29.1.2008 11:55:57 Iris
NAPŘED POCHOPENÍ, PAK DRIL
Souhlas. Problém je, že autor článku zapomněl napsat, co to ten dril vlastně je (užitečné aspoň pro nás v pedagogice nevzdělané). Je to biflování bez porozumění? Je to časté opakování nějaké činnosti, až dojde k jejímu zautomatizování? Nebo ještě neco jiného?
Pokud jde o biflování bez porozumění - je to snad dobrá prevence Alzheimerovy choroby. Je to užitečnější,než sledování těch nejlepších TV seriálů.
Biflování bez porozumění je ideální pro líného učitele či pro učitele bez přirozené autority - nemusí nic vysvětlovat, jen předloží seznam. Svoje oblíbence nechá vše odříkat a pochválí je, neoblíbence vydusí na tom, že věc nepochopili. Pevně veřím, že takových učitelů rychle ubývá.
Pokud jde o časté opakování nějaké činnosti, až dojde k jejímu zautomatizování, souhlasím s tím, že je potřeba. ALE opakovat mohu až po tom, co věc pochopím nebo se jí naučím. Budu-li dítě nutit počítat 100 příkladů, číst nebo napsat 10 stránek, bez toho, abych jej před tím naučila princip sčítání, násobení.., princip čtení, naučila psát správně písmenka - bude to úplně k ničemu, resp. k tomu, že mu znechutím jakékoli vzdělávání.
Jistě, že se můžu naučit zpaměti násobilku. Daleko efektivnější je, pokud se naučím princip násobení a ten pak dokola aplikuji(=driluji) na různé příklady a úlohy, až si násobilku zautomatizuji.
Souhlasím s autorem, že škola, kde se spokojí s tím, že žák věci porozuměl, není tak dobrá, jak by se na první pohled zdálo.
Ideální vzdělávání podle mě má vypadá tak, že žák/student věc napřed pořádně pochopí a má možnost na mnoha napřed stejných, pak podobných , pak složitějších příkladech věc stále dokola aplikovat, aby došlo k úplnému porozumění, propojení poznatků a k zautomatizování. To vyžaduje ovšem tvrdou práci jak na straně učitele, tak žáka. Učitel, kterému žák odpoví, že příklad neumí spočítat, neb takový ještě nedělali, by se nad sebou měl vážně zamyslet.
Říká se, že vzdělání je to, co zbyde, až člověk všechno zapomene. Z tohoto pohledu je vzdělávání založené na pochopení problému přeci jen přinosnější. Ač k ideálu má daleko.
Odpovědět