osoby, kterým bylo dítě svěřeno na základě rozhodnutí příslušného orgánu); jsou-li rodiče rozvedeni, posuzuje se jako společně posuzovaná osoba s nezaopatřeným dítětem rodič, s nímž dítě žije,
b) zletilé nezaopatřené dítě a jeho rodiče, jestliže jsou hlášeni k trvalému pobytu v témže bytě [u rozvedených rodičů jako a)],
c) manželé.
U sociálního příplatku jsou z okruhu společně posuzovaných osob vyloučeny děti, které jsou svěřeny do pěstounské péče nebo do péče poručníka, včetně nezaopatřených dětí, kterým náleží příspěvek na úhradu potřeb po dosažení zletilosti, nezaopatřených dětí, jimž nenáleží příspěvek na úhradu potřeb dítěte proto, že mají důchod, jehož výše je stejná nebo vyšší než uvedený příspěvek, a děti svěřené do předpěstounské péče.
Pokud je skutečnost jiná než výše uvedenou úpravou předpokládaná, může žadatel požádat okresní úřad o vyloučení některé z osob z okruhu. Může tak učinit v případě, že spolu prokazatelně nežijí nejméně tři měsíce.
Za osamělého rodiče se považuje ten rodič, který je svobodný, ovdovělý nebo rozvedený, pokud nežije s druhem. K druhovi (družce) se přihlíží, jen žije-li s oprávněnou osobou alespoň tři měsíce.
Za rozhodnutí příslušného orgánu o svěření dítěte do péče nahrazující péči rodičů se považuje:
a) rozhodnutí soudu o svěření dítěte do výchovy jiného občana než rodiče (§ 45 zákona o rodině),
b) rozhodnutí soudu o osvojení dítěte (§ 63 a § 74 zákona o rodině),
c) rozhodnutí soudu o péči budoucího osvojitele o dítě nejméně po dobu tří měsíců před rozhodnutím soudu o osvojení (§ 69 zákona o rodině),
d) rozhodnutí soudu o ustanovení občana poručníkem (§ 78 zákona o rodině),
e) rozhodnutí soudu o předběžném opatření o péči o dítě,
f) rozhodnutí orgánu sociálně-právní ochrany o svěření dítěte, které je v ústavu z rozhodnutí soudu nebo z vůle rodičů, do péče budoucích osvojitelů (§ 69 zákona o rodině),
g) rozhodnutí orgánu sociálně-právní ochrany o svěření dítěte, které je v ústavu z rozhodnutí soudu nebo z vůle rodičů, do péče fyzické osoby, která má zájem stát se pěstounem (§ 45b zákona o rodině),
Jde-li o příspěvek na bydlení, považují se za rodinu všechny osoby, které jsou v témže bytě hlášeny k trvalému pobytu, včetně dětí v náhradní rodinné péči, podmínka, aby spolu trvale žily a společně uhrazovaly náklady na své potřeby, se však nevyžaduje. Rovněž u tohoto příspěvku lze požádat okresní úřad o vyloučení některé z osob z okruhu společně posuzovaných.
Příjmy
Okruh příjmů rozhodných pro přiznání dávek státní sociální podpory je uveden v § 5 zákona č. 117/1995 Sb. Příjem rozhodný pro přiznání dávky se stanoví jako měsíční průměr příjmů rodiny připadajících na rozhodné období (rozhodné období je i u přídavku na dítě a u příspěvku na dopravu kalendářní rok, u sociálního příplatku a příspěvku na bydlení kalendářní čtvrtletí).
