8.11.2006 19:37:05 Havvah, dvě děti
nevím, co si mám o našem školství myslet
Mám dvě děti kolem deseti let. O problematiku školství se dlouhodobě zajímám. Moje rozpaky pramení z toho, že mezi dětmi z rúzných typů škol, které stojí před přijímacími zkouškami na osmileté gymnázium, jsou díky našemu systému školství velké rozdíly. Tj z některých typů škol (dle mých zkušeností Obecná škola, Národní škola) mají i inteligentní děti malou šanci na úspěšné složení přijímaček a to proto, že děti z jiných škol, dle mých zkušeností základních a to ještě ne ze všech, jsou výrazně popředu, prostě toho mnohem víc proberou, lépe procvičí. K čemu jsou potom dětem z jiných než základních škol hezké roky strávené příjemným hraním, když se už v nízkém věku zužuje jejich šance na uplatnění, tedy pokud jim před přijímačkami rodiče nezaplatí dost drastické doučování, aby dohnaly někde i roční rozdíl? A to samozřejmě jen ti informovaní rodiče, kteří ví, že jejich dítě je pozadu? A co nadané děti ze sociálně slabších rodin, které jako na smůlu mají nejblíž (tj. rozuměj v této situaci jedinou dostupnou) zrovna Obecnou školu? Pro děti, pro které je škola zátěž, je určitě alternativní výuka výhodou. Ale jak děti v nízkém věku spolehlivě rozdělit? Já vím, svoboda výběru školy a tak dále, ale není to zároveň pro děti sociálně slabších rodin nebo rodin, které se neorientují, zároveň diskriminace? Systém ZŠ mého dětství mi v tomhle byl sympatičtější, ač jsme na tom nebyli nejlíp, měla jsem rovné šance na vzdělání jako jiné děti...
Odpovědět