Re: O svobodě/ možnostech dítěte
Ne. V některých provincíích v Kanadě mají systém v ročníku A, B, C - pro všechny je áčko, (pro inkluzivní s asistentem třeba i jen půl áčka - u nás děti ve stylu praktická), pro lepší béčko, pro nejlepší céčko. Rodiče, kteří chtějí, aby jejich děti měly zkušenost i s běžnými "blblými" dětmi, tak ho nechají na ZŚ a dítě se tam rozvíjí podobně jako u nás na víceletém gymplu, jakožto nadané má dost duchovní stravy, ale zároveň se učí i značné empatii a řada úkolů je zaměřena na vzájemné spolupráci se slabšími žáky. Tak se mi to líbí, tak doufám, že to jednou bude i v ČR. Učitel se věnuje všem a k těm nadaným i těm slabším má asistenty.
U dětí, co dělají B, nebo C modul neleze učivo směrem vzhůru, ale do šíře. Tedy se neučí učivo vyššího ročníku, ale dělají víc o daném tématu. Takže hloupý se naučí, že kočka má 4 nohy, chytřejší popíše celou kostru kočky a ten nejlepší se krom kostry naučí spolu s hloupým, jak mu pomoci kočku nakreslit a zároveň dělá výzkum na výskyt koček ve svém okolí atd.
Celkově je tam společnost k handicapovaným nebo hloupějším lidem tolerantěnšjí než u nás nejen na hubě, ale i ve skutečnostni, lidé jsou tam víc v pohodě. U nás proti tomu máte ve větším měřítku rozdělení dětí (praktické - gymply) a narážky o tom, že lidé, co koukají jen na Novu, by neměli pomalu chodit k volbám, když se umí sotva podepsat atd. A ono už to začíná v tom, s kým se kdo kamarádí anebo nekamarádí v dětství. Zda se snese hlavně s elitou nebo se učí soužití i s těmi hloupějšími...
Ale k tomuto modelu bychom potřebovali poněkud předělat základky (nelze tam poslat děti z praktické bezprizorně, jak se to teď chystá přičemž dojde pouze k přetížení kolektivů) a na druhou stranu by to chtělo odvahu od rodičů těch chytřejších tam děti ponechat a nevyřazovat je do gymplů a ze strany základek se o ty talenty taky starat...
Aby děti tu otevřenou společnost tak, jak je v životě, tvořily a ne se rozdělily a pak se o sobě navzájem jen učily...To je ta hlavní hodnota, která prospěje dětem i společnosti.
Odpovědět