23.11.2006 11:55:32 Luboš
Re: Propagace waldorfskych skol?
Mám možnost sledovat vývoj školství u nás už velmi dlouho, pracuji v něm.Když v Příbrami vznikala škola waldorfského typu, byl jsem rád. Přinesla novou alternativu do vzdělávání, která tady u nás neexistovala a jen jsme o ní četli a slyšeli. Každá nová věc, zejména ve školství a zdravotnictví na sebe nabaluje nedůvěru i odpor skeptiků. Tím si prošla i příbramská waldorfská škola. Ano, spousta úspěchů, neúspěchů, hledání cest. Ale škola funguje, děti do ní chodí, má už střední gymnaziální stupeň a některé učební obory (mimochodem velmi zajímavé). Nemám tam dítě a nikdy jsem neměl, jen znám bližší fungování a pedagogice a psycholgii se již věnuji nějaký pátek. Navíc se o podobné projekty zajímám. Nelze napsat, že státní školy jsou špatné a dobré. To samé nelze psát o alternativních. Nejdůležitější je však v celém vzdělávacím procesu vztah dítě - vychovatel (chcete-li pedagog, či učitel). Tím naznačuji, že vše stojí a padá s člověkem, který naše děti vzdělává a s možnostmi, které jsou dítěti a vychovateli dány legislativou, zázemím i vybavením. Jsou učitelé perfektní a jsou učitelé špatní a jsou takoví, které bych okamžitě od dětí odstarnil. A jsou ve všech školách. Tím chci zdůraznit, že vždy záleží na řediteli jaký směr dá své škole a jaké si k tomu vybere spolupracovníky. Pak mne zajímá, jak se chovají k sobě dospělí na škole, protože to se přenáší na děti. Důležitá je i estetika prostředí a klima v jednotlivých třídách. Doporučil bych rodičům zjišťovat, ptát se a třeba i několikrát výuku navštívit. Myslím, že v příbramské waldorfské škole toto není problém. A pokud se setkáte se školou, která vám to neumožní, dítě tam nedávejte. Takové zařízení není otevřené veřejnosti a není dobré. Všichni v tomto státě mi někdy připadají, že rozumí zejména třem oblastem a slyšíme "já bych to dělal takhle a takhle...". První oblastní je sport (všichni rozumí trénování a herní strategii, takže by mohli ihned trénovat národní tým), druhou je politika a třetí a pro mě nejdůležitější je školství. Co člověk, to pedagog - amatér. Ponechme tedy pedagogům jejich výsady, oni se nám také nepletou do jiných profesí. Pouze se držme při výběru školy starého známého : důvěřuj, ale prověřuj... A já bych dodal také ještě komunikuj a spolupracuj (myslím tím se školou a hlavně s učiteli).
Odpovědět