| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Diskuze : Hlavní : Montessori škola

Hejného metoda výuky matematiky je v ohrožení

Josef Kubát

Kromě zastánců se k Hejného metodě vyjadřuje i početný zástup kritiků.

  (?)
[<<Předchozích 20] Názory 2130 z 808  [Dalších 778 >>]
Fren 117315
20.12.2016 21:47:02
bud v klidu, tam učí především neaprobované sš a některé jen vyučené,které s učením dětí a pedagogikou nikdy neměly nic společného,jedna např.vyuč,cukrářka,druhá sš stavební a udělali si nějaké ty montesori školení a už hrabou prachy v jeslích a soukr.školkách,neumí hrát ani jedna na nástroj...nechápu proč v normoš mš už musí být snad minim.učitelka bc vzdělání~a~.tohle je jeden klub(školka,jesle+plavání dohromady)v opavě.
Delete 8214
20.12.2016 21:42:35
maargitt,

no právě, není to klasická Montessori, takže ten režim tam je...a jak píšeš, i ty pauzy jsou organizované, což právě v klasické Montessorce skoro není. Tam máš ranní elipsu a pak výkladové chvilky pro menší skupiny (většinou podle ročníku, kdy ostatní pracují samostatně). No a pak ty výchovy.

V běžné Montessori není potřeba přestávek v učení, protože dítě si udělá pauzu kdykoliv to potřebuje, přičemž klidně může v "hodině" hrát hru, číst si zcela mimo výuku, protáhnout se...

No a v tomhle režimu prostě děti s poruchou pozornosti fungovat nemůžou. Přesně, jak píšeš, často se zasní, pozornost se snadno rozptýlí, je nutné je často k činnosti vracet...a na to je potřeba ten malý kolektiv, aby se to dalo ukočírovat, případně ten asistent, protože v jednom člověku ta větší skupina ukočírovat nejde, ale je ti dost k ničemu Montessori pedagogika jako taková.

Montessori prvky, jestli dobře chápu, tak u vás především práce na pomůckách, je prostě něco jiného. S pomůckami operuje i činnostní učení, které já hodně využívám v běžné třídě. Pro děti s poruchou pozornosti je dobré i zážitkové učení, proto třeba ten Waldorf, který je asi nejvíc multisenzoriální z těch metod, co se o ně víc zajímám. Ale holt Waldorf je specifický, takže i když je pro mnohé děti tou nejvhodnější alternativou, mnozí rodiče ho nedají (jako třeba já).

Pro mě byla Montessorka především o týdenním plánu a naprosto rozdílné náplni těch plánů i v rámci jednoho ročníku. Učitelka nemusela řešit žádné házení aktovkami nebo židlemi, protože každé dítě mělo náplň činnosti podle svých potřeb a schopností a právě vytvoření plánu dítěti tak, aby mu sedl, bylo to nejpodstatnější a nejnáročnější pro učitelku. Měla jich ve třídě 15 - 20 od první do páté třídy, byly vedle sebe dvě takové třídy propojené společnou místností, plus k tomu učebna na angličtinu, kam chodily děti podle ročníků z obou tříd (to byl snad jediný pevný bod, kromě té jedné velké pauzy pro malé a dvou pauz pro velké). Každé dítě pracovalo podle toho svého plánu, občas se na nějakou činnost sešly v rámci třídy skupinky podle ročníků, občas něco dělaly obě třídy společně, ale nevím o žádných problémech s chováním v době vyučování. Jen ten druhý rok byly nějaké problémy v družině, kterou měly Montessorácké děti oddělenou, kde byla vychovatelka, co se jim to snažila příliš organizovat. Tak tam některé starší děti zvyklé si svoje činnosti organizovat samy prý "zlobily".
Slupka 133444
20.12.2016 21:41:23
Co jiného - třeba program "Začít spolu", Svobodná škola... nevím, co je k dispozici dnes, ale před 17ti lety se v Praze najít dalo.
maargitt & dráčátka 67638
20.12.2016 21:33:14
aleno, alternativ je málo... jsme z Prahy a jiná příjatelná alternativa než montessori jaksi... není. waldorf se mi úplně nepozdává a co dalšího? loni jsem to řešila opravdu hodně a bez výsledku.
nicméně mě se montessori líbí a i dcera v něm doslova rozkvetla. ale hlavně se děsím, co bdue od čtvrté třídy
Alena 129302
20.12.2016 21:29:06
no ano to je teorie. Ale alternativnich skol je malo, takze rodice po ni sahnou vhodnost, nevhodnost jde stranou.Navic i v alternative se najdou rodice bez realneho nahledu na sve dite (on je zivejsi, z toho vyroste).
maargitt & dráčátka 67638
20.12.2016 21:17:07
jo, a z těch pěti s ADHD jsou dvě, které by mohly mít nárok na asistenta. Jedno by ho skutečně mít mělo, ale nemá.
maargitt & dráčátka 67638
20.12.2016 21:16:31
delete, tak u nás je dětí s ADHD asi pět.
dceři ten režim vyhovuje, ona je typ, co se zasní a pak neví co se má dělat, udrží hůře delší dobu pozornost, a tady je výhoda v tom, že mezi 15 dětmi (případně mezi 8 druháky) si toho učitelka všimne a je schopna to pořešit. kdyby byla sama na dvacet dětí, které se při hodině jsou schopné poprat, házet aktovkami či dokonce židlemi, které si hlasitě nadávají apod, tak bych řekla, že to by asi bylo mnohem těžší. Loňská učitelka s tím boovala velmi. Ale tím, že je možnost dát děti "jinam" a věnovat se jen části už vznikne skupinka, která se ukočírovat dá.
jinak je tedy fakt, že jednou novotou oproti standardní mnts je, že se neučí tolik v blocích - mívají v bloku snad jen češtinu.
a co si myslím, že je malým úskalím třídy, kde se nezvoní - přestávky. Dcera si stěžuje, že mají jen jednu "velkou". Ty další dvě maličké jí chybí. Nebo alespoň jedna. Když jsem tam byla, tak sjem si všimla, že učitelka když na dětech vidí únavu, žene je ke klavíru nebo si jdou zacvičit a protáhnout se, ale pořád je to organizované až přeorganizované.
Delete 8214
20.12.2016 20:57:03
Aleno,