Vzhledem k šíři okruhu příjmů uvádíme pouze zjednodušený přehled příjmů, které jsou započítávány:
a) z příjmů, které jsou předmětem daně z příjmu fyzických osob a nejsou přitom od této daně osvobozeny, tyto příjmy:
1. příjmy ze závislé činnosti a funkční požitky,
2. příjmy z podnikání a z jiné samostatné výdělečné činnosti,
3. příjmy z kapitálového majetku,
4. příjmy z pronájmu,
5. příjmy ze zděděných práv autorských a práv příbuzných právu autorskému,
a to po odpočtu výdajů vynaložených na jejich dosažení, zajištění a udržení, po odpočtu daně z příjmů a pojistného na sociální a zdravotní pojištění, pokud nebylo pojistné zahrnuto do výdajů,
b) peněžité dávky nemocenského pojištění (péče) a důchodového pojištění, včetně takových dávek vyplácených ze zahraničí, s výjimkou zvýšení důchodu pro bezmocnost,
c) příjem přijatý v rámci plnění vyživovací povinnosti nebo náhrada za tento příjem podle zákona o rodině,
d) náhrada za ztrátu na důchodu přiznaná podle zákoníku práce,
e) hmotné zabezpečení uchazečů o zaměstnání.
Za příjem pro nárok na přídavek na dítě se považují též rodičovský příspěvek a zaopatřovací příspěvek.
Za příjem pro nárok na sociální příplatek a na příspěvek na bydlení se považují též přídavek na dítě, rodičovský příspěvek a zaopatřovací příspěvek.
III.4.2. Obecné dávky státní sociální podpory
Přídavek na dítě § 17 – 19 zákona o SSP
Oprávněnou osobou je nezaopatřené dítě. Přídavek je vyplácen osobě, která má dítě v přímém zaopatření. Zletilé dítě si uplatňuje nárok samo, přídavek je vyplácen jemu. Dávka se vztahuje na děti v náhradní rodinné péči.
Tato dávka je závislá na výši příjmu rodiny. Poskytuje se nejvýše do trojnásobku životního minima rodiny.
Obdobím, za které se zjišťuje příjem, je kalendářní rok.
Stanovuje se součinem částky na osobní potřeby dítěte a koeficientu odstupňovaného podle příjmu v rodině.
Příjem v rodině dosahuje
násobek životního minima: Koeficient:
do 1,1 .......................................... 0,32
1,1 - 1,8.........................................0,28
1,8 - 3,0.........................................0,14.
Sociální příplatek § 20 – 23 zákona o SSP
Oprávněnou osobou a žadatelem je osoba pečující alespoň o jedno nezaopatřené dítě. Sociální příplatek se však neposkytuje při péči o dítě svěřené do pěstounské péče nebo o dítě svěřené poručníkovi, který o dítě osobně pečuje, včetně dítěte, které má nárok na příspěvek na úhradu potřeb dítěte po dosažení zletilosti, dítěte, jemuž nenáleží příspěvek na úhradu potřeb dítěte proto, že má důchod stejný nebo vyšší než je uvedený příspěvek anebo o dítě v předpěstounské péči. O okruhu společně posuzovaných osob při péči o jiné než svěřené dítě viz výše uvedený pojem "společně posuzované osoby".
Tato dávka je závislá na výši příjmu rodiny, poskytuje se do 1,60 násobku životního minima rodiny. Obdobím, za které se zjišťuje příjem rodiny, je kalendářní čtvrtletí.
Výpočet se provádí podle následujícího vzorce:
ČMD x příjem rodiny
SP = ČMD ─ -------------------------------
životní minimum rodiny x 1,60
Vysvětlivky:
SP - sociální příplatek
ČMD - částka na osobní potřeby dítěte (dětí)
Je-li na straně dítěte některý z následujících důvodů, sociální příspěvek se zvyšuje:
koeficient
a) dítě dlouhodobě těžce zdravotně postižené ........ 2,70
b) dítě dlouhodobě zdravotně postižené ….............. 2,40
c) dítě dlouhodobě nemocné ....................……….... 1,20
d) děti, které se narodily současně,
a to v době do tří let jejich věku ...............…………. 1,10.
