16.5.2015 18:47:35 Tante Bante
Re: jak rozdělit jazykové skupiny ve třídě - podle úrovně nebo smíchat?
Ahoj, AJ jsem učila na druhém stupni ZŠ několik let. Skupiny byly vždycky rozděleny podle sudého a lichého čísla v třídním výkazu (aby si nikdo nemohl stěžovat), ale stejně se s tím všelijak čachrovalo podle oblíbenosti jednotlivých vyučujících, rodiče si objednávali, vymiňovali atd..
Nejsem vzdělaná v didaktice cizích jazyků, takže mám k dispozici jen svoji empirii z práce.
Skupiny byly smíšené, ale vliv "tahounství" nemůžu potvrdit, přijde mi, že tahouni táhnou spíš učitele, aby se na to nevykašlal a nedělal pouze formálně. V naší partě šesti angličtinářů důsledně formálně pracovali čtyři.
Ve smíšené skupině můžeš buď pracovat s ohledem na nejslabší, kteří se ale povětšinou stejně skoro nic nenaučí, protože nejsou mentálně disponovaní nebo mají většinou nekompenzovanou SPU. Šikovné děti se nudí, nebo pracují neefektivně, nepovažuji takové ty vícepráce pro šikovné za nejlepší způsob učebního procesu, podle mě děti při jazykové výuce potřebují především přímou interakci.
NEbo děláš se šikovnými a průměrnými, což je celkem efektivní, protože dobře motivuješ a nedisponované děti necháš neučené, což bude ke spokojenosti všech kromě tvého svědomí.
Skupiny podle výkonnosti jsou politicky nekorektní, naše šéfka byla striktně proti nim, já bych je ale preferovala, s dětmi s SPU a nenadanými by měl pracovat speckař, naučily by se třeba aspoň říct, jak se jmenují, pozdravit a porozumět, kolik to stojí.
S dětmi, které mají předpoklad se naučit cizí jazyk by zase měl dělat cvičený angličtinář a pořádně je učit, ne s zabíjet čas vyplňováním a vybarvování lejster. Pak by jim rodiče nemuseli třeba ani platit drahé doučovnání, jazykovky atd.
Odpovědět