jistěže si alternativu vybírají většinou rodiče povětšině vzdělaní a dobře spolupracujici a často s dětmi, u kterých se dají očekávat vzdělávací obtíže. Jenže není alternativa jako alternativa a právě o Montessori je to s tou spíše nevhodností pro děti s ADHD dost známé. Naopak by jim měl vyhovovat Waldorf a hlavně menší kolektivy, ideálně s pravidelným režimem a řádem daným třeba rozvrhem.

Nevím o škole, která by prováděla nějakou kontrolu vhodnosti, ale často se při zápisu vede rozhovor s rodiči a většinou dojde řeč i na to, proč dítě hlásí do konkrétní školy. Případně už na dni otevřených dveří se rodiče doptávají, co a jak funguje, jak se co dělá. No a při těchto příležitostech by mělo zaznít ze strany učitele, proč Montessori pro dítě s ADHD vhodné není, pokud tedy rodiče přijdou s tím, že hledají pro své dítě vhodnou školu. Protože ona fakt vhodná není, chybí tam ten řád a pravidelnost, což dítě s ADHD potřebuje, dodává mu to pocit bezpečí, jistotu....

Pokud už tedy dítě s problémy se soustředěním ve třídě je, potom musí učitel vést toto dítě tak, aby ten pevný řád mělo, což jde ale jen do určité míry třeba v rámci týdenního plánu. Horší už je to s činnostmi, které jsou pro všechny děti společné, protože tam tu pravidelnost a řád nastavíš dost těžko, a pokud, tak spíš na úkor těch ostatních, které více či méně svážeš.

Takže pro dítě s poruchou pozornosti a hyperaktivitou alternativa jistě, vstřícný přístup určitě, ale Montessori raději ne. Je řada jiných, vhodnějších alternativ. A zajímající se dobře spolupracující rodič by tohle měl vědět.
koa 48087
20.12.2016 20:47:54
Yuki,
jestli je to škola, kterou myslím a ředitelka, kterou myslím, tak to až taková sláva není. Neznám výuku v montessori třídách, jen v těch běžných. kamarádka tam má děti, resp. už jen jedno. Dceru přesunula jinam a syn asi brzy půjde za ní. Učitelka hyperaktivnímu druhákovi seká neuvěřitelné poznámky typu: Říká spolužačce: a dětskou rukou, comenia scriptem dopsáno PI.A. ředitelka tvrdí, že dle moderních poznatků se poznámky psát musí.
Škola v krajském městě.
maargitt & dráčátka 67638
20.12.2016 20:42:32
jo a jak jsem pochopila, tak jakákoli alternativa svádí rodiče k tomu, aby tam dávali zejkména nestandardní děti. Normální dítě má podle rodičů být v normální škole, protože ta je pro ně zkrátka nejlepší. A přes to vlak nejede.
[<<Předchozích 20] Názory 2130 z 808  [Dalších 778 >>]


(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.