Při určení výše takového příspěvku se postupuje takto:
ČMD x koeficient x příjem rodiny
SP = ČMD x koeficient ─ ─────────────────────
životní minimum rodiny x 1,60
Vysvětlivky:
SP - sociální příplatek
ČMD - částka na osobní potřeby dítěte (dětí)
ČMDR - součet částek na osobní potřeby dítěte (dětí) a rodičů
ČD - částka na domácnost
Pro určení výše sociálního příspěvku se zohledňují také tyto důvody na straně rodičů:
koeficient
a) oba rodiče dlouhodobě těžce zdravotně postižení …….... 1,40
b) osamělý rodič dlouhodobě těžce zdrav. postižený ........... 1,40
c) jeden z rodičů dlouhodobě těžce zdrav. postižený .....…... 1,10
d) osamělý rodič ......................................……………………. 1,05.
Výpočet je následující:
ČMD x koeficient x příjem rodiny
SP = ČMD x koeficient ─ -----------------------------------
/(ČMDR x koeficient) + ČD/ x 1,60
Vysvětlivky:
SP - sociální příplatek
ČMD - částka na osobní potřeby dítěte (dětí)
ČMDR - součet částek na osobní potřeby dítěte (dětí) a rodičů
ČD - částka na domácnost
Zákon pamatuje i na situace, kdy je současně splněno více výše uvedených podmínek, způsob výpočtu sociálního příplatku je stanoven pro tento případ v § 22 odst. 4 zákona o státní sociální podpoře.
Příspěvek na bydlení § 24 – 26 zákona o SSP
Oprávněnou osobou a žadatelem je vlastník bytu nebo nájemce bytu nebo obytné místnosti. Za nájem obytné místnosti se považuje nájem sjednaný podle § 717 občanského zákoníku. Tato dávka je závislá na výši příjmu rodiny. U příspěvku na bydlení je odchylně stanoven okruh společně posuzovaných osob (viz pojem, "společně posuzované osoby" v kapitole III.4.1.). Dávka se poskytuje nejvýše do 1,6násobku životního minima rodiny. Obdobím, za které se zjišťuje příjem, je kalendářní čtvrtletí.
Výpočet se provádí podle následujícího vzorce:
ČD x příjem rodiny
PB = ČD ─ --------------------------------------
životní minimum rodiny x 1,40
Vysvětlivky:
PB – příspěvek na bydlení
ČD - částka na domácnost
Příspěvek na dopravu § 27 – 29 zákona o SSP
Oprávněnou osobou je nezaopatřené dítě, včetně dětí v náhradní rodinné péči. Zletilé dítě si uplatňuje nárok samo a příspěvek je vyplácen jemu. Nárok na příspěvek má nezaopatřené dítě, které plní povinnou školní docházku nebo se soustavně připravuje na budoucí povolání na střední či vysoké škole mimo místo obce, kde je hlášeno k trvalému pobytu. Za dojíždění z místa obce se považuje také dojíždění z jedné části obce do druhé části této obce, není-li mezi těmito částmi obce provozována městská linková osobní doprava.
Tato dávka není závislá na příjmu, pokud dítě plní povinnou školní docházku. Pokud dítě studuje na střední nebo vysoké škole, poskytuje se dávka, pokud příjem rodiny nepřesáhne dvojnásobek životního minima rodiny.
Obdobím, za které se zjišťuje příjem, je kalendářní rok.
Rodičovský příspěvek § 30 – 32 zákona o SSP
Oprávněnou osobou a žadatelem je rodič, který osobně, celodenně a řádně pečuje alespoň o jedno dítě do 4 let věku nebo do 7 let věku, jde-li o dlouhodobě zdravotně postižené nebo dlouhodobě těžce zdravotně postižené dítě. Rodičovský příspěvek kromě rodičů náleží i osobám, které dítě převzaly do trvalé péče nahrazující péči rodičů. Za dítě převzaté do trvalé péče nahrazující péči rodičů se považuje dítě osvojené, dítě, jež bylo převzato do této péče na základě rozhodnutí příslušného orgánu (rozhodnutí příslušného orgánu viz pojem "společně posuzované osoby" v kapitole III.4.1.), dítě jehož rodič zemřel, a dítě manžela.
