23.1.2008 8:12:52 jalinka
dril?
Přesně jsem nepochopila, jak souvisí mechanické paměťové učení s rychlostí čtení? Přece o mechanickém učení mluvíme při osvojování poznatků, když se prostě něco učíme nazpaměť, fakta, pojmy, definice, a čtení je činnost, dovednost. U dovedností snad nikdo nepochybuje o tom, že je získáváme a vylepšujeme opakováním danné činnosti, tréninkem. Taky si myslím, že drilová cvičení můžou být užitečná pro "přejití do krve" určitých nově naučených postupů nebo pravidel, ale učitel by měl citlivě přistupovat k dávkování drilu.
A ještě k tomu učení faktů a spol. - tam je asi důležité, jakým způsobem je učitel podá. Pokud je odrecituje, žáci si je mechanicky zaznamenají a doma našrotí, tak to bude jen takové to bezmyšlenkovité biflování. Dnes má každý učitel možnost seznámit se (a na škole se zeznamuje) s daleko tvořivějšími metodami výuky, kdy žáci nejsou jen pasivní posluchači, ale spoustu nových poznatků a vztahů mezi nimi "objevují" pod vedením učitele sami. To se pak věci hned jinak pamatují.
Odpovědět