Jde o dávku nezávislou na příjmu rodiny.
Výše rodičovského příspěvku se stanoví jako součin částky na osobní potřeby pečující osoby a koeficientu 1,10.
Rodičovský příspěvek nenáleží, pokud oprávněná osoba má příjem z výdělečné činnosti vyšší, než je částka na osobní potřeby rodiče (u osob samostatně výdělečně činných se rodičovský příspěvek vyplácí zálohově).
Nárok na rodičovský příspěvek se zachovává, pokud dítě po dobu nepřevyšující 4 hodiny denně navštěvuje léčebně rehabilitační zařízení. U dítěte, které je dlouhodobě zdravotně postižené nebo dlouhodobě těžce zdravotně postižené, se nárok zachovává rovněž v případě, že navštěvuje jesle, mateřskou školu nebo jiné obdobné zařízení pro děti předškolního věku, nejvýše však 4 hodiny denně. Na rodičovský příspěvek nemá nárok osoba pečující o dítě dlouhodobě zdravotně nebo postižené při docházce dítěte do základní školy, i když doba vyučování nepřesahuje 4 hodiny.
Porodné § 45 – 46 zákona o SSP
Nárok na porodné vzniká i osvojitelům a pěstounům (poručníkům), pokud do své péče převezmou dítě do jednoho roku věku.
Dávka není závislá na výši příjmu.
Porodné se stanovuje jakou součin částky na osobní potřeby dítěte a koeficientu stanoveného zákonem (1 dítě - koeficient 4,00, dvojčata - koeficient 5,00, trojčata a více současně narozených dětí - koeficient 9,00).
Žádost o příspěvek je třeba uplatnit do 1 roku od převzetí dítěte do péče.
Pohřebné § 47 – 48 zákona o SSP
Oprávněnou osobou je osoba, která vypravila pohřeb.
Dávka není závislá na výši příjmu. Vyplatí se jednorázově ve výši 5000 Kč. Žádost o příspěvek je třeba uplatnit do 1 roku ode dne vypravení pohřbu.
IV. ČÁST - ZAŘÍZENÍ PRO VÝKON PĚSTOUNSKÉ PÉČE
Pěstounská péče může být vykonávána také v tzv. zařízeních pro výkon pěstounské péče, která se zřizují zpravidla v samostatném objektu, upravena je též možnost zřídit zařízení v bytě pěstouna. Mezi pěstounem a zřizovatelem se uzavírá dohoda o právech a povinnostech při výkonu pěstounské péče v zařízení a rovněž způsob zániku práv a povinností plynoucích z této dohody.
Nová právní úprava zařízení pro výkon pěstounské péče je obsažena v § 44 a násl. zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí:
§ 44
(1) Pěstounské péče může být vykonávána v zařízení pro výkon pěstounské péče (dále jen "zařízení"). Zařízení se zpravidla zřizuje v samostatném objektu nebo v prostorách, které zřizovatel vybaví jako byt pro rodinu s větším počtem dětí.
(2) Zřizovatel zařízení uzavírá s pěstounem písemnou dohodu o výkonu pěstounské péče v zařízení (dále jen "dohoda"). Výkon pěstounské péče v zařízení začíná dnem uvedeným v dohodě; předchází-li však den určený v dohodě dni, kterým je pěstounu svěřeno první dítě, začíná výkon pěstounské péče v zařízení nejdříve tímto dnem. Výkon pěstounské péče v zařízení končí dnem zániku dohody.
(3) Dohoda musí obsahovat:
a) výčet nákladů na domácnost a způsob úhrady poměrné části zřizovatelem; náklady na domácnost přitom vždy tvoří náklady na odběr elektřiny a plynu, náklady na vytápění a dodávku teplé užitkové vody, náklady na dodávku teplé nebo užitkové vody z veřejných vodovodů a na odvádění, popřípadě zneškodnění odpadních a srážkových vod veřejnou kanalizací, náklady na odvoz domovního odpadu a náklady na služby spojené s užíváním bytu,
b) nejnižší počet dětí, u nichž bude v zařízení vykonávána pěstounská péče,
c) rozsah náhrady jízdních výdajů pěstounovi a jemu svěřeným dětem,
d) důvody pro vypovězení dohody zřizovatelem; tímto důvodem je vždy nedodržení dohodnutého počtu dětí podle písmene b) a zrušení pěstounské péče u všech svěřených dětí.
(4) Výkon pěstounské péče v zařízení zaniká na základě písemné dohody smluvních stran nebo písemnou výpovědí dohody jednou ze smluvních stran. Zřizovatel zařízení může vypovědět dohodu jen z důvodů sjednaných v dohodě. Pěstoun může vypovědět dohodu, rozhodne-li se vykonávat pěstounskou péči mimo zařízení. Není-li ve výpovědi uvedena lhůta, kdy má dohoda zaniknout, činí tato lhůta 3 měsíce. Lhůta počíná prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po doručení výpovědi.
§ 45
(1) Pěstoun vykonávající pěstounskou péči v zařízení je povinen
a) používat příjmy svěřených dětí pro jejich potřeby a k úhradě jedné desetiny poměrné části nákladů na domácnost za tyto děti. Poměrná část nákladů na domácnost za svěřené děti se vypočte jako součin počtu dětí svěřených do pěstounské péče a podílu částky nákladů na domácnost a celkového počtu osob žijících trvale v zařízení, za osobu žijící trvale se nepovažuje osoba, která koná základní (náhradní) službu v ozbrojených silách nebo civilní službu,
b) hradit náklady na domácnost uvedené v § 44 odst. 3 písm. a), s výjimkou části nákladů, které hradí zřizovatel.
(2) Zřizovatel zařízení je povinen
a) hradit devět desetin poměrné části nákladů na domácnost za svěřené děti,
b) poskytovat pěstounovi vykonávajícímu pěstounskou péči v zařízení odměnu za výkon pěstounské péče a za práce spojené s péčí o svěřené děti v zařízení (dále jen "odměna pěstouna"),
c) hradit náklady spojené s opravami a údržbou objektu zařízení a jeho vybavení, pokud v jednotlivém případě přesahují 100 Kč,
d) umožnit v zařízení pobyt manželu a dítěti pěstouna a na žádost pěstouna také osobě, která byla do nabytí zletilosti v jeho péči,
e) poskytovat pěstounovi a svěřeným dětem náhradu jízdních výdajů v dohodnutém rozsahu,
f) poskytovat pěstounovi na jeho žádost trvalou nebo dočasnou výpomoc, má-li pěstoun svěřeny čtyři nebo více dětí anebo když alespoň jedno ze svěřených dětí vyžaduje mimořádnou péči,
g) poskytovat pěstounovi na jeho žádost příspěvek na pobyt v zařízení za osobu, která byla do zletilosti v péči tohoto pěstouna a koná vojenskou základní (náhradní) službu v Armádě České republiky nebo civilní službu. Výše příspěvku činí násobek jedné třicetiny částky potřebné podle zvláštního právního předpisu k zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb (dále jen "částka na osobní potřeby") a počtu dní pobytu uvedené osoby v zařízení.
(3) Zřizovatel může na žádost pěstouna umožnit pobyt v zařízení též jiným osobám než jsou uvedeny v odstavci 2 písm. d), pokud to není v rozporu se zájmem svěřených dětí; souhlasu zřizovatele není třeba, netrvá-li pobyt těchto osob v zařízení více než 5 dnů.
(4) Pěstoun odpovídá za škodu, kterou způsobil zřizovateli zařízení, ve kterém vykonává pěstounskou péči. Zřizovatel zařízení odpovídá za škodu způsobenou pěstounovi při výkonu pěstounské péče v zařízení. Pro účely náhrady škody se použijí ustanovení zákoníku práce o předcházení škodám, o odpovědnosti zaměstnance za škodu způsobenou při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním a odpovědnosti zaměstnavatele za škodu způsobenou zaměstnanci, s výjimkou ustanovení o odpovědnosti za škodu na odložených věcech.
§ 46
(1) Odměna pěstouna se pro účely zvláštních právních předpisů posuzuje jako plat.
(2) Odměna náleží ve výši 2,4 násobku částky na osobní potřeby pěstouna při péči o jedno až tři děti. Za každé další dítě se odměna zvyšuje o 0,6násobek uvedené částky a při péči o zdravotně postižené dítě nebo o dítě, které vyžaduje mimořádnou individuální péči, se odměna zvyšuje o 0,3násobek této částky na každé dítě. Výše odměny po odpočtu daně z příjmu, pojistného na zdravotní pojištění, pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti nesmí činit méně než částku, na kterou by pěstoun měl nárok podle zvláštních předpisů.
(3) Vykonávají-li pěstounskou péči v zařízení společně manželé, náleží každému z nich odměna ve stejné výši, pokud se nedohodnou jinak. Úhrn odměn za výkon pěstounské péče obou manželů nesmí být nižší než odměna podle odstavce 2.
(4) Odměna za výkon pěstounské péče se poskytuje i po dobu pracovní neschopnosti pěstouna, nejdéle však po dobu jednoho měsíce. Po skončení pracovní neschopnosti se poměrná část měsíční odměny za výkon pěstounské péče stanoví ve výši její jedné třicetiny za kalendářní den. Odměna za výkon pěstounské péče se vyplácí měsíčně pozadu v termínech stanovených zřizovatelem. Zanikne-li dohoda v průběhu kalendářního měsíce, náleží za tento měsíc odměna za výkon pěstounské péče v plné výši. Došlo-li v průběhu kalendářního měsíce ke změně počtu svěřených dětí v zařízení, poskytne se za tento měsíc odměna, která je určena podle vyššího počtu dětí; zvyšuje-li se odměna za výkon pěstounské péče podle odstavce 2 věty druhé, náleží v plné výši i v tom případě, že podmínky jsou splněny pouze po část měsíce.
§ 47
(1) Za podmínek, za nichž se vykonává pěstounská péče v zařízení, může být vykonávaná tato péče i v bytě pěstouna. Pro výkon pěstounské péče v bytě pěstouna neplatí ustanovení § 45 odst. 2 písm. d) a odst. 4; ustanovení § 45 odst. 2 písm. c) platí jen v případě, že předměty vybavení bytu jsou vlastnictvím zřizovatele nebo na jejich opatření poskytl zřizovatel příspěvek.
(2) Za pěstouna se pro účely § 44 až 46 považuje též
a) osoba, které bylo dítě svěřeno do péče na základě rozhodnutí okresního úřadu podle § 19 odst. 1 písm. b),
b) poručník, který o dítě osobně pečuje, pokud je péče o takové dítě vykonávána v zařízení.
(3) Za dítě svěřené do pěstounské péče se pro účely § 44 až 46 považuje též dítě
a) které bylo svěřeno do péče na základě rozhodnutí okresního úřadu podle § 19 odst. 1 písm. b),
b) o které osobně pečuje poručník, pokud je péče o takové dítě vykonávána v zařízení.
(4) Za dítě svěřené do pěstounské péče se pro účely § 45 odst. 2 písm. a) a b) a § 46 považuje rovněž zletilé dítě, které má nárok na příspěvek na úhradu potřeb dítěte, a dále též dítě, které nemá nárok na příspěvek na úhradu potřeb dítěte jen proto, že požívá důchod z důchodového pojištění, jehož výše je stejná nebo vyšší než uvedený příspěvek, za podmínky, že péče o takové dítě je vykonávána v zařízení.
Sestavila: Leona Rejmonová
Lucie Benešová
Středisko náhradní rodinné péče
Recenze: Mgr. Lucie Vránová
MPSV
Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.
